Regeringen och det brittiska imperiet?

Skriv svar
Rulis
Provmedlem

Regeringen och det brittiska imperiet?

Inlägg av Rulis » 23 november 2008, 16:30

Hejsan! Jag undrar om premiärministern i UK var/är en av de makter som styr(de) det brittiska imperiet. Jag har sett på många sidor att det brittiska imperieländerna var subjekt till den brittiska kronan.

Alltså, var/är den brittiska premiärministern en styrande makt över det brittiska imperiet tillsammans med kronan?

En annan fråga var också om de guvernörer och general-kommissionärerna som representerade monarken och i stort sett styrde länderna i imperiet utanför själva UK?

Tackar ödmjukast på förhand till de vänliga människor på detta forum som skulle kunna dela med sig lite av sin kunskap genom att lägga lite tid på att skriva ett konkreta men endå utförliga svar till dessa frågor.

MvH//Rulis :wink:

frejs väpnare
Medlem

Re: Regeringen och det brittiska imperiet?

Inlägg av frejs väpnare » 27 november 2008, 09:48

Storbrittaniens kung/drottning var regent även i kolonierna ( I Indien var titeln kejsarinna/kejsare). Formellt utsåg regenten generalguvenörerna, men i praktiken var de tillsatta av regeringen, och arbetade i samverkan med den. Regeringen hade, efter sepoyupproret, allt politiskt ansvar. I London fanns ett kolonialdepartement med ansvarig minister.
Längre tillbaka i tiden var några kolonier "kompaniägda", där resp kompani skötte administration, diplomati och krigföring på egen hand. Ostindiska kompaniets Indien är de bästa exemplet på det.

Användarvisningsbild
Aequítas
Ny medlem

Re: Regeringen och det brittiska imperiet?

Inlägg av Aequítas » 28 januari 2009, 23:56

Tycker det är synd att det är så många som kommer hit för att de vill ha hjälp med skolarbete, sen tackar de inte ens för hjälpen!

Jag håller själv på med den här tiden i skolan just nu, och hade glömt bort det här forumet faktiskt (lösen och användarnamn också) fast nu är det trevligt att komma tillbaka och läsa mycket av det intressanta.

(väldigt ledsen för off topic mods)

Skriv svar