Hej alla!
Jag ska skriva en C-uppsats i Historia (måste börja skriva i veckan) och jag vet att jag vill skriva om kvinnor/unga kvinnor på 1800-talet (förmodligen endast i Sverige) och jag har hittat ett tiotal tryckta dagböcker, brev och anteckningar från just den tiden, ca 1840-1900. Källmaterial finns det gott om men...
...det jag skulle behöva hjälp med är egentligen en bra problemformulering, jag läser och läser men
vet inte vad jag ska koncentrera mig särskilt på. Vilken bit ska jag lyfta fram?
Någon som har något tips?
Tack på förhand!
Céline
C-uppsats, kvinnor 1800-talet!
Re: C-uppsats, kvinnor 1800-talet!
Andlighet (eller brist på sådan). Vad kvinnorna anser om det hinsides, död och liv. Om kyrka, präster. Om övernaturliga ting.
Detta är ett förslag.
Detta är ett förslag.
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Du kan studera hur kvinnor använde nätverk för att vinna makt och inflytande. Finns en hel del forskning att anknyta till där.
Kvinnors tankar kring näringsfrihet, som gjorde att kvinnor fick mycket större möjligheter till egen verksamhet.
I vilken utsträckning skrev kvinnor om järnvägarnas utbyggnad och industriernas framväxt? Var det något kvinnorna över huvud uppmärksammade eller reflekterade över?
Vad skrev kvinnorna om ståndsriksdagens avskaffande 1866, då gärna efter deras egen socialgrupp. Såg adelskvinnorna ståndsriksdagens avskaffande som ett stort nederlag för dem själva såsom adelskvinnor, och borgarkvinnorna det som en stor framgång? Eller noterade de bara diskussionen och kallabaliken kring riksdagen?
Kvinnors tankar kring den svenska emigrationen. Kände dagboksförfattarinnorna några emigranter?
Lycka till
I vilken utsträckning skrev kvinnor om järnvägarnas utbyggnad och industriernas framväxt? Var det något kvinnorna över huvud uppmärksammade eller reflekterade över?
Vad skrev kvinnorna om ståndsriksdagens avskaffande 1866, då gärna efter deras egen socialgrupp. Såg adelskvinnorna ståndsriksdagens avskaffande som ett stort nederlag för dem själva såsom adelskvinnor, och borgarkvinnorna det som en stor framgång? Eller noterade de bara diskussionen och kallabaliken kring riksdagen?
Kvinnors tankar kring den svenska emigrationen. Kände dagboksförfattarinnorna några emigranter?
Lycka till