Österrikes förenta stater
Historiskt är det f a tjecker som har bråkat om ökat inflytande i monarkin. När Sydtyrolen var en del av Österrike så var ju italienarna (och ladinerna) i minoritet, och de österrikisk-italienska relationerna efter Italiens enande är ett kapitel för sig.mise skrev:Varför begränsa sina pro-austriska tankar till att göra enbart slaver? ;-)
Håller absolut med och jag tror att det gäller många trakter i Centraleuropa.Utan några som helst belägg för det- så tror jag att den relativt lilla förekomsten av nationalstiska, separatistiska- eller pro-austriska (tex) rörelser i Europa just nu beror på förekomsten av EU. Det är trots allt lättare att bli styrd från Bryssel än från Rom. Även om Wien varit det allra bästa. I just en del norditalitenares ögon.
/ Probstner
[quote="Carolus"]Helt klart tror jag att EU underlättar/påskyndar sådana här rörelser. Om de nu ska styras från Bryssel så kan de lika gärna styras från den gamla imperiehuvudstaden, kan jag tänka mig att många resonerar.[/quot
Kanske i nästa steg. Nu är man kanske mest nöjd med att INTE uppleva sig som så styrd från "fel" huvudstad.
OM (eller kanske snarare NÄR) EU som projekt visar sig ineffektivt så kommer utveckligen att kunna gå åt två håll. Större statsbildningar- a la Österrikiska Unionen- eller fler sönderfall som f.d Jugoslavien. Nationalstaten är trots allt hyfsat ung och i regioner där exempelvis religion varit ett sätt att känna samhörighet så är det inte säkert att de gränser som vi använder idag är så "enkla och självklara" som vi gärna tror.
Kanske i nästa steg. Nu är man kanske mest nöjd med att INTE uppleva sig som så styrd från "fel" huvudstad.
OM (eller kanske snarare NÄR) EU som projekt visar sig ineffektivt så kommer utveckligen att kunna gå åt två håll. Större statsbildningar- a la Österrikiska Unionen- eller fler sönderfall som f.d Jugoslavien. Nationalstaten är trots allt hyfsat ung och i regioner där exempelvis religion varit ett sätt att känna samhörighet så är det inte säkert att de gränser som vi använder idag är så "enkla och självklara" som vi gärna tror.
nu blandar du äppel och päron tror jag.mise skrev:Delar av min släkt bor i Italien. Fd Sydtyrolen- en del av dagens Italien som tidigare tillhört Österrike. Där befolkningen till den största delen är tysktalande och där man för att lugna ner stämningarna infört en stor grad av självstyre. Och allt är lugnt på ytan, men skrapar man lite på ytan så märker man att de som pratar italienska i en affär inte blir betjänade lika snabb som dem som pratar tyska eller engelska. Mina släktingar- som själva har österrikiskt påbrå skulle väldigt gärna bli en del av Österrike igen.. så jag håller med om att man inte ska vara för snabbt med att tala om att imperietanken är utdöd osv.
i sydtyrolen är folk som du säger tysktalnde som efter diverse gränsdragningar hamnat inom "fel" statsbildning.
Det ligger närmare till hands att jämföra med ungrare i rumänien än slovener i slovenien.
Jag tror inte några riktiga italienare vill bli styrda från wien.
Jag läste jag en intressant artikel i SvD för ett bra antal år sen som förutsåg att EU till år 2005 skulle bestå av dubbelt så många länder (24 iställlet för 12) utan att ha utvidgats territoriellt.mise skrev:OM (eller kanske snarare NÄR) EU som projekt visar sig ineffektivt så kommer utveckligen att kunna gå åt två håll. Större statsbildningar- a la Österrikiska Unionen- eller fler sönderfall som f.d Jugoslavien. Nationalstaten är trots allt hyfsat ung och i regioner där exempelvis religion varit ett sätt att känna samhörighet så är det inte säkert att de gränser som vi använder idag är så "enkla och självklara" som vi gärna tror.
Förslag på nybildade stater var sicillien, någon del av just norditalien, bayern, katalonien, baskien, flandern etc.
Intressant som tankeexperiment men inte så troligt inom överskådlig tid. iaf inte så länge som staten är relativt stark och ekonomin god.
Fast vad är en "riktig" italienare?Prknus skrev:nu blandar du äppel och päron tror jag.mise skrev:Delar av min släkt bor i Italien. Fd Sydtyrolen- en del av dagens Italien som tidigare tillhört Österrike. Där befolkningen till den största delen är tysktalande och där man för att lugna ner stämningarna infört en stor grad av självstyre. Och allt är lugnt på ytan, men skrapar man lite på ytan så märker man att de som pratar italienska i en affär inte blir betjänade lika snabb som dem som pratar tyska eller engelska. Mina släktingar- som själva har österrikiskt påbrå skulle väldigt gärna bli en del av Österrike igen.. så jag håller med om att man inte ska vara för snabbt med att tala om att imperietanken är utdöd osv.
i sydtyrolen är folk som du säger tysktalnde som efter diverse gränsdragningar hamnat inom "fel" statsbildning.
Det ligger närmare till hands att jämföra med ungrare i rumänien än slovener i slovenien.
Jag tror inte några riktiga italienare vill bli styrda från wien.
Min moster var gift med en man som kommer från södra Italien och efter att ha flyttat upp till Bolzano så har även han anpassat sig till tanken om att det vore bättre om Österrike tog över igen.
Etnicitet kan du förvisso inte förändra hur som helst, men du kan troligen anpassa dig ganska mycket efter de sociala och kullturella sammanhang du lever i. Det är också ungefär lika troligt att man anpassar sig till situationen- om vi antar att de nuvarande statsbildningarna består och EU består i ungefär sin nuvarande form- att man om trehundra år inte längre kommer att hitta några "österrikare" i Bolzano som vill bli en del av Österrike igen...
Det är ju inte heller säkert att frågan om etnicitet kommer att vara lika brännande framöver. Nu finns det ju en del olikheter i synen på när ett systematiskt tänkande i etniska banor tog fart, men de flesta torde nog vara ense om att en inte oviktig period i sammanhanget är romantiken för ungefär 200 år sedan. Och under de tvåhundra år som har gått sedan dess så verkar etnicitetens betydelse snarast ha tilltagit, kanske med undantag för den allra senaste tiden (mest eftersom det alltid är svårast att analysera strömningar i sin samtid). Men det finns inget som säger att det alltid kommer att fortsätta vara på det viset.
/ Probstner
/ Probstner