Svensk östersjöflotta efter förlusten av Finland

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
FredH
Medlem

Svensk östersjöflotta efter förlusten av Finland

Inläggav FredH » 12 aug 2017 10:23

Var på armemuseet i veckan som gick och fastnade för en skrivelse om behovet av en svensk östersjöflotta. Vid beskrivningen av tillkomsten av örlogsbasen Karlskrona, står det att betydelsen av Karlskrona som örlogsbas minskade vid förlusten av östra rikshalvan Finland 1809, eftersom att det innebar ett minskat behov av en stark svensk östersjöflotta.

Men jag får inte riktigt ihop detta, om ens huvudfiende flyttar närmare, minskar ens behov av en östersjöflotta då? Att behovet förändras då operationer utmed kusten i finska viken inte blir normalfallet köper jag, men minska köper jag inte. Eller har jag missat något väsentligt inom militärhistorian?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: Svensk östersjöflotta efter förlusten av Finland

Inläggav Göstring » 12 aug 2017 11:54

FredH skrev:Vid beskrivningen av tillkomsten av örlogsbasen Karlskrona, står det att betydelsen av Karlskrona som örlogsbas minskade vid förlusten av östra rikshalvan Finland 1809, eftersom att det innebar ett minskat behov av en stark svensk östersjöflotta.

Men jag får inte riktigt ihop detta, om ens huvudfiende flyttar närmare, minskar ens behov av en östersjöflotta då?

Karlskrona hade väl främst betydelse mot huvudfienden Danmark.

FredH skrev: Att behovet förändras då operationer utmed kusten i finska viken inte blir normalfallet köper jag, men minska köper jag inte. Eller har jag missat något väsentligt inom militärhistorian?

Centralförsvaret minskade betydelsen av en flotta. Sveriges förlorade stormaktsroll ändrade också behovet av en flotta.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 16 aug 2017 11:07

FredH skrev:

Var på armemuseet i veckan som gick och fastnade för en skrivelse om behovet av en svensk östersjöflotta. Vid beskrivningen av tillkomsten av örlogsbasen Karlskrona, står det att betydelsen av Karlskrona som örlogsbas minskade vid förlusten av östra rikshalvan Finland 1809, eftersom att det innebar ett minskat behov av en stark svensk östersjöflotta.

Låter mera som ''inter-försvarsgrenskonkurrens'' för mig.
Armémuséet - förefaller vara den naturliga platsen för sådan bevarad argumentation :) .

De marina myndigheterna, delade säkert inte den uppfattningen :D

Dragkampen mellan armé - flotta om pengar, inflytande och makt var knappast ngn nyhet ens då ----

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inläggav FNP » 16 aug 2017 13:07

Tillkomsten av örlogsflottor följer i princip framväxten av suveräna stater under tidig moderntid (1500-talet). Det är först när skatter ersätter fedoalväsendet som moderna krigsmakter kan skapas och som del av dessa statliga örlogsfartyg i en professionell örlogsflotta. Ex England, Nederländerna, Danmark e.t.c.

I det svenska fallet är det Gustav Vasa som skapar den svenska flottan som den avgörande faktorn i kampen mot Danmark. Förutsättningen för den svenska expansionen på andra sidan Östersjön är förekomsten av en stark örlogsflotta. Stormakten Sverige bygger på örlogsflottan.

Örlogsflottor är dyrt - Den svenska stormakten förutsätter franska subsidier och erövringar. När utmaningarna överstiger förmågan börjar nedgången. När den ryska flottan är ett faktum klarar inte Sverige en samtidig marin utmaning från Danmark och Ryssland. Stormaktsväldet faller. Den nedåtgående spiralen gör landet strategiskt mindre intressant som allianspartner varför subsidierna också försvinner. Då är Sverige ett av europas fattigaste länder med liten befolkning, men också strategiskt perifert och mindre viktigt och tämligen svårt att anfalla land-och sjövägen under 6 månader av 12. I den strategiska avvägningen efter Napoleonkrigen konstateras att Danmark inte längre är ett hot utan endast ett helt militärt överlägset Ryssland återstår. Storbritannien är den ledande sjömakten och står i motsatsställning till Ryssland och är vänligt inställt till Sverige.

Den svenska armén är inte bara ett utrikespolitiskt försvarsredskap utan är till lika stor del garanten för inrikes lugn och ordning och dessutom en källa till arbetskraft för stora statliga projekt. Det är därför inte förvånande att den franska arméofficeren JBB gör bedömningen att rikets få sekiner bättre läggs på armén än på en flotta som ändå aldrig kan byggas så stark att den ensam kan garantera avgörande framgång mot den ryska. I stället ägnas 1800-talet åt Raskens, Göta Kanal, Karlsborgsfästning och den Potemkinliknande militärfarsen centralförsvartanken, vilket allt sedan dess cementerat bisarra försvarspolitiska och strategiska idéer i huvudet hos rikets etablisemang.

Men egentligen vilade Sveriges säkerhet och självständighet under nästan etthundra år på the Royal navy
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

FredH
Medlem

Inläggav FredH » 05 sep 2017 17:04

Aha, de kunde kanske ha utvecklat sin lilla skylt, och lagt till en liten passus om centralförsvarsstrategin. Då hade det fått lite mer rim och reson i sig.

Tack för förklaringarna och utvecklandet.

Der Löwe
Medlem

Inläggav Der Löwe » 18 sep 2017 22:27

En del av flottans uppgifter var väl att säkerställa att den svenska delen av armen kunde överskeppas till Sveaborg och därifrån bryta sig ut i ryssarnas rygg. När det behovet inte länge fanns var det lättare att dra ner på behoven av en stor och dyr flotta.

Återgå till "Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)"