Sopgrisar

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Sopgrisar

Inlägg av Amund » 14 maj 2019, 16:42

Intressant folklig historia är alltid intressant, kanske jag har hört om det tidigare men troligen inte. I Stockholm fanns det fram till förra sekelskiftet så kallade sopgrisar - med syfte att de skulle äta upp stadens avfall.


Sopgrisar.jpg

Rekommenderar denna artikel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sopgrisar

Inlägg av Markus Holst » 14 maj 2019, 16:48

Det var en artikel om Stockholms sophantering i Populär historia för något år sedan. Där nämns sopgrisarna som utövade sitt värv på stadens soptipp. Tanken var väl att de sedan skulle bli mat till stadens mindre bemedlade. Hur deras kött blev vågar jag inte sia om, inte pga att de åt sopor, det har alla grisar levt på i alla tider, utan för att de säkerligen kalasade lika friskt på soptippen råttor och således torde vara rätt fulla av runt och trikiner

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Sopgrisar

Inlägg av StefanZ » 16 maj 2019, 09:13

Intressant är även att se hur personalen på soptippen är klädd. De har ju på sig uniformer. De sågs alltså snarare som något slags lägre tjänstemän i stadens tjänst, än enkla grovjobbare.

Iofs, även arbetare och grovjobbare brukade vara rätt snyggt klädda, ofta i sin gamla finkostym som inte längre dög som finkostym, men var ok som prydliga arbetskläder.
Men dessa män har uppenbarligen både uniformsmössa och uniform.

Att de håller om tämligen kärleksfullt om sina arbetskamrater, grisarna, är faktiskt rätt typiskt. Den tidens människor avporträtterades ofta tillsammans med sina husdjur. Hund eller katt i stadsmiljöer, i landsbygdsmiljöer kan även andra djur förekomma. Häst är vanligt, ko, hund eller katt här också är vanligt. Kanin. Någon gång tom en höna... :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sopgrisar

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2019, 09:22

För mig ser omhållandet av grisarna på bilden lika onaturligt ut som när modern bonde eller jordbruksminister låter sig fotograferas med en kulting i famnen. Jag vågar hävda att det är en situation skapad för att få en bra tidningsbud.

Att gårdens djur ofta var med på bilder förr är nog för att man på den sällsynta bilden, fotografier togs ju inte varje år, ville visa upp sin rikedom. Idag ser man ibland bilder där bonden ställt ut alla sina traktorer och maskiner för gruppfotografering. Det är liksom samma sak.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Sopgrisar

Inlägg av StefanZ » 16 maj 2019, 10:32

Exakt varför de håller upp grisarna, kan man diskutera. Att få till en bra tidningsbild var givetvis en faktor. Frågan är möjligen varifrån bilden kommer ursprungligen. Var det någons privata bild som man kunde ta tillvara, i renhållningsverkets arkiv, eller publicerad i en av den tidens tidningar??
Hur som, grisarne är uppenbarligen handtama. De håller inte heller på att sprattla, vilket skulle synas med den tidens långsamma emulsioner.
Därför vill jag gärna tro, att det inte var några halvvilda smågrisar. Att de sköttes om väl, de var vana vid att man hade dem i famnen, och hade förtroende för sina skötare.

Min ögonöppnare i frågan svenskarna och deras djur förr i tiden, var en bild av en landsbygdsfamilj i Vänermuseets bildsamling, där familjens dotter håller i en katt i famnen. Informanten berättar 70 år senare, ungefär: "Katten hette Pelle. Han köptes för 10 öre"... Bilden tagen ca 1910, informanten berättade på 1980-talet.
Ergo. Det var ingen halvvild ladugårdskatt. Han köptes för reda pengar om än billigt, han hade ett namn. Han var uppenbarligen ett älskat husdjur om informanten mindes honom så väl 70 år senare... Och det var inte familjens dotter ifråga som var informanten.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sopgrisar

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2019, 10:46

Ja, där har du rätt. Man hör ofta att gamla tiders människor skulle vara mera känslokalla och elakare än vi är idag. Det hörs ju även ofta att man inte älskade varandra inom familjen, att makar generellt var elaka mot hustrun o.s.v.

Jag delar din tro att det är en felaktig bild. Intressant vore att veta hur den bilden har uppstått. Intressant är även att det i stort sett är samma bild som vi idag gör oss av främmande kulturer, så kanske är det avståndet till tidigare seklets människor som får oss att tro att de inte har samma känslor som vi.

Jag kom att tänka på en liten text som heter "bara en ko" som handlade om en kvinnas kärlek till just en ko och hur viktig denna ko var för henne. Pappa läste den för mig på 60-talet och vi satt båda två med tårar i ögonen när läsandet var slut.

Även minns jag en text om hur drängarna körde oxarna till slakt när gården skaffat traktor, och om hur flera av dem sprang tillbaka in på slakteriet för att ge sina vänner en sista kram.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Sopgrisar

Inlägg av LasseMaja » 2 juni 2019, 08:51

Markus Holst skrev:Ja, där har du rätt. Man hör ofta att gamla tiders människor skulle vara mera känslokalla och elakare än vi är idag. Det hörs ju även ofta att man inte älskade varandra inom familjen, att makar generellt var elaka mot hustrun o.s.v.
Man kan dock förmoda, med tanke på hur skilsmässo- och separationsstatistiken ser ut idag, att flera levde i relationer man inte trivdes i. Dessutom har vår syn på exempelvis aga, förändrats drastiskt på senare år.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Sopgrisar

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 juni 2019, 15:18

Lövsta sopstation hade tusentals grisar en gång i tiden och källan är "Industrilok i Uppland" av Mats Freding, just nu kommer jag inte åt boken p g a uppröjning och städning.

Stefan

Skriv svar