Amerikanska inbördeskriget??

Davian
Medlem

Re: Amerikanska inbördeskriget??

Inlägg av Davian » 9 november 2010, 19:48

frejs väpnare skrev:
Psilander skrev: den riktiga grunden ligger i förändrigne av ekonomiska systemet och skiftet mellan manuellt arbete till maskiner vilket gör att områden beroende av billig arbetskraft känner sig hotade pga just sin annorlunda livsstil. Sedan späs ju självklart konflikten på av tidens nationalistiska strömningar mm.

Intressant tankegång.
Undrar om Marx/Engels har skrivit något om detta? Psilanders argumentering låter som klockren marxism-leninism.
Ja. Det står något om det i det kommunistiska manifestet, sedan står det lite i andra verk. Det är dock ingen stor central del av den marxistiska teorin. Utan det är som du själv skriver lite mer Marxist-Leninistiskt.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Re: Amerikanska inbördeskriget??

Inlägg av Johan Ekstrand » 19 februari 2011, 07:40

von Adler skrev:Europeerna tog inte mycket till sig från amerikanska inbördeskriget för att där inte fanns särskilt mycket att lära. Sorgligt men sant. Amerikanerna marscherade som man gjorde 1814 och använde sina räfflade musköter och gevär som om de vore slätborrade - för salveld på nära håll. Den bristande träningen och konditioneringen gjorde också att träffprocenten var väldigt låg, kring 2%, trots salveld och nära avstånd. Fransmännen nådde en träff på sju skott med räfflade musköter med minie-kulor på Krim.

Vad europeerna hade att lära hade de lärt sig i krigen och oroligheterna 1848 och framförallt i Krimkriget 1853-1856.

Jag har för mig att jag läst att en europeisk observatör liknade det amerikanska inbördeskriget vid "två beväpnade mobbar som rusar mot varandra".
Borde man likväl inte kunnat lära sig något om vådan av våghalsiga anfall mot en motståndare i gott skydd? Jag tänker på Fredricksburg, Cold Harbor, Franklin m. fl. där stora styrkor slungades fram, bara för att bli nedmejade av motståndaren.

MVH

Johan

Skriv svar