Stonewall Brigade

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 januari 2006, 04:26
Ort: Västerbotten

Stonewall Brigade

Inlägg av Ståhlspets » 23 september 2007, 07:13

Vilka slag var brigaden involverat i och hur var den i strid ?

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 23 september 2007, 08:30

Du syftar förmodligen pâ general Jacksons trupper under det amerikanska inbördeskriget. De var med om âtskilligt. Detta med Stonewall var dock sâvitt jag förstâr mera Jacksons eget epitet. Generalen Robert E. Lee berömde Jackson efter en drabbning och sade att hans folk stâtt där som en stenmur. Efter detta var det Jackson själv som började kallas Stonewall Jackson. Frans G. Bengtsson har skrivit en trevlig essä om mannen och hans tid. Finns förstâs mycket annat skrivet.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 23 september 2007, 19:12

Det var en general vid namn Barnard Bee som fällde orden "There stands Jackson like a stonewall!", inte Robert E. Lee. Det är även osäkert om han hyllade Jacksons stabila mottagande av det första nordstatsanfallet, eller om han helt enkelt klagade på att Jacksons trupper inte kom till hans undsättning.

Ang slag deltog de under Stonewall Jackson vid de större slagen vid krigets början, som Bull Run, försvarandet av Richmond och Antietam. Vid Chanchellorsville sårades Jackson dock och dog senare av sina skador.

Han efterträddes av Richard Ewell, som aldrig kom i närheten av sin föregångare då han inte var bekant med det fria befälshavandet som Lee utövade. Det senare följande slaget vid Gettysburg visade tydligt att Lee var van vid en aggressiv underordnad som tog egna initiativ, då han inte gav tillräckligt tydliga order till Ewell att ta Culp's Hill och därmed missade chansen att befästa de högre markerna inför slaget.


//EMS

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 26 september 2007, 16:11

Angus skrev:Det var en general vid namn Barnard Bee som fällde orden "There stands Jackson like a stonewall!", inte Robert E. Lee. Det är även osäkert om han hyllade Jacksons stabila mottagande av det första nordstatsanfallet, eller om han helt enkelt klagade på att Jacksons trupper inte kom till hans undsättning.
Den tolkningen var ny för mig. Det vore fantastiskt inroniskt om detta ändå rätt berömda citat baseras på en feltolkning som vänder ett klagomål till en hyllning.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 29 september 2007, 02:25

Mathias Forsberg skrev:
Angus skrev:Det var en general vid namn Barnard Bee som fällde orden "There stands Jackson like a stonewall!", inte Robert E. Lee. Det är även osäkert om han hyllade Jacksons stabila mottagande av det första nordstatsanfallet, eller om han helt enkelt klagade på att Jacksons trupper inte kom till hans undsättning.
Den tolkningen var ny för mig. Det vore fantastiskt inroniskt om detta ändå rätt berömda citat baseras på en feltolkning som vänder ett klagomål till en hyllning.
Frågan kommer säkert diskuteras in i det oändliga, eftersom general Bee dog strax efteråt. Bee hade slagits ett bra tag innan Stonewall och hans brigad anlände. Men oavsett vad led Jackson och hans virginiamän flest förluster av av alla sydstatsbrigader den dagen, höjden hölls - stenhårt.


//EMS

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 6 februari 2008, 10:06

Som lite kuriosa kan sägas att det var här sydstatssoldaterna började med sitt berömda skrik, "the Rebel Yell". Enligt S. Foote (The Civil War: A Narrative)ska det har varit Jackson själv som kom med själva idén. Under striderna vid Henry Hill, där Bee fällde sitt citat, lär han ha sagt:"Hold your fire until they're on you. Then fire and give them the bayonet. And when you charge, yell like furies!"

Enligt Foote skulle det fullständiga citatet ha lytt "There is Jackson, standing like a Stonewall! Let us determine to die here, and we will conquer!". Huruvida detta stämmer eller ej har jag inte den blekaste aning om. Jag har dock inte sett den sista delen av citatet på något annat ställe. Vad jag förstår så vill ha Foote ha det till att Bee intog en positiv ställning till Jackson och hans trupper. Men som sagt, man kan inte veta säkert. Och det är dessutom antagligen bara intressant för ett gäng nördar, eftersom vad han sa eller inte sa inte påverkar någonting alls.


Johan

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Re:

Inlägg av Angus » 10 februari 2008, 03:18

Johan Ekstrand skrev:Och det är dessutom antagligen bara intressant för ett gäng nördar, eftersom vad han sa eller inte sa inte påverkar någonting alls.
Det påverkar direkt synen på Stonewall bland andra officerare. Är inte det intressant och användbar information? Titeln historienörd tyr jag mig i vilket fall som helst till med stolthet.


//EMS

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Stonewall Brigade

Inlägg av Johan Ekstrand » 6 april 2008, 01:42

Du har onekligen en poäng där, det medger jag. Men var det inte snarare Jacksons handlingar som påverkade synen på honom? Om vi nu ponerar att exempelvis Johnston kallats "Stonewall" av någon döende officer, skulle det då påverka synen på honom nämnvärt?

Jag tror faktiskt inte det. Tillnamnet "Stonewall" hade knappat etsat sig fast om inte Jackson varit en general med ovanligt god lycka i sina företag.


Historienörd är även något jag tyr mig till! :D

Johan

Skriv svar