HJÄLP - Industriella revolutionen i Sverige

Skriv svar
sara_91
Ny medlem

HJÄLP - Industriella revolutionen i Sverige

Inlägg av sara_91 » 20 november 2008, 08:26

hej !

jag är ny här på forumet och hoppas att jag har kommit till rätt ställe för min fråga...

jag undrar om den Industriella revolutionen i Sverige, hur den uppkom och vad den har med emigrationen att göra under hela 1800-alet och fram till mitten på 1900-talet.
jag ska vara väldigt tacksam om ni besvarar mina frågor.
:D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: HJÄLP

Inlägg av Hans » 20 november 2008, 08:59

sara_91 skrev:hej !

jag är ny här på forumet och hoppas att jag har kommit till rätt ställe för min fråga...

jag undrar om den Industriella revolutionen i Sverige, hur den uppkom och vad den har med emigrationen att göra under hela 1800-alet och fram till mitten på 1900-talet.
jag ska vara väldigt tacksam om ni besvarar mina frågor.
:D
Välkommen.

Vad har du själv för funderingar om saken ifråga - hur tror du de påverkade varandra?

MVH

Hans

sara_91
Ny medlem

Inlägg av sara_91 » 20 november 2008, 10:00

tackar :D

jag vet inte riktigt men jag tror att det blev folkminskinig på grund av utvandringen, vilket ledde till större jobbmöjligheter för de som bor kvar i Sverige. det här är vad jag tror i alla fall, vet ej om det är riktigt eller inte :roll:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 20 november 2008, 10:41

Här kan du hitta sifferuppgifter på Sveriges folkmängd bl.a.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____26046.asp

MVH

Hans

sara_91
Ny medlem

Inlägg av sara_91 » 20 november 2008, 11:06

mm ,tack
jag ser ju att befolkningen började öka igen, kanske de som valde att lämna Sverige har återvänt igen efter att de har tjänat ihop massor med pengar, vad tycker du, bra analys ?
alltså det är så svårt när man söker på nätet eftersom det är ju så rätt många källor och de är så olika, problemet är att det svårt och hitta en pålitlig källa.
men i alla fall tack för länken och om du har några andra webbsidor om just indiustriella revolutionen i Sverige så skriv gärna dem :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 november 2008, 17:08

sara_91 skrev:tackar :D

jag vet inte riktigt men jag tror att det blev folkminskinig på grund av utvandringen, vilket ledde till större jobbmöjligheter för de som bor kvar i Sverige. det här är vad jag tror i alla fall, vet ej om det är riktigt eller inte :roll:
Om du menar den stora emigrationsvåg som var mellan 1860-1929 så var topparna 1880-talet, i början på 1890-talet, runt 1906 och lite grann runt 1920-talets början. Om du vet vad ordet "demografi" är, studier om födslar, döda och de faktorer som påverkar en människas liv. Under 1880-talet då vi hade runt 50 000 emigranter under tre skiljda årtal så drabbade det inte folkmängden i övrigt, några skäl var att att fler barn överlevde spädbarnsåret och antalet födda var mycket större än antalet döda under varje år. Enligt en pensionerad professor(Sune Åkerman) var det lägre emigration när det var dåliga tider i USA(som exempelvis under amerikanska inbördeskriget 1861-65) och under 1870-talets mitt("kongresskris" eller skandalår under Grants ämbetsperiod). Vid slutet av 1870-talet blev det lågkonkunktur i Sverige, bl a utbröt Sundsvallsstrejken bland sågverksarbetare under våren 1879 och detta område hade bara enstaka emigranter innan strejken, efter strejken utvandrade hundratals. Nu har jag inte direkta siffrorna i huvudet, men under 1880-talet var det årtionde som flest antal människor utvandrade, men folkmängden eller befolkningstillväxten led inte av det p g a hög fertiltet(barnafödande), låg mortaliet(dödlighet), stor födelseöverskott och låg barnadödlighet.

Titta gärna i detta äldre material.

http://www.scb.se/templates/Standard____231152.asp

Stefan

Skriv svar