Napoleon och Frankrike under hans tid?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Napoleon och Frankrike under hans tid?

Inlägg av Marco » 21 september 2003, 00:05

Letade med sökmotoren men jag hittade inte riktigt några hjälpande svar, till mina frågor

- Varför fick Napoleon så lätt makten?

- Vad gjorde honom och så bra i Frankrike?

- Varför ville han ha krig?

- Varför misslyckades han?

- Vilka reformer gjorde han i Frankrike?

- Vilka grupper stödde honom inom folket?

- Styrelsesättet under hans tid?

- Lite personlig fakta om honom?


Gärna boktips och nätsidor!

Tack för svaren :D

//Martin, säg till om jag skrev fel!

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 21 september 2003, 09:49

Varför fick Napoleon så lätt makten?
Jag kan bara gissa mig till svaret på denna fråga, och vill påpeka att det är aningen spekulativt.
I det samhällsklimat som rådde i Frankrike vid slutet av 1790-talet behövde människor en stark ledare att enas kring. Frankrike hade vid denna tid sett det stabila enväldet ersättas av en instabil republik med flera olika revolutioner och terror som följd. Jag tror människor i allmänhet var trötta på det skräckvälde som revolutionen hade skapat.
Napoleon var redan en hjälte för många fransmän efter en rad framgångsrika fälttåg, och viktigast av allt så hade han genom sin hjältestatus större delen av armén på sin sida.
Den tredje anledningen till Napoleons enkla maktövertagande var onekligen det faktum att "mittenpolitikerna" - de som stod mellan jakobinerfalangen och royalisterna - använde honom som ett verktyg för att öka deras egen popularitet. På så sätt gav man Napoleon en chans att träda in på den politiska scenen, och så småningom tappade de som givit honom denna chans kontrollen.
Sedan kan man naturligtvis diskutera huruvida Napoleons makttillträde var så enkelt som man får lära sig i skolan. Nämnas bör att det var snarare en rad tillfälligheter som fällde avgörandet natten då Napoleon, Sieyès och Ducos genomförde statskuppen som gav dem makten i Frankrike.


Varför misslyckades han?
Det finns flera förklaringar till Napoleons misslyckande, men de flesta är överens om att anfallet mot Ryssland blev avgörande. Kriget mot Ryssland slukade enorma resurser. Nästan 400 000 franska soldater svalt eller frös ihjäl på de ryska slätterna, utan att Napoleon kom till ett avgörande. Detta försvagade armén så mycket att den aldrig mer skulle återhämta sig under Napoleons styre. Samtidigt blev fienden starkare, i synnerhet England. I takt med att Napoleons segrar upphörde så vågade allt fler vända sig emot honom.


Varför ville han ha krig?
Man måste påpeka att Napoleonkriget faktiskt var ett fortsättningskrig som startade långt innan han hade tagit makten. Med andra ord kan man säga att Napoleon ärvde kriget. Huruvida han ville ha krig vill jag ha osagt, men jag tror inte han var mer krigsbenägen än någon annan kung vid denna period. Man kan väl nästan säga att krig var ett lands normala tillstånd på denna tid, medan fred var mindre vanligt.
Sedan bör man påpeka att Napoleon var fostrad i armén, det var på slagfältet han utmärkte sig och kände sig hemma. Det faktum att han deltog på slagfältet tror jag bidragit till myten att han var en mer krigisk konung än andra länders motsvarighet, där kungen gärna stannade hemma.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 21 september 2003, 11:30

Vilka reformer gjorde han i Frankrike?
Han införde lagboken code Napoleon. Rent militärt så förfogade han över världens första moderna värnpliktsarmé, även om den var skapad av revolution och inte honom personligen.
En annan miltär nymodighet han införde var användandet av kartor inför fältslagen. Detta gav honom stora fördelar, fram tills att hans fiender kopierade hans taktik.
Styrelsesätt: enmansdiktatur, kanske inte jämförbar med Stalin och Hitler, men inte långt ifrån.
Vilka grupper stödde honom?
Svar: Militären och borgarklassen.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 21 september 2003, 11:42

- Vilka grupper stödde honom inom folket?
I första hand militärerna för att han vann många segrar och var en populär ung general, men folket var ju så blandat så jag vet inte

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 21 september 2003, 19:14

Jag tycker att detta snarare ska vara i tidigmodern tid...Eller?

Förlåt om jag gnäller.

Eder
- Palle

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 21 september 2003, 19:22

SuperPalle skrev:Jag tycker att detta snarare ska vara i tidigmodern tid...Eller?

Förlåt om jag gnäller.

Eder
- Palle
Napoleon var i makt under 1800 talet! :P
Förumet heter namligen=1800- & 1900-talet :lol:

<Martin>

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 21 september 2003, 20:08

Jag tycker att detta snarare ska vara i tidigmodern tid...Eller?

Napoleons makttillträde skedde 1799. De flesta av hans mest berömda gärningar skedde sålunda på 1800-talet.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 21 september 2003, 20:30

Jo visst men det tillhör snarare den tidigmoderna epoken än 1800-1900talet på samma sätt som att man brukar räkna att 1800talet slutade 1914 och började 1815.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 27 november 2003, 19:49

Löwe skrev:
Vilka reformer gjorde han i Frankrike?
Han införde lagboken code Napoleon.
Denna gäller faktiskt i mångt och mycket fortfarande i Frankrike, dock sedan 1870 med namnet Code Civil. Denna lagsamling kom att få stort inflytande och utgör basen för lagarna t.ex. i Belgien. Den antogs också av många länder i Central- och Sydamerika.

Napoleon överbryggade också den schism med kyrkan som revolutionen lett till. Vilket ledde till ett konkordat med Vatikanen den 18 april 1802, som normaliserade de religiösa förhållandena efter revolutionsårens omvälvningar.

Genom att tillsätta prefekter i varje departement stärkte Napoleon centralmaktens inflytande i landets provinser. Frankrikes nuvarande högsta utmärkelse Hederslegionen är också en skapelse av Napoleon.

//TO

Skriv svar