President Grant omvärderas

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

President Grant omvärderas

Inlägg av Marcus » 9 april 2012, 12:41

Olays länkade till artikeln i ett annat sammanhang men nedanstående ur slutklämmen var intressant:
Ulysses S. Grant was as popular as George Washington and Abraham Lincoln in the late 19th century, but in the 20th his reputation fell under withering assault. Historians, many of them southerners critical of his benevolent policy toward black people, criticized both the way he waged war and the way he forged peace. They blamed him for the Civil War’s high death rate, for the failures of Reconstruction, for the corruption of his underlings, and for his personal failings. They derided him as a butcher and a drunkard. Historians ranked him close to the bottom among all American presidents.

In recent years, however, a thoroughgoing re-evaluation of Ulysses S. Grant has taken place. “Though much of the public and even some historians haven’t yet heard the news,” historian Sean Wilentz observed in the New York Times, “the vindication of Ulysses S. Grant is well under way. I expect that before too long Grant will be returned to the standing he deserves—not only as the military savior of the Union but as one of the great presidents of his era, and possibly one of the greatest in all American history.”
http://www.slate.com/articles/news_and_ ... ingle.html

Har någon mer information om denna omvärdering av hans insatser?

/Marcus

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av Julianus » 24 juli 2014, 14:23

Dumpar då jag är intresserad av ämnet.En så enkel källa som Wikipedia ger faktiskt mycket. Man kan där se hur har varit förankrad i botten tillsammans med den likaledes missbedömde Harding. Nu har han stigit till strax under mitten. Fortfarande för lågt han var ju stor. Degraderingen av Johnsson till botten under samma tid ger ju en hint om vad det handlar om.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av sonderling » 24 juli 2014, 15:47

Ja det var intressant läsning. Som sagt i filmer framstår han alltid som en halvgalen alkis (nej jag kommer inte på nån titel nu bara för det, men det brukar vara i den typen av western filmer/ serier där Nordstatare framställs som ett mördarpack och Sydstatare som fria modiga män. Ja som i serien "Hell on wheels" som jag har nått hat kärleks förhållande till :x ) Jag har tappat intresset för ACW på senare år men en dag ska jag börja läsa om det igen (Vid pensionen?)

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av Davian » 27 juli 2014, 22:39

ACW är oerhört intressant. Vad jag förstår det var Grant en modern general så att säga; kanske inte den största taktikern men en oerhört slug strateg.

Som jag förstått det av mitt kollande på amerikanska tv-serier, dokumentärer, filmer osv så är strategiska människor inte lika uppskattade som de taktiska. Patton är en "bättre amerikan" än andra generaler. För han var ingen "skrivbordsgeneral" utan han var minsann i hetluften!

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av Ben » 28 juli 2014, 17:07

Omvärderingar av amerikanska presidenter pågår ständigt. De åker upp och ner på rankinglistorna, bl.a. beroende på hur världen och det amerikanska samhället förändras.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av unmo300 » 28 juli 2014, 19:37

"I wish some of you would tell me the brand of whiskey that Grant drinks. I would like to send a barrel of it to my other generals." - Abraham Lincoln

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av sonderling » 29 juli 2014, 15:15

Davian skrev:ACW är oerhört intressant. Vad jag förstår det var Grant en modern general så att säga; kanske inte den största taktikern men en oerhört slug strateg.

Som jag förstått det av mitt kollande på amerikanska tv-serier, dokumentärer, filmer osv så är strategiska människor inte lika uppskattade som de taktiska. Patton är en "bättre amerikan" än andra generaler. För han var ingen "skrivbordsgeneral" utan han var minsann i hetluften!
Jag kan inte låta bli, trots att det inte har med tråden att göra men vadå "bättre Amerikan" och ingen skrivbordsgeneral?
Patton trots sina egenheter hade ju vissa kvalitéer som saknades bland många andra Allierade generaler. En av dom var ju just de att han kunde visa sig i främsta linjen, vilket alltid ingjuter respekt bland soldater.

Eisenhower är ju också uppskattad trots att han var skrivbords general.

Andra presidenter som annars omvärderats är ju Harry S Truman otroligt impopulär under sin tid. Men på senare tid har han fått mera uppskattning. När jag läser om honom så kommer jag alltid att tänka på G W Bush.

Sonderling


PS Förresten kolla inte så mycket på TV utan läs böcker istället. :P

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av Davian » 29 juli 2014, 15:43

Böcker är långsam tv. :) (nu läserjag förstås en 10-15 böcker i veckan men det går i perioder)

Alla länder har vad man kallar för ett narrativ, alltså en mytbildning om sitt land och vad som man tycker är karaktäristiskt osv. USA bygger mycket av sin kultur på frontier-myten; starka, modiga, handlingskraftiga, aktiva människor som trotsar väder och vind för att med hårt arbete bygga sig ett tryggt samhälle.

typ.

Ta du och läs ett antal böcker eller se tv-serier eller lyssna på musik och se vilken bild av "amerikanen" som framställs; vilka amerikaner det är som blir hjältar i populärkulturen och idrotten osv. :) Du kommer märka av ett mönster att det är människor som mer eller mindre uppfyller det amerikanska narrativet som blir sådana. Det finns ju en anledning att vi har begreppet "the american dream". Det kan inte existera en "american dream" utan en "american narrative"

Sverige har naturligtvis också ett narrativ; men det går mer ut på stabila, trygga, smarta människor med stor fokus på mänskliga rättigheter, rättvisa och hög etik/moral och ett kollektivt tänkande.

Vilka i svensk kultur ses som de stora hjältarna i popkultur, litteratur musik osv. :)


Hur somhelst: Min uppfattning är att de generaler som sitter långt bakom linjerna och planerar stora strategier och liknande inte har lika hög status hos average Joe som de generaler som sitter i främsta linjen. Lägg då till att Grant i största allmänhet under sin levnadsbana inte direkt personfierade "the american dream", samt drack en hel del alkohol och hade otur att vara president när många fortfarande kom ihåg Lincoln, både före,under och efter Grants leverne, vilket påverkar eftermälet.

Jag menar att Grant sågs/ses som en sämre president för att han inte personfierade myten USA har om vad USA innebär, framförallt inte i en tid när USA började vrida sig och bli en global spelare och behovet av stark bakgrund blev viktigt.

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av Sensemaker » 5 augusti 2014, 10:53

Vad jag har förstått anses Grant ha låtit korruptionen växa sig till oöverträffade nivåer under sin presidentperiod -vilket är huvudskälet till bottenbetyget.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av Olays » 5 augusti 2014, 18:14

Jo det var en väldig korruption i Östra USA efter inbördeskriget, mest på delstatsnivå men det spred sig naturligtvis till federal nivå. Boss Tweed som kanske är mest känd är ju ett praktexempel men det finns massor av andra exempel. http://en.wikipedia.org/wiki/William_M._Tweed Jag tror att det politiska systemet inte klarade av att hantera förändringarna efter inbördeskriget och de stora invandrarströmmarna. NY City hade ju hungerkravaller på 1880 talet.

Tragiskt är dock att korruptionen i NYC och NY State fortfarande är enorm. http://www.nytimes.com/interactive/2014 ... .html?_r=2
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av Julianus » 6 augusti 2014, 00:38

Davian skrev:ACW är oerhört intressant. Vad jag förstår det var Grant en modern general så att säga; kanske inte den största taktikern men en oerhört slug strateg.

Som jag förstått det av mitt kollande på amerikanska tv-serier, dokumentärer, filmer osv så är strategiska människor inte lika uppskattade som de taktiska. Patton är en "bättre amerikan" än andra generaler. För han var ingen "skrivbordsgeneral" utan han var minsann i hetluften!
Grant första kommando i acw var som överste. Som jag förstår det för ett gäng oslipade juveler som han fick fason på.Efter att kvickt ha avancerat till enstjärnig general vann han framgångar i spetsen för relativt små styrkor. Senare när han blivit general in command för hela armen ledde han personligen pottomacarmen mot Lee. Så nej han var ingen skrivbordsgeneral och det är inte skälet till underskattningen av honom som president.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: President Grant omvärderas

Inlägg av Julianus » 6 augusti 2014, 09:54

Sensemaker skrev:Vad jag har förstått anses Grant ha låtit korruptionen växa sig till oöverträffade nivåer under sin presidentperiod -vilket är huvudskälet till bottenbetyget.

Sensemaker
Jo det har lagts honom till last. Det ligger väl något i det också. Personligen hederlig var han alldeles för släpphänt i detta avseende. Men jag tror faktiskt att det verkliga skälet är ett annat.

Grant var president under rekonstruktionen. Under denna tid så genomdrivs rösträtt för de svarta och medborgarrättslagar stiftades. Grant var drivande i detta och han använde militären för att krossa Ku klux klan.Detta gjorde honom i breda lager till en respekterad president under hans livstid.

Men så händer något under första hälften av 1900 talet. Plötsligt börjar föreställningen att de stackars sydstaterna behandlades illa av nordstaterna spridas. Utsatta för "negerrösträtt" och antilynchningslagar som de var.

Ärkerasisten Wilson väljs till president.Filmen Birth of a nation har premiär i den citeras Wilsons hyllning till klanen och de framställs som hjältar som räddat de vita amerikanernas ariska bbördsrätt. Filmen gör stormande succe och Wilson visar den i vita huset. Såväl klanen som segregationen gör Come back på bred front. Grant åker ner till botten på rankinglistorna samtidigt som sydstatsdemokraten som efterträdde Lincoln hyllades som near great. Detta rättas nu till. Tyvärr inte i Wilsons fall dock.

Skriv svar