Sveriges äldsta foto

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Sveriges äldsta foto

Inlägg av jb » 21 oktober 2003, 13:06

Någon som vet vilket det är och när kom fotokameran till Sverige?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2003, 13:24

http://www.genealogi.se finns det en läsarsida(Porträttfynd), där kan du skoj leta dig till den äldsta fotografiet.

Världens första foto togs i Frankrike 1840, har jag för mig. I Sverige vet jag inte, men det kanske finns nåt ledtråd i länken ovanför.
Stefan

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 21 oktober 2003, 20:10

Nej jag tror att det första fotot togs 1828.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 21 oktober 2003, 20:45

jofredes skrev:Nej jag tror att det första fotot togs 1828.
Det har jag också för mig att det var.
Men hur gick själva proceduren till? Var det kol som bleknade när ljuset strömmade in? För vad jag kan komma ihåg så var bilden verkligen inte särskilt högupplöst.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 oktober 2003, 14:10

Jag var ju ganska så nära iallafall, det var också på 1820-talet som jag misstänkte att det första fotot togs.

Stefan

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 22 oktober 2003, 15:06

Tekniken var känd redan sedan slutet av 1700 talet, iaf på en teoretisk nivå. Det finns dom som hävdar att det togs fotografier före 1826, men det finns inga sådan bevarade. Därför brukar just 1826 anges som fotografins födelse eftersom det äldsta bevarade fotografiet är från det året. (Nicéphore Niepces berömde fotografi) Men det var långt ifrån någon fulländad uppfinning. T ex var exponeringstiden hela 8 timmar och man kunde inte göra kopior, utan varje kort var unikt.

Ett annat viktigt årtal som brukar nämnas är 1839, det år den franska regeringen förvärvade uppfinningen och storsint skänkte den som gåva till resten av mänskligheten. Det har dock visat sig att fler uppfinnare var ute på banan ungefär samtidigt (t ex Talbot som 1841 var först med en negativ-positiv metod vilket medgav möjligheten att göra kopior.) vilket i sin tur har lett fram till den här förvirringen kring årtalen. Frågan är om det någonsin går att exakt avgöra vem som var först egentligen. Och vad menas egentligen med fotografering? Vidgas begreppet någont kanske man även bör räkna in den s k "Camera Obscura" vilken var uppfunnen och känd redan sedan 1500-talet...

Jag har tyvärr ingen aning om vilket fotografi som är det äldsta som är taget i Sverige och om det finns bevarat. Jag har för mig att Nordiska muséet har en del mycket gamla fotografier bevarade i sina samlingar, så kolla eventuellt med dom. Man kan dock anta att uppfinningen kom hit ganska tidigt eftersom den mycket snabbt blev poplulär i de övre samhällsklasserna. gissningsvis borde det första svenska kortet vara taget någon gång kring mitten av 1840 eller möjligen tidigt 1850-tal. Kanske ännu tidigare. Vanligt förekommande blev fotografering efter 1871 då Maddox uppfunnit torrplåten, vilket innebar att negativen kunde fabrikstillverkas (lägre priser) samtidigt som exponeringstiden kortades rejält.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 23 oktober 2003, 02:58

Verkligen generöst gjort av Franska regeringen, en gåva till mänskligheten!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 23 oktober 2003, 09:06

Robert_Kropotkin skrev:Verkligen generöst gjort av Franska regeringen, en gåva till mänskligheten!

/Robert Sköld
Ja, visst är det! :lol: Fast "gåvan" blev nog snabbt urvattnad eftersom Talbot tog patent på sin metod och det gjorde även många andra uppfinnare som förfinade tekniken längre fram.

Om jag inte missminner mig helt, har jag för mig att Populär Historia för ett tag sedan hade en ganska omfattande artikel om fotografins historia. Om du är prenumerant kan du försöka söka i deras artikelldatabas och se om du får fram något matnyttigt angående tidiga svenska fotografier. Annars är Tekniska Muséet ett tips eftersom fotografering ligger inom deras område och jag vet att dom har fotografier från 1850 och frammåt. Kanske något av dom är det äldsta i Sverige tagna fotografiet?

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 23 oktober 2003, 13:34

Själv bor jag i Falun och stadens äldsta bevarade fotografi och antagligen det första taget i denna stad är daterat 1853.
Fotografiet är helt livlöst, inte en själ syns på bilden... tack vare lång exponeringstid.

Jag tror knappast att detta är det första fotografiet taget i Sverige så några år innan får man nog iaf räkna med!

ArielAr
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 december 2013, 10:10

Re: Sveriges äldsta foto

Inlägg av ArielAr » 3 december 2013, 10:21

I ett program av Olle Häger på SVT berättade han om Sveriges äldsta fotografi. ( eller äldsta bevarade fotografi)

Det var en tysk fotograf på resande fot i Sverige, som runt 1845 tog en bild på en familj i Skåne.
Familjens fader var en man född på 1700 talet.
Minst ett av barnen i bilden emigrerade senare till USA och deltog i USA inbördeskriget på 1860-talet ( på sydstaternas sida).

Jag har i elektronisk form en kopia av den bilden, så om någon är intresserad mejla mig privat och jag skickar bilden till Dig.

Några år senare, på annat håll, upptäcktes äldsta foto med en motiv from Norrköping: daguerreotypen som det kallas, är taget 1845 och föreställer den Swartska egendomen. Man kan läsa mer här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4511319


Ariel//

Darkwand
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 april 2004, 00:45
Ort: Konungariket Sverige

Re: Sveriges äldsta foto

Inlägg av Darkwand » 8 december 2013, 09:30

Du kan ju lägga upp bilden. Finns ingen copyright på en så gammal bild

gissadjuret
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 februari 2021, 14:42
Ort: Stockholm

Re: Sveriges äldsta foto

Inlägg av gissadjuret » 8 februari 2021, 15:26

Sveriges äldsta foto som föreställer personer är ju från 1841 enl Wikipedia. En svensk officer.
Jag har ett som jag tror är nästan lika gammalt. Ett studiofoto. Kan någon hjälpa till att datera det på kvalitet och utseende om jag lägger upp det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sveriges äldsta foto

Inlägg av Hans » 8 februari 2021, 16:14

Välkommen gissadjuret!

Lägg gärna in bilden, vore intressant att se även om jag själv troligtvis inte kan hjälpa.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Sveriges äldsta foto

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 februari 2021, 20:40

Intressant artikel om fotograferingens historia i världen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_photography

Stefan

Zodiakalljus
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 juli 2022, 19:51
Ort: Bohuslän

Re: Sveriges äldsta foto

Inlägg av Zodiakalljus » 16 juli 2022, 23:21

Inte Sveriges äldsta foto, men detta är ett högkvalitativt fotografi över Stockholm från 1846:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _1846a.jpg

Otroligt fascinerande att se Stockholm som det såg ut endast två år efter Karl XIV Johans död.

Det finns ett till, mycket sämre, som sägs vara redan från 1842, men jag kan inte verifiera det:
https://www.stockholmstories.se/wp-cont ... a-1842.jpg

Detta vore alltså i så fall från Karl XIV Johans livstid!

Skriv svar