Behöver hjälp med Revolver

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Behöver hjälp med Revolver

Inlägg av Robert Sköld » 25 september 2003, 03:21

Min gode vän har fått tag på en revolver från sin morfars släkting. Släktingen hade emigrerat till Amerikat och skickade hem denna revolver till Sverige. Släktingen var min gode väns Morfars morfars bror eller liknande, så det ger en liten fingervisning om åldern på revolvern i fråga. Vi tänkte vända oss till det kunniga forumet med lite bilder, utifall någon kan känna igen eventuell modell och ålder. Det vi vet med säkerhet är att revolvern är av 7mm kaliber. Bifogar bilder!

Mvh

Robert Sköld och Johan Strömfors (Påsen)

P.S Ni får ha överseende med den låga upplösningen på bilderna, samt att tråden kanske egentligen borde ligga under Militär utrustning (men vi la den här med tanke på den förmodade åldern på revolvern).
Bilagor
Revolver 1.JPG
Revolver 1.JPG (32.01 KiB) Visad 3783 gånger
Revolver 2.JPG
Revolver 2.JPG (25.01 KiB) Visad 3783 gånger

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 25 september 2003, 03:23

Vi kan även återkomma med ytterligare information om revolvern då vi ordentligt inventerat siffror som är graverade på den.

Mvh

Robert och Johan

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 maj 2003, 13:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Protiwa » 25 september 2003, 03:26

Min första gissning är att det är en Colt.
Men det är ju lite svårt att se på bilderna...
Modell kan jag inte se just nu.

Hur laddas trumman? Fälls den ut? Viks revolvern på mitten?
Laddas den med patroner eller handladdas den med krut och kula?

Ser lite skumm ut. Ingen varbygel, och väldigt stor avtryckare.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 25 september 2003, 03:35

Ska försöka ta bättre bilder imorgon; Men trumman fälls hursomhelst inte ut; utan laddas med patroner "bakifrån"
Trumman verkar vara fast på något vis det vill säga att man endast kan ladda en kula åt gången

Revolvern rymmer förövrigt sex skott

mvh

robert och johan

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 maj 2003, 13:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Protiwa » 25 september 2003, 03:39

Robert_Kropotkin skrev:Ska försöka ta bättre bilder imorgon; Men trumman fälls hursomhelst inte ut; utan laddas med patroner "bakifrån"
Trumman verkar vara fast på något vis det vill säga att man endast kan ladda en kula åt gången

Revolvern rymmer förövrigt sex skott

mvh

robert och johan
Fäller man ut en "flärp" på höger sida matar in patronen, snurrar trumman, nästa patron osv?

Har ni någon datering på vapnet? När kom det till sverige tex? (vilket år)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 25 september 2003, 03:43

Ja det är en Flärp som man fäller upp. Vidare tror vi avsaknaden av en varbygel beror på att revolvern är tämligen liten. Vi ska ta ett kort till imorrn med en tändsticksask eller liknande. Hela näven får inte plats på kolven, vilket gör det naturligt att två fingrar vilar på den stora avtryckaren.

Vi kan dra en gissning på när vapnet kom tillbaka till Sverige, under 1900 talets första deccenier.

Mvh

Robert och Johan

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 maj 2003, 13:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Protiwa » 25 september 2003, 03:55

Jag antar att det bara är single action, eller är det även double action?
Om det är Colt så kan det ev vara Agent, typ av Deringer, Detective Special, med tanke på storleken. Men det är svårt att säga...

Vet ni vilken kaliber det är?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 september 2003, 16:58

Jag tycker att den påminner mycket av den signalpistol som jag har fått ärvt efter min farfar. Man behöver inte ta bort nånting för att lägga kulan i cylindern utan det var bara att stoppa in den och med ett lås så att cylindern inte snurra.
Jag tycker också att jag såg en fråga i tidningen "Vapen" för några år sedan.
Kan kanske återkomma.

Stefan

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 25 september 2003, 17:40

jag tycker den ser relativt gammal ut, kanske från början på 1800-talet, att den är utan varbygel skulle tyda på detta då revolvrarna i början ofta saknade varbygel, (åtminståne kommer jag ihåg att det skulle ha varit så) att man dessutom laddar den bakifrån tyder ju också på att den är gammal, då revolvrarna i slutet på 1800-t hade en trumma som fälldes ut då man skulle ladda. Men som sagt det är svårt att säga exakt hur gammal den är.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 25 september 2003, 18:12

Det ser inte ut som om det har funnit någon varbygel heller, sånt kan ju försvinna, men som sagt det ser inte ut som det.

Vad betyder singel action/dual action Protiwa

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 25 september 2003, 21:47

Jag skulle tippa på att det är en Lefaucheux Model 1862, Kolla in http://ruble-enterprises.com/bronze_10.htm
Herman Hedning

Maxim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 3 september 2003, 15:19
Ort: Växjö/Karlshamn

Inlägg av Maxim » 25 september 2003, 21:58

Jag är så ofin att jag svara på Kropotkins fråga istället för Protiwa.

"Singel action" är när man trycker på avtryckaren, trumman rullar, hanen späns, hanen slår ner och ljud och eld uppstår.

Vid "dual action" måste man spänna hanen med tummen ( eller som i clintan-filmer, med vänster handrygg) innan man kan skjuta.

Hittade förrövrigt ett gammalt Remington-gevär hemma i mitt barndomshem
Geväret var från ca 1890 med tillhörade bajonet med fyra blad i ett korsmönster. Min Farfar hade köpt det på 50-talet.
Säga vad man vill om att vara vuxen och kvasi-intellektuell, vapen är sköna att hålla i.

Daniel H

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 25 september 2003, 22:11

Maxim, det där har du fått lite fel, singel action är när man måste spänna hanen med tummen innan man kan skjuta.

Dubbel action är när man bara behöver trycka av för att skottet ska gå.
Herman Hedning

Etcetera.
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 16 mars 2003, 18:57
Ort: Swe

Re: Behöver hjälp med Revolver

Inlägg av Etcetera. » 26 september 2003, 00:39

Robert_Kropotkin skrev:Min gode vän har fått tag på en revolver från sin morfars släkting. Släktingen hade emigrerat till Amerikat och skickade hem denna revolver till Sverige. Släktingen var min gode väns Morfars morfars bror eller liknande, så det ger en liten fingervisning om åldern på revolvern i fråga. Vi tänkte vända oss till det kunniga forumet med lite bilder, utifall någon kan känna igen eventuell modell och ålder. Det vi vet med säkerhet är att revolvern är av 7mm kaliber. Bifogar bilder!

Mvh

Robert Sköld och Johan Strömfors (Påsen)
Min farsa har en liknande pistol som prydnad, svårt att se på bilden men tror den är identisk med den du har. Är det så att det är stiftänning? (Vet inte benämningen, men det är små hål uppe i trumman där det skall sticka upp stift och när hanen slår mot dom så avlossas skottet) Och kan man vika tillbaka avtryckaren? Om det är så är det nog samma som min farsa har och då kanske jag kan få reda på mer om den.

Håller med herman, Maxim du har vänt på det.

/Patrick

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 september 2003, 01:59

Tack för hjälpen alla. Herman hedning, revolvern på länken du skickade är näst intill identisk med den Revolver Johan har. Möjligtvis är hans revolver av Franska orginalmodellen.

Etcetera skrev:
Och kan man vika tillbaka avtryckaren?
Svar ja! Det vore intressant att få höra ännu mer om revolvern som din far äger. Har du möjlighet att ta ett kort på den?

Mvh

Robert och Johan.

Skriv svar