Svälten i norrland

Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Svälten i norrland

Inlägg av Amund » 29 januari 2010, 09:14

Detta nybyggarförsök med Eskilstunabor till Vilhelmina lappmark visar lite på svårigheterna att överleva i Norrlands karga klimat.
Ur texten:
Drömmen om ett land flödande av mjölk och honung krympte ihop, när de blev varse de våtmyrar, stenrösen, och den vitmossa och grusmark de tilldelats. Ingen jord, ingen skog, ingen jakt, ingen myrslåtter! Deras jordhunger skulle mättas med vattensjuka myrar

http://home.swipnet.se/Alerta/dd7d9cfa- ... 55-29.html

Befolkningsökningen i sig gör ju att det blir stora grupper nybyggare som måste bygga upp en tillvaro under mycket svåra förhållanden och problemen blev självklart uppenbara under missväxtår eftersom man sällan mäktade med överskott. Sedan ska man inte tänka sig Norrlands inland som ett sorts vilda västern där man kunde jaga och fiska fritt hur som helst.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 29 januari 2010, 14:28

Amund skrev:Detta nybyggarförsök med Eskilstunabor till Vilhelmina lappmark visar lite på svårigheterna att överleva i Norrlands karga klimat.
Ur texten:
Drömmen om ett land flödande av mjölk och honung krympte ihop, när de blev varse de våtmyrar, stenrösen, och den vitmossa och grusmark de tilldelats. Ingen jord, ingen skog, ingen jakt, ingen myrslåtter! Deras jordhunger skulle mättas med vattensjuka myrar

http://home.swipnet.se/Alerta/dd7d9cfa- ... 55-29.html

Befolkningsökningen i sig gör ju att det blir stora grupper nybyggare som måste bygga upp en tillvaro under mycket svåra förhållanden och problemen blev självklart uppenbara under missväxtår eftersom man sällan mäktade med överskott. Sedan ska man inte tänka sig Norrlands inland som ett sorts vilda västern där man kunde jaga och fiska fritt hur som helst.
Min farfars förfader Sven Ersson bodde i Sidensjö i Ångermanland i början av 1800-talet. Han blev lovad skattefrihet om han begav sig till Åsele lappmark och bröt land.

Så då gjorde han det. Och fann fet mylla vid Ångermanälvens strand i det som senare blev Åsele/Söråsele.

Och skog fick man sig tilldelad. Skogen plus åkermarken blev sedermera fastigheten Söråsele 2:6 som fostrade många led, krönt av uppenbarelsen av en viss forummedlem, dvs av mig lampros!

Och jakten, tja, den var väl reglerad både under nybyggartid och senare, men det struntade man i och jagade ändå.

Det Vilhelmina lappmark som amund nämner torde för sin del ha varit det allra sista koloniserade området, en kvarbliven bit mellan Åsele i söder och norrbottniska marker i norr. Med goda skäl, för det var som antytt mest surmyrar och mossmarker. (Å andra sidan kom min farmors far Salomon Andersson från Vilhelmina, så helt hopplösa marker kan det inte ha varit.)

Messier11
Medlem

Inlägg av Messier11 » 29 januari 2010, 21:58

Amund skrev:Ett annat bra lästips är Hungerpesten av Linnea Fjällstedt. Den utspelar sig i Vilhelminatrakten och återger hennes mormors berättelse från dessa svåra år, rekommenderas verkligen.
Tusen tack!

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 28 februari 2010, 11:49

Messier11 skrev:
Förenklat, så här tänker jag -- en frisk och redig man borde kunna överleva och bidraga med mat till sin familj till en sådan omfattning att man åtminstone inte svälter ihjäl -- trots att skördarna har slagit fel. Åtminstone i Norrland som var mycket glest befolkat. Därför får jag inte ihop hur 30-50% av befolkningen kunde dö under visa nödår i norra Sverige och Finland.
För att livsnära sig på jakt och fiske i norra Sverige eller norra Finland behövs väldigt stora landsarealer. När ett stort antal människor som tidigare hade idkat jordbruk plötsligt blev ”arbetslösa” kunde de inte övergå till jakt och fiske . Det fanns inte tillräkligt med fria resurser.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 1 mars 2010, 06:48

Jag har läst om nöd i Västernorrland så sent som 1902. Det årets skörd var knappt tjänlig som människoföda sägs det, men jag har svårt att tänka mig att folk då svalt ihjäl. Länsstyrelsen i Härnösand bad om att få fraktfrihet på järnvägen för mjöl, säd och rotfrukter. Den notis jag har är en tidningsnotis i GT, rubriken är nöden i Norrland, och det står att länsstyrelsen har hemställt om fraktfrihet även för Västernorrland. Det där även gör att man kanske kan gissa att andra länsstyrelser redan hade önskat sig detsamma.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 mars 2010, 12:35

För att livsnära sig på jakt och fiske i norra Sverige eller norra Finland behövs väldigt stora landsarealer. När ett stort antal människor som tidigare hade idkat jordbruk plötsligt blev ”arbetslösa” kunde de inte övergå till jakt och fiske . Det fanns inte tillräkligt med fria resurser.
Var det inte så att många av ''nybyggarna'' var obekanta med Norrlands klimat och resurser. Dessutom var de ju fattiga och hade knappast råd med lyx som bössa och krut.....Eller ens fisknät? Vilka mest krävde en eka på sommaren och en isbill med rackstång på vintern. OCH kunskap hur redskapen skulle användas.....
Den lättaste ''jakten'' - var nog lapparnas renar, på vilket ofog lappfogden slog ned!
Sen fanns det en ''odlingsgräns'' - fastslagen av myndigheterna, som många överskred under ett eller två goda år. Men som kom tillbaka och ''bet dom'' - i dåliga.

my tuppence, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 mars 2010, 16:39

Norrbotten hade det svårt i slutet på 1840-talet och jag har läst i bl a Göteborgsposten(kan nog titta i mitt tidningsarkiv i A4-format) att det var insamlingar till nödställande i Norrland under 1860-talet.

Kan återkomma!!! :)

Ville bara upplysa om att jag har lite material.

Ett tips är att söka efter historisk statistik på www.scb.se

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 3 mars 2010, 22:42

Hur allvarlig var hungersnöden? Finns det exempel på dödsfall direkt relaterade till svält på 1800-talet? Jag har sett det i kyrkböcker från slutet av 1600-talet, men aldrig på 1800-talet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 mars 2010, 23:34

a81 skrev:Hur allvarlig var hungersnöden? Finns det exempel på dödsfall direkt relaterade till svält på 1800-talet? Jag har sett det i kyrkböcker från slutet av 1600-talet, men aldrig på 1800-talet.
Folket var beroende av bra skördar för att inte behöva svälta.Under 1867-69 blir det stor missväxt och detta blir den direkta upp- takten till massemigrationen.
De sydsvenska skogsbygderna var särskilt utsatta av sen vår och tidig höstkyla. Många dog av svält. Tiggarbarn som drog fram på vägarna blev 1868-69 en vanlig syn. Nödåren blev den slutliga anledningen för många att ge sig iväg till städerna eller till landet i väster.(
http://www.polkagris.nu/?p=57

Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 mars 2010, 07:55

varjag skrev:
a81 skrev:Hur allvarlig var hungersnöden? Finns det exempel på dödsfall direkt relaterade till svält på 1800-talet? Jag har sett det i kyrkböcker från slutet av 1600-talet, men aldrig på 1800-talet.
Folket var beroende av bra skördar för att inte behöva svälta.Under 1867-69 blir det stor missväxt och detta blir den direkta upp- takten till massemigrationen.
De sydsvenska skogsbygderna var särskilt utsatta av sen vår och tidig höstkyla. Många dog av svält. Tiggarbarn som drog fram på vägarna blev 1868-69 en vanlig syn. Nödåren blev den slutliga anledningen för många att ge sig iväg till städerna eller till landet i väster.(
http://www.polkagris.nu/?p=57

Varjag
Föregångaren till statistiskt årsbok(BiSOS=Bidrag till Sveriges offentliga statistik) är användbar.

Befolkning(1851-1910)
Fattigvård och finanser(1874-1917)

Du hittar BiSOS:

http://www.scb.se/Pages/List____257373.aspx

Eller Tabellverkets material

http://rystad.ddb.umu.se/visualisering/Tabverk/Start

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 21 mars 2010, 08:11

Messier11 skrev:Jag har en fråga kring svälten i Norrland.

Jag har lite svårt att se den framför mig. Svalt man verkligen "ihjäl", eller dog man av sjukdomar på grund av att man var försvagad?

För det finns ju ganska rikligt med mat i naturen i detta land. Eller? Tömde man skogarna och haven på djur med desperat jakt när skördarna gick fel?
Man kan säga: systemet var oelastiskt.

Dvs på papperet fanns "skogar fulla med vilt" men man kan inte kallt räkna med att alla vips ska kunna ta igen marginalerna med vilt, bär och svamp när redan magra skördar slagit fel.

Men om du har svårt att förstå detta, har du då även svårt att förstå att det var svält i Sverige under första världskriget? Det var ett faktum, då, statsminister Hammarskjöld kallades "Hungerskjöld".

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 23 mars 2010, 23:38

Missväxt på åkern beror på väderfaktorer som skapar missväxt i naturen, som i sin tur medför att årets föryngringspotential dör av för lite mat, köld, väta eller ökat jakttryck från rovdjuren.
Dessutom - djur som jagas undviker människor. Alltså måste den svältande nybyggaren ha krafter att ta sig till jaktmarkerna, och där ha krafter att förföja ett flyende jaktbyte. Men pga för lite mat sinar dessa krafter.
Människan är dessutom skapad att äta allsidig kost. Enbart kött (jaktbyte) räcker inte för att bygga upp eller vidmakthålla krafterna i en försvagad kropp.
Enbart jakt räcker aldrig till att skapa hälsa i ett jordbrukssamhälle.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 mars 2010, 23:20

Jag vet inte om de åt hasselnötter i Norrland, däremot gjorde dom det i de södra delarna och hasselnötter var det naturliga energitillskottet åt fattiga förr i tiden.

Tittade lite grann i Tabellverkets material: http://rystad.ddb.umu.se/visualisering/Tabverk/Start

Nu tittade jag bara lite sporadisk, för folkmängdsredogörelsen för Arjeplog socken i Norrbotten 1845 var 175 av 177 hushåll som klarade av sin ekonomi, Två kunde med sina tillgångar uppehålla sitt hushåll och däremot inga fattiga, endast en person behövde ekonomiskt understöd. Enligt mortalitetsrapporten för samma år var hemförhålladerna för barnaföderskor(52 stycken); 7 goda, 34 bärgliga, 11 knappa och 0 fattiga. Titta man på året efter så var det följande hos barnaföderskorna; God: 1, bärgliga: 31, knappa 4 och fattiga 1. Då kan man undra om något hushåll hade blivit fattigt eller om det var fattiga personer som flyttade till Arjeplog. Titta man på dessa år var det ganska många hushåll som klarade sig på gränsen.

År 1848 var det däremot ett fattigt år när det hemförhålladen hos barnaföderskor:

n=33
Goda=0
Bärgliga: 12
Knappa: 18
Fattiga: 3

Kustsocknen Råneå hade 630 hushåll 1845 och av dessa var 73 fattiga eller med Tabellverkets folkmängdsredogörelses defiition; Som för bristande arbetsförmåga och i saknad af egna tillgångar, helt och hållet försörjas genom allmänna eller enskildes: 73 sådana hushåll(fattiga).

De tre andra

Som af egna tillgångar äga mer än hvad till deras uppehälle erfordras: 74(goda)
Som af egna medel eller arbete kunna äga sitt uppehälle: 258(bärgliga)
Som af egna medel eller arbete äga en del af sitt uppehälle: 225(knappa)

Barnaföderskor 1845;

169 kvinnor fick barn(två fick tvillingar och lika många fick dödfödda barn).
Goda: 42
Bärgliga: 53
Knappa: 39
Fattiga: 35

Det verkar som att Råneå var fattigare än Arjeplog under dessa jämförelseår, mycket möjligt att Arjeplog hade med gruvverksamhet än Råneå som var jordbruk- och fiskebaserat.

Stefan

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 26 mars 2010, 10:54

Fattigdom är nog i detta sammanhang inte liktydigt med svält, Råneborna har alltid varit välförsörjda med fisk.

/NIL
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 27 mars 2010, 14:41

Arjeplog var en lappmarksförsamling, dvs befolkningen bestod helt eller nästan helt av samer, vars hushållning inte alls var lika enahanda och beroende av årsväxt och skördebetingelser. De hade dessutom färre barn i genomsnitt.
Om samisk traditionell mathushållning finns en fin bok av en Fjällborg/Fjällstedt/Fjäll-nåtannat som jag använt mig av i någon uppsats för hundra år sedan. Det är tolta, kvanne och en del annat som man sparar inför vintern. Sedan tar man tillvara det naturen ger och förstås det man får av renar osv och det man byter till sig mot skinn mm av andra, tex salt.

Bonden skall leva av sommarens skörd, och framförallt gällde det att få mat till djuren, som annars dog och då blev det tungt att överleva nästa år...

Det går inte att jämföra en "lappförsamling" med en "bondeförsamling".

Hassel växer knappast alls i Norrland, med undantag av en liten biotop utanför Bjurholm, där bergväggen lagrar solvärmen.

Skriv svar