Ta död på myten om Titanic!
Jungmannen James Gibson och andrestyrman Herbert Stone på Californian följde ett stort ångfartyg på 10 sjömils avstånd natten mellan den 14:e och 15:e april 1912.
Från Titanic siktades ett fartyg strax efter kollisionen med isberget. Fartyget var så pass nära att Kapten Smith senare beordrade att livbåt 8 skulle ro dit och sätta över passagerare och sedan ro tillbaka efter flera. Smith beordrade även rorgängaren Rowe vid raketkanonen att anropa fartyget med morselampan: Vi är Titanic som sjunker. Var vänlig att göra alla era båtar redo.
Redan innan dess hade Boxhall försökt få kontakt med fartyget genom morse.
James Gibson på Californian uppgav att det stora ångfartyget som siktades dök upp österifrån. I kikaren kunde han urskilja hennes sidoljus och det skarpa skenet av ljusen på akterdäck. Fartyget stod still. Vid ett tillfälle tyckte Gibson att fartyget försökte signalera Californian med sin morselampa. Han försökte svara med sin egen lampa men gav snart upp. Han kom till slutsatsen att det var den andres toppljus han hade sett.
kl 00:45 stod andrestyrman Herbert Stone på Californians brygga då han plötsligt såg ett vitt ljus flamma till över fartyget vid horisonten. Han tyckte det var underligt att ett fartyg sände upp raketer mitt i natten.
01:10, dvs ca 25 minuter efter det att den första raketen hade siktats så underrättade Stone kapten Lord. Lord uppmande honom att fortsätta med morsesignalerna.
Lite senare tyckte Stone och Gibson att det stora fartyget såg konstigt ut. Hon tycktes luta och hennes röda sidljus hade försvunnit. 02:00 tyckte de att fartygets ljus låg väldigt lågt nere vid horisonten och de drog slutsatsen att hon måste öka avståndet till dem. 02:05 anmälde de för kapten Lord att fartyg höll på att försvinna ur sikte mot sydväst efter att ha avfyrat åtta vita raketer. 02:20 var fartyget difintivt ur sikte. Vid samma tidpunkt sjönk Titanic.
Värt att notera är att både Stone och Gibson på Californian inte trodde att raketerna skickades upp för skojs skull. Varför vidtog de inga åtgärder?
Från Titanic siktades ett fartyg strax efter kollisionen med isberget. Fartyget var så pass nära att Kapten Smith senare beordrade att livbåt 8 skulle ro dit och sätta över passagerare och sedan ro tillbaka efter flera. Smith beordrade även rorgängaren Rowe vid raketkanonen att anropa fartyget med morselampan: Vi är Titanic som sjunker. Var vänlig att göra alla era båtar redo.
Redan innan dess hade Boxhall försökt få kontakt med fartyget genom morse.
James Gibson på Californian uppgav att det stora ångfartyget som siktades dök upp österifrån. I kikaren kunde han urskilja hennes sidoljus och det skarpa skenet av ljusen på akterdäck. Fartyget stod still. Vid ett tillfälle tyckte Gibson att fartyget försökte signalera Californian med sin morselampa. Han försökte svara med sin egen lampa men gav snart upp. Han kom till slutsatsen att det var den andres toppljus han hade sett.
kl 00:45 stod andrestyrman Herbert Stone på Californians brygga då han plötsligt såg ett vitt ljus flamma till över fartyget vid horisonten. Han tyckte det var underligt att ett fartyg sände upp raketer mitt i natten.
01:10, dvs ca 25 minuter efter det att den första raketen hade siktats så underrättade Stone kapten Lord. Lord uppmande honom att fortsätta med morsesignalerna.
Lite senare tyckte Stone och Gibson att det stora fartyget såg konstigt ut. Hon tycktes luta och hennes röda sidljus hade försvunnit. 02:00 tyckte de att fartygets ljus låg väldigt lågt nere vid horisonten och de drog slutsatsen att hon måste öka avståndet till dem. 02:05 anmälde de för kapten Lord att fartyg höll på att försvinna ur sikte mot sydväst efter att ha avfyrat åtta vita raketer. 02:20 var fartyget difintivt ur sikte. Vid samma tidpunkt sjönk Titanic.
Värt att notera är att både Stone och Gibson på Californian inte trodde att raketerna skickades upp för skojs skull. Varför vidtog de inga åtgärder?
Kna förresten komma med ett inlägg med vilket man kan konstatera att White Star Line inte alls hade för avsikt att vinna Blå bandet med Titanic.
I Queenstown hade nämligen Bruce Ismay, som stundtals spelade en slags överkapten på resan, bestämt ankomsten till New York till onsdag morgon istället för tisdag kväll utan att rådfråga kapten Smith. Dvs en försenad ankomst var bestämd, och därför fanns ingen anledning att försöka slå några rekord.
Därmed kan man konstatera att det mesta kring Titanics rekordförsök är myt.
I Queenstown hade nämligen Bruce Ismay, som stundtals spelade en slags överkapten på resan, bestämt ankomsten till New York till onsdag morgon istället för tisdag kväll utan att rådfråga kapten Smith. Dvs en försenad ankomst var bestämd, och därför fanns ingen anledning att försöka slå några rekord.
Därmed kan man konstatera att det mesta kring Titanics rekordförsök är myt.
-
Karl Bruno
- Medlem
Karl - jag har alltid undrat over uttrycket 'bolagsraketer' - som jag oxaa last om annorstades, men aldrig hittat naagon bekraftelse paa, eller begripit inneborden av. Har sjalv varit till sjoss och tidigt fatt lara mig att om naagon skjuter upp raketer fraan ett fartyg - galler det inte nyaarsafton - utan yttersta nöd. Jag har mina egna tankar om kapten Lord's agerande och motiven, men en sak ar klar - sjömansmässigt - var det inte.Karl Bruno skrev:För att det var mitt i natten, en hel del is mellan fartygen, (Californian hade ju stannat just p.g.a. isen) och för att man trodde att det rörde sig om bolagsraketer och inte nödraketer?Hamister skrev:Varför vidtog de inga åtgärder?
Tack Staraya for ditt inlagg. Jag tvivlar paa 'rolighetsfaktorn' i att skjuta upp raketer fraan ett fartyg till sjöss - aven laangt fore 1912. Raketer till sjössstaraya.cjb.net skrev:Det var väl lite annorlunda 1912 med raketer etc (på den tiden kunde man väl -tydligen- skjuta upp raketer för att det var roligt), kan tänka mig att det var mycket som blev striktare efter Titanic...
/Patrik
ar till for att pakalla uppmarksamhet - inte for att de är roliga. Redan innan raketer infordes anvande man starka ljus for samma andamaal - de kallades paa svenska for 'bloss' och pa natten, t.ex. for att kalla lots, 'blossade' man.
-
Karl Bruno
- Medlem
Tja, personligen vet jag inte men det är ju ett uttryck som kommer upp när man läser om Titanic. Vad jag vet så gjordes det åtminstone från officiellt håll inga vidare ansatser att sätta åt Californians besättning - alltså ansåg man åtminstone deras förklaring rimlig. (Om man nu inte redan från början hade bestämt vilka slutsatser man skulle dra)
Och var det inte något med färgen på raketerna som också bidrog till förvirringen?
Och var det inte något med färgen på raketerna som också bidrog till förvirringen?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det hela som hände var väl att de försökte kontakta Titanic med radion och varna för is men de brydde sig inte och radiooperatören tröttnade, stängde av radion och gick och la sig. Därför kunde Titanic inte kontakta dem och sedan när Titanic skickade upp raketer så trodde man inte det var nödraketer då som tidigare har sagts olika bolag hade olika färger. Efter Titanic så ska detta ha ändras till en färg för att något liknande inte ska hända igen. VarJag som har varit på sjön får rätta mig om jag har fel.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Moonman
Nu tänker jag inte påpeka fel med ditt inlägg och tänker bara vidareutveckla. Från Titanic startade till ihopstötningen med isberget så höll personalen i telegrafhyttern på att vidarebefodra telegram till passageranas vänner, släktningar och vad det kan vara för nånting. Telegrafisten på Carlifonnia blev sur på sina kollegor på Titanic eftersom hans isvarningar nonchalerades. När telegrafisterna på Titanic väl satte igång med att skicka ut nödsignaler så har han redan gått o lagt sig. Carpeterna låg ca 34 sjömil ifrån Titanic och satte genast kurs mot haveriplatsen. Nödraketerna från Titanic uppfattades av besättningsmän på Carlifonia som dock tolkade det som en feststämning.
Vid ettiden såg en av styrmännen ett fartyg i horisonten och försökte påkalla hjälp via morsesystemet. Det var ett fruktlöst försök, fartyget seglade bara vidare och då var det bara lite mer än en timme kvar innan fartyget sjönk. Vid den tidpunkten var räddningsarbetet redan i full gång och det rådde fortfarande lugnt bland människorna.
Efter fartyget hade gått till botten och det första som försvann var de kvarvarandes kroppar. De uppslöts helt av havet och sedan tog det ytterligare en tid innan nästa grejor försvann.
Stefan
Nu tänker jag inte påpeka fel med ditt inlägg och tänker bara vidareutveckla. Från Titanic startade till ihopstötningen med isberget så höll personalen i telegrafhyttern på att vidarebefodra telegram till passageranas vänner, släktningar och vad det kan vara för nånting. Telegrafisten på Carlifonnia blev sur på sina kollegor på Titanic eftersom hans isvarningar nonchalerades. När telegrafisterna på Titanic väl satte igång med att skicka ut nödsignaler så har han redan gått o lagt sig. Carpeterna låg ca 34 sjömil ifrån Titanic och satte genast kurs mot haveriplatsen. Nödraketerna från Titanic uppfattades av besättningsmän på Carlifonia som dock tolkade det som en feststämning.
Vid ettiden såg en av styrmännen ett fartyg i horisonten och försökte påkalla hjälp via morsesystemet. Det var ett fruktlöst försök, fartyget seglade bara vidare och då var det bara lite mer än en timme kvar innan fartyget sjönk. Vid den tidpunkten var räddningsarbetet redan i full gång och det rådde fortfarande lugnt bland människorna.
Efter fartyget hade gått till botten och det första som försvann var de kvarvarandes kroppar. De uppslöts helt av havet och sedan tog det ytterligare en tid innan nästa grejor försvann.
Stefan
Till baade Mercai och Moonman; jag staar helt fraagande om det har med 'rederiraketer' i olika farger? Det fanns hundratals rederier men raketer kom i stort sett bara i vitt, rott och grönt. De vita syns langst, de gröna kortast over avstaand. Om nu 'rederiraketerna' hade haft farger eller fargkombinationer - saa maaste det ha blivit mycket enstaviga meddelanden som de anvandes for av de tusentals fartyg som i saa fall var utrustade md dem. Varfor inte istallet, om man moter eller siktar ett fartygs ljus till sjoss paa natten - ta signallampan och morsera. Vanligen gjordes det med morsebokstaverna WS = What Ship och svaret kom i en fyra bokstavers kod som angav fartygets identitet enligt Lloyds Register. Sedan - kunde en verklig konversation, ofta med 3-4 stalliga bokstavskoder - aga rum. Men raketer...nej, den som skjuter raketer anhaaller om uppmarksamhet och HJÄLP.Mercai skrev:De flesta rederier hade olika färger på sina nödrakter. White Star Line hade vita. Detta gjorde att många inte förstod att det var nödrakter.Karl Bruno skrev: Och var det inte något med färgen på raketerna som också bidrog till förvirringen?
Till Stefan Lundgren - vill jag tiillägga att 'de fina här i världen' inte alltid besvarar morseanrop. Dels for att dom inte paa kommandobryggan har en styrman med tillracklig kunskap i morsering - och han 'vill inte gora bort sig' (inte paa TITANIC - dom hade expertbefäl), dels for att dom 'inte har tid' att befatta sig med vanliga trampbåtar i en hetsig värld. En gaang i Nordatlanten motte vi paa hundvakten, 00.oo - 04.oo ett, bara delvis upplyst jättelikt fartyg. 3:e styrman, som var duktig paa morse - tog Aldislampan och slog WS? Inget svar trots flera anrop saa han gav upp...men vi passerade relativt nara, 2 sjomil eller saa - dom andra gjorde mycket hog fart - och nar fartygen var ungefar tvärs (dvs 90 graders baring till varandra) tande naagon arrogant eller jäktad styrman ombord paa det andra fartyget under 30 sekunder straalkastare riktad mot en enorm skylt pa fartygets sida; vi laste i kikaren - ILE DE FRANCE.
Den franska noblessen hade inte tid med telegrafi med sånt böss som vi.
Den franska noblessen hade inte tid med telegrafi med sånt böss som vi.
Jadu, vad kan jag säga annat än att det var dumt men att det faktiskt var så. Morselampan användes.varjag skrev:Till baade Mercai och Moonman; jag staar helt fraagande om det har med 'rederiraketer' i olika farger? Det fanns hundratals rederier men raketer kom i stort sett bara i vitt, rott och grönt. De vita syns langst, de gröna kortast over avstaand. Om nu 'rederiraketerna' hade haft farger eller fargkombinationer - saa maaste det ha blivit mycket enstaviga meddelanden som de anvandes for av de tusentals fartyg som i saa fall var utrustade md dem. Varfor inte istallet, om man moter eller siktar ett fartygs ljus till sjoss paa natten - ta signallampan och morsera. Vanligen gjordes det med morsebokstaverna WS = What Ship och svaret kom i en fyra bokstavers kod som angav fartygets identitet enligt Lloyds Register. Sedan - kunde en verklig konversation, ofta med 3-4 stalliga bokstavskoder - aga rum. Men raketer...nej, den som skjuter raketer anhaaller om uppmarksamhet och HJÄLP.Mercai skrev:De flesta rederier hade olika färger på sina nödrakter. White Star Line hade vita. Detta gjorde att många inte förstod att det var nödrakter.Karl Bruno skrev: Och var det inte något med färgen på raketerna som också bidrog till förvirringen?
Sen angående rakternas användning så användes de till flera saker. Bl.a följande:
Visa var man var
Underhållning för passagerna
Sända korta meddelanden som var synliga tydligare än de med morselampan. Detta var ofta korta meddelanden i stil med "Hej", "Behöver hjälp", "Försöker få kontakt med er via telegraf" och liknande.
Men då alla rederier som sagt använde olika koder och färger så var det vädligt svårt att hålla reda på vad de betydde.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: