Einstein 1905

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 26 januari 2005, 12:44

Nu har jag varit på Göteborgs stadsbibliotek och letat, och jag hittade boken:
Karl Westin, Göteborgs jubileum 1923; Högtidlighållandet av Göteborgs stads 300-årsminne och tilldragelser i samband med jubileumsutställningen, Stockholm 1924.

Fotot finns på blad insatt vid sida 304, bildtext: "Professor Albert Einstein håller föredrag den 10 juli vid Naturforskaremötet."

Citat, sid. 300:
På aftonen voro mötesdeltagarna inbjudna till en allmän mottagningsfest å utställningens huvudrestaurant, där småbord dukats runt fontänen i rosengården. Till denna fest infann sig mötets tyske gäst, relativitetsteoriens frejdade upphovsman professorn Albert Einstein.
Tisdagen den 10 juli upptogs helt av sektionssammanträden liksom också större delen av onsdagen. Denna dag höll professor Einstein i kongresshallen en skildring av sin relativitetsteori, vilket föredrag han eljest regelrätt skulle hållit i Stockholm med anledning av det honom tillerkända Nobelpriset. Föreläsningen bevistades av H.M. Konungen, som efter föredraget, vilket hälsades med starkt bifall av åhörarna, med några ord tackade föreläsaren.
Det är intressant att notera att föredraget han höll handlade om relativitetsteorin, och inte om den fotoelektriska effekten. Varför var det så?

Hur vädret var skildrades också, på sid. 303:
Under de dagar, som naturforskaremötet hölls, rådde en tryckande hetta, som meteorologerna fingo skulden för att i all välmening hava ställt till.
Fotot föreställer kongresshallen, full med folk, med Albert på podiet till höger. De två främsta stolsraderna är nästan tomma. I bakgrunden breda och höga fönster med fiskbensmönster, fönstren omgivna av klängrankor. Över fönstren dekorativa takmålningar. Lokalen ger ett mycket "vitt" intryck.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2005, 13:38

Strålande!
Widsith skrev:Det är intressant att notera att föredraget han höll handlade om relativitetsteorin, och inte om den fotoelektriska effekten. Varför var det så?
Jag vet inte om pristagarna måste föreläsa om det de får pris för, eller om de bara förväntas göra det. I det här fallet visste alla att det var relativitetsteorin som prisades, även om det var den mindre kontroversiella fotoelektriska effekten som nämndes i den officiella motiveringen.

Får kontra med lite mer saxande, om det föredrag han höll på min Alma Mater:
Aant Elzinga skrev: "Ansiktet kunde vara en musikers, en skalds likaväl som en vetenskapsmans ... och vilken röst den mannen har! Låg, mjuk och smekande. Man kunde tro att han läste upp en dikt av Heine när han i själva verkat talade om de mest invecklade problem", skriver den närvarande journalisten. En närvarande forskare mindes efteråt att det inte heller bland hans kolleger var många som begrep särskilt mycket. "Einstein höll på Chalmers ett föredrag om sin på den tiden mycket diskuterade relativitetsteori. Jag minns särskilt ett temperamentsfullt yttrande av Abraham Langlet, men den oppositionen tog Albert Einstein, liksom andras inte alltför sakkunnigas, lugnt. Jag begrep inte så mycket heller, men framhöll, att det egentligen var likgiltigt om Albert Einstein i allt hade rätt eller orätt, ty uppenbart var att, i vilket fall som helst, så var en ny epok av matematiskt-fysikaliskt-filosofiskt tänkande inledd."

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 30 januari 2005, 11:05

Här kommer bilden förresten, optimerad för Skalmanförhållanden:
Bilagor
lisebergalbert.jpg
lisebergalbert.jpg (95.29 KiB) Visad 717 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2005, 13:38

Magnifikt! Ovanligt bra föredragsbild, annars brukar det vara föreläsaren framifrån + X antal nackar, men här ser man ju vem som talar samtidigt som publikum verkar framträda riktigt tydligt -- det är väl Gustav som sitter längst fram med huvudet på sned?

Första gången jag ser lokalen inifrån, lite kyrko-känsla med ljuskronorna... Ja, det här verkligen trevligt.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 30 januari 2005, 15:52

Vilket datum höll Einstein sitt tal? 10 eller 11 juli?
Nobelinstitutet och Faktoidsidan säger 11 juli, mitt foto säger 10 juli. Kan det vara så att nedanstående citat ur Karl Westins bok har feltolkats?
Tisdagen den 10 juli upptogs helt av sektionssammanträden liksom också större delen av onsdagen. Denna dag höll professor Einstein i kongresshallen en skildring av sin relativitetsteori,
"Denna dag" har kanske tolkats som hänsyftande på "onsdagen" istället för "tisdagen den 10 juli"?

Har Nobelinstitutet FEL 8O

Dessutom säger Aant Elzinga i artikeln "Einstein i Sverige" att Einstein hållit "ett annat föredrag i Göteborg, bidraget till fysiksessionen på 17:e Skandinaviska Naturforskarmötet dagen innan inför en mindre församling i den nya fysiksalen på Chalmerska institutet." dagen före, alltså den 10 juli, men i själva verket är det ju så att Naturforskaremötet hålls på Liseberg, och det är där Einstein talar den 10 juli enligt fotot, möjligen i så fall att ytterligare ett föredrag hållts den 11 juli, och att det är detta som Einstein håller på Chalmers.

Har Aant Elzinga FEL 8O

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2005, 17:55

Jag tror avgjort att det är bildtexten som blivit fel; alternativet är att det blivit fel på samtliga andra ställen. :) AE var på CTH den 10 juli, inför en mindre församling, observera. Nobelföreläsningen var den 11 juli. Det 17:e Skandinaviska Naturforskarmötet var en större konferens som pågick ett flertal dagar på flera ställen, kan inte låta bli att citera:
Aant Elzinga skrev: Den hade börjat med landshövding Oscar von Sydows invigning på söndag eftermiddag den nionde juli och med efterföljande stor bankett på Jubileumsutställningens huvudrestaurang en bit ifrån Näckrosdammen, ungefär på mittemellan universitetsbiblioteket och nuvarande arkeologens och klassiska institutionens lokaler. Einstein skulle tala där, men då han trodde att han skulle tala först den tionde kom han med ett senare tåg från Köpenhamn och anlände under Gustaf Ekmans tal. Han satte sig i all tysthet bland de närvarande. Arvid Hedvall skriver att han minns ögonblicket när han fick syn på Einstein irrande omkring "vid Mässhallens galamiddag och visade honom att han självklart skulle inta hedersplatsen": Andra ögonvittnen minns hur det gick ett sus genom salen när det blev klart vem det var som satt sig vid huvudbordet hos de andra digniteterna.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 30 januari 2005, 18:53

Jag betvivlar inte att restaurantmiddagen var den 9 juli, så som också Westin bekräftar, och att Albert skulle tala den 10 juli. Frågan är bara var?
Westins bok trycktes 1924, ett år efter Göteborgsutställningen. Elzinga skriver 2003. I källhänseende ligger nog Westin bättre till än Elzinga, skulle jag vilja hävda. Att det blivit fel på alla andra ställen kan vara en följd av att man helt enkelt kopierat en felaktig uppfattning. Svaret på vilket schema Einstein hade finns förmodligen att få i de tidningsartiklar Elzinga hänvisar till, DN 11/7 1923 och GHT 12/7 1923.

Andra föreläsningslokaler än Kongresshallen på Liseberg dyker inte upp hos Westin förrän den 13 juli:
Fredagen den 13 Juli var helt upptagen av sektionssammanträden, vilka ägde rum i Göteborgs Högskolas, Chalmerska Institutets och Naturhistoriska museets lokaler.
Förmodligen har dagstidningarna hållit noga reda på allt Einstein hittat på, under sin vistelse i Göteborg. Det får nog bli ett besök på Kurs- och Tidningsbiblioteket!

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 30 januari 2005, 22:08

I Göteborgs Historiska Museums bildsamling har jag hittat denna bild, som för att anknyta till ämnet ger en uppfattning om hur det var att föreläsa i Kongresshallen.
Bilagor
vadalbertsåg.jpg
vadalbertsåg.jpg (51.5 KiB) Visad 686 gånger

Skriv svar