Frankrike - England

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Showtime.
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 oktober 2003, 22:11
Ort: GBG, majorna era fjups

Frankrike - England

Inlägg av Showtime. » 11 november 2003, 01:17

Fick en uppgift i skolan att jämnföra/skillnader England och Frankrike under industraliseringen.
England var ju först med industrialiseringen.
Men Frankrike verkar hamnat efter. Vilket jag tycker är konstigt efter som det var ju en stormakt och Englands närmaste granne. Jag antar att dom ville ha modernare prylar.

Kunde det bero på att dom hade naturtillgångar som england inte hade och klarade sig bra på dom. England hade ju t.ex. väldigt ont om bra trä.

Nu vill jag inte att ni gör min läxa men lite hjälp behöver jag allt.

Ursäkta om detta är lite luddigt. Har drucket alldeles för mycket kaffe kombinerat med lite sömn t_T

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Frankrike - England

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 november 2003, 09:59

Showtime. skrev:Men Frankrike verkar hamnat efter. Vilket jag tycker är konstigt efter som det var ju en stormakt och Englands närmaste granne. Jag antar att dom ville ha modernare prylar.

Kunde det bero på att dom hade naturtillgångar som england inte hade och klarade sig bra på dom. England hade ju t.ex. väldigt ont om bra trä.
Tips: det finns andra drivkrafter än de materiella :) Typ idéer, innovationer, institutionell miljö och entreprenörsmiljö...

Användarvisningsbild
Showtime.
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 oktober 2003, 22:11
Ort: GBG, majorna era fjups

Inlägg av Showtime. » 11 november 2003, 13:50

Här är det jag har kommit framtill än så länge.
Frankrike började att industrialiseras under mitten av 1700-talet men stannade upp i slutet av 1700 pga revolutionen och napoleonkrigen.

Man framställde järn på ett väldigt dyrt och tidskrävande sätt.

Dåligt transportsystem pga revolutionen och napoleonkrigen.

Tack för tipsen Mathias

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 november 2003, 17:08

Industrialiseringen i Frankrike och Flandern upphörde inte nämnvärt pga revolutions- och Napoleonkrigen. Storbritannien hade bara ett betydande försprång, en starkare och rikare medelklass och en stark kreditmarknad. Utbildningsmässigt var Skottland överlägset #1 i Europa både i kvalitet och omfattning el andel av befolkningen.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Showtime.
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 oktober 2003, 22:11
Ort: GBG, majorna era fjups

Inlägg av Showtime. » 11 november 2003, 21:24

tack så hemskt mycket.
Det är nog tillräckligt med info :)

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 27 november 2003, 19:58

Tidigare har ju ofta Frankrikes industrialisering räknats som ett misslyckande jämfört med Storbrittannien, men den uppfattningen ifrågasätts numer. Tar man hänsyn till Storbrittanniens befolkningsutveckling så blir ökningen av deras nyckeltal inte så väldigt överlägsen. Franrike industrialiserades bara på ett annat sätt, som var något långsammare kanhända men som inte alls gav samma sociala omvälvningar.
Som mer praktiska skillnader kan man ta upp jordbruket, i Storbrittannien försvann nästan helt de självägande bönderna till förmån för ett mer kapitaliserat system med jordägare, arrendatorer och lantarbetare. Detta medförde en större odling av komesiella varor i Storbrittannien medans det i Frankrike fortfarande fanns en rejäl proportion självhushållning. Utvecklingen i Storbrittannien drev också de fattigaste ifrån landsbygden in till städerna, de tidigare bygemenskaperna och allämnningarna som hade sett till att mindre jordbrukare klarade sig försvann och dessa månste sälja och bli arbetare istället.
Storbrittanniens industri har mer haft prägeln av masstillverkning av billiga konsumentprodukter medans det i Frankrike fanns en betydligt större andel "lyxprodukter", bomullstyg kontra sidén.

Skriv svar