sympatier

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

sympatier

Inlägg av Djinghis Khan » 5 oktober 2003, 22:42

Jag är mycket förundrad över hur starka sympatier med boerna i sydafrika och sydstatarna under am. inbördeskriget som finns. Det är snarare regel än undantag att man sympatiserar med dessa slavägande och rasistiska grupper så här hundra år efteråt men hur kan det komma sig? Kan jag få en inblick i hur ni tänker? Personligen tycker jag både de slavägande boerna och sydstatarna var vidriga, men det vet ni ju redan att jag tycker.

/DK M

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 5 oktober 2003, 23:08

Jag håller med, vidriga var dom. Men vad jag inte håller med om är att många känner sympati för dom, jag har nästan aldrig stött på det, iaf inte beträffande sydstaterna.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 5 oktober 2003, 23:13

Sydstatsflaggan måste väl vara en av världens mest använda patriotsymboler?

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 5 oktober 2003, 23:14

Teodric skrev:Sydstatsflaggan måste väl vara en av världens mest använda patriotsymboler?
Jag har knappt sätt den på annat än bikers.

/Jonathan

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 5 oktober 2003, 23:23

Eller föresten, en sak håller jag med om angående sydstatsflaggan. Jag tycker det är förargligt att dom säljer sydstatsflaggor i tex Hobbex, tänk er själva om dom skulle sälja hakkors flaggor.

/Jonathan

Användarvisningsbild
hangthedj
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 augusti 2003, 21:30
Ort: gbg

Inlägg av hangthedj » 5 oktober 2003, 23:26

Jag har aldrig sett sydstatsflaggan på annat än raggare, och dessa använder väl den mer för att uttrycka sina band till den amerikanska södern än för att uttrycka sin sympati för sydstaterna under amerikanska inbördeskriget.

För att återgå till kärnfrågan så tycker jag att det är väldigt sällsynt att folk uttrycket sin sympati för sydstaterna under tidigare nämnda inbördeskrig. Vad gäller boerna så undra jag lite vad du menar, menar du sympati för boerna under boerkriget vid sekelskiftet eller för boerna apartheidsystem?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 6 oktober 2003, 08:23

Jag tror att de eventuella sympatier som finns gäller den lilles framgångsrika försvar mot den starke, det allmänna uppbådet av män som slåss mot tränade och fullt utrustade soldater - och vinner. Den duglige generalen kontra den dålige generalen som lever på att han har överlägset flest men och kan slösa med dem som han vill - och just därför gör så.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 6 oktober 2003, 13:04

Panzerfaust skrev:Eller föresten, en sak håller jag med om angående sydstatsflaggan. Jag tycker det är förargligt att dom säljer sydstatsflaggor i tex Hobbex, tänk er själva om dom skulle sälja hakkors flaggor.

/Jonathan
Det ar kanske saa att dom som skulle vilja ha en hakkorsflagga, istallet maaste noja sig med Rebel Flag - for att markera sina sympatier?

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 6 oktober 2003, 14:37

Jag har en sydstatsflagga i min avatar :) jag har skrivit flera arbeten om inbördeskriget, och där tagit sett på kriget från olika perspektiv...en av anledningarna till att jag inte ser nordstaterna som en frälsningsarmé som drar genom söder och befriar de förtyckta slavarna, är att inställningen till svarta knappast var bättre i nord än i syd.

De flesta som är något belästa inom ämnet vet att slaveriet inte hade någon större roll till kriget, och därför kan jag till viss mån sympatisera med sydstaterna. Att behålla slaveriet var kanske en hjärtefråga, men jag kan förstå att södern ville gå sin egen väg när de såg sitt samhälle hotat (syftar inte på slavsamhället, snarare på plantagekonomin som hotades med bl a tullarna). Min främsta sympati är alltså rätten att gå sin egen väg. Men jag försvarar inte slaveriet!!!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: sympatier

Inlägg av Lindir » 6 oktober 2003, 14:42

Djinghis Khan skrev:Det är snarare regel än undantag att man sympatiserar med dessa slavägande och rasistiska grupper så här hundra år efteråt men hur kan det komma sig?
Snarare regel än undantag? Jag tror aldrig under hela mitt liv jag stött på någon enda människa som uttryckt sympati för boerna ...

Användarvisningsbild
Zero
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: 13 mars 2003, 09:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Zero » 6 oktober 2003, 15:13

Panzerfaust skrev:Eller föresten, en sak håller jag med om angående sydstatsflaggan. Jag tycker det är förargligt att dom säljer sydstatsflaggor i tex Hobbex, tänk er själva om dom skulle sälja hakkors flaggor.

/Jonathan
Sydstaternas flagga är en symbol för södern, hur har du lyckats få över det till att det är en flagga för förtryck och slaveri? Jämförelsen med Hakkors är absurd.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 25 november 2003, 12:23

Att det finns sympati för boer och sydstatare är inte alls konstigt, det handlar i bägge fallen om självständighetssträvanden för en region/folk ifrån en mäktig stormakt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 november 2003, 14:03

LasseMaja skrev:Att det finns sympati för boer och sydstatare är inte alls konstigt, det handlar i bägge fallen om självständighetssträvanden för en region/folk ifrån en mäktig stormakt.
Samtidigt som dessa "frihetsälskande" folk förtryckte andra

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 november 2003, 15:02

Det kanske har med sympati för förloraren att göra? Det finns ju många som omhuldar den tyska armén utan att vara sympatisörer med dess överbefälhavare...

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 november 2003, 15:25

Dûrion Annûndil skrev:Det kanske har med sympati för förloraren att göra? Det finns ju många som omhuldar den tyska armén utan att vara sympatisörer med dess överbefälhavare...
Jag tror snarare att många fascineras av den tyska armén än att de omhuldar den. Den erövrade ju faktiskt i stort sett ensam stora delar av Europa på rekordkort tid. På samma sätt fascineras säkert många av boernas framgångar mot britterna trots att de i många avseenden var kraftigt underlägsna.

Skriv svar