Absinthe

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 29 mars 2006, 16:31

Inte omöjligt då jag givetvis är allergisk mot gräs, timotej och annat skräp...

Den första absint jag drack var fransk men kommer tyvärr inte alls ihåg hur den smakade, däremot den som sytemet saluför kommer jag ihåg alltför väl... den är inget vidare alls, mest bitter trots socker och vatten. Efter att ha läst igenom tråden verkar det som om den franska är bäst, stämmer det?
/Torbjörn

hartsmar
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av hartsmar » 29 mars 2006, 17:13

Det är lite svårt att tro att det skulle bero på det, men inte omöjligt. En destillerad absint lämnar orenheter och bittra absinthiner kvar i pannan. Om det däremot är så att du tar t ex en tjeckisk absinth som Sebor eller Bairnsfather så är dessa bara sprit i vilken man låtit örter ligga och dra för att sedan filtrera. Dessa kan ju då jämföras med våra snapsar som kryddas på samma vis.

Det beror klart på vad det är du har druckit. Är du känslig mot vissa färgämnen och du har druckit en artificiellt färgad absint så kan det ju vara det.

Franska och Schweiziska är generellt de bästa men det betyder definitivt inte att alla franska absinter är bra, långt ifrån...

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 27 juli 2006, 10:47

Jag drack Dr Jekyll igår, den var välsmakande. En bra absinthe ska man inte känna spritsmaken av, det gjorde jag när jag drack av märket Tabu. Tabu är med andra ord inget att rekommendera.

Skriv svar