Kyrkan i Sverige under 1800talet.

Skriv svar
Popo
Ny medlem

Kyrkan i Sverige under 1800talet.

Inlägg av Popo » 15 maj 2007, 19:52

Håller på med ett skolarbete om varför kyrkan tappade sin makt under 1800 talet.
Jag kan inte ett dugg om detta och ber därför här om hjälp.

Arbetarrörelsen ska tydligen ha spelat in har jag hört?

Användarvisningsbild
agricola
Medlem

Inlägg av agricola » 15 maj 2007, 21:54

Hej,

Jag tror att det är svårt exakt avgöra varför kyrkan förlorar sin maktställning under 1800-talet. Ett enkelt och kort svar till frågan skulle kunna vara att det hade med hela samhällsutvecklingen att göra. Här kommer några förslag på orsaker:
- Ökad demokratisering: Riksdagen ökar i betydelse. Kungen förlorar allt mer makt. Kyrkans maktposition, tror jag, var nära kopplad till kungens maktposition.
- Modernism: beror på vad som syftas med modernism. Här vill jag peka på industriliseringen, nya tänkesätt mm.
- Rörelser: Nykterhetsrörelsen, arbetarrörelsen, frikyrkorörelsen.
- mm.

Det kan vara värt att sätta sig in i just de olika rörelserna. Viktigaste tror jag är att notera att de bidrar just till nytänkande och ökad demokratisering i det svenska samhället (och ute i Europa). Wikipedia har rätt så bra ingång till ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Ky ... statskyrka Kolla upp också nyckelbegrepp ovan, finns massor med ingångar.

Hoppas att detta var till hjälp!

---
S.P.

EDC
Medlem

Inlägg av EDC » 16 maj 2007, 00:34

Då ståndsriksdagen med adel, borgare, präster och bönder avskaffades 1865-66 och ersattes av politiska partier måste ha inneburit ett dramatiskt avbräck i synnerhet för kyrkan.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 16 maj 2007, 22:44

Håller med om det som skrivits, men jag tror samtidigt att demokratisering och minskad betydelse för kyrkan inte behöver hänga ihop. Se bara på USA där man ända sedan 1700-talet både haft rätt utvecklad demokrati och haft kyrkorna separerade från staten. Trots detta går oerhört många amerikaner än idag i kyrkan i princip varje söndag. (Kommer inte ihåg siffran, men jag har för mig det rör sig om 70 procent eller så varje söndag, alltså mångdubbelt fler än i Europa.) Dessutom måste man komma ihåg att även Sverige styrdes relativt demokratiskt långt tillbaka i tiden (t ex under frihetstiden), utan att för den skull kyrkans betydelse minskade.

Sedan tror jag det är viktigt att skilja på kyrkans makt och kyrkans betydelse. Att kyrkan fick mindre makt tror jag hänger ihop med: demokratisering, industrialisering, urbanisering, större individualism, arbetarrörelsen, andra folkrörelser och rent allmänt att trender slår igenom väldigt tidigt i Sverige (jfr t ex tv-serien Världens modernaste land), osv. Skulle man däremot titta på vad som minskade kyrkobesökandet (dvs vad som gjorde att kyrkan fick mindre betydelse), tror jag inte att demokratiseringen är en viktig faktor (jfr USA).

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 17 maj 2007, 14:25

Min spontana gissning är att vissa grupper i samhället (de du nämnt) såg Svenska Kyrkan som en överhetsförteelse, något som andra grupper (t.ex. hemmansägare och adel) såg som en självklar trygghet i vardagen.

Popo
Ny medlem

Inlägg av Popo » 20 maj 2007, 18:40

Nu klarna det får tacka för hjälpen.
Ni får gärna skriva mer som ni kommer på :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 maj 2007, 19:41

Undrade bara när jag läste igenom tråden. Exakt hur tappade kyrkan makt under 1800-talet?
Det var i alla fall först 1951 som en person kunde lämna kyrkan. Då slogs också fast att kyrkan var ett trossamfund och inte en del av statsapparaten.

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 21 maj 2007, 12:11

Nja, det var väl först 1951 som det uppstod möjlighet att inte tillhöra något trossamfund öht.

Popo
Ny medlem

Inlägg av Popo » 24 maj 2007, 16:09

En sak förstår jag inte.
Slutar folk gå i kyrkan för att arbetarrörelsen samt nyckterhetsrörelsen växer fram?
Får dom annat att syssla med eller finns det något annat svar.

Kan man annars kort säga att kyrkan fick konkurrens till den grad att man vart tvungen att ge vika?

Popo
Ny medlem

Inlägg av Popo » 27 maj 2007, 12:33

Varför påverkade arbetarrörelsen det hela?
Måste vara klar med arbetet imorrn.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 27 maj 2007, 14:08

Vilka är dina egna tankar? Det är väl inte vi som ska svara på frågan? ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 28 maj 2007, 17:00

Jag vill minnas att Wilhelm Moberg i sin utvandrarserie skrev om det statskyrkliga "förtryck" som rådde i landet under åtminstone mitten av 1800-talet. Frikyrkor bekämpades hårt och detta förtryck skulle ha varit en av anledningarna till den stora utvandringsvågen till USA. Enligt Moberg drog Sverige på sig en del internationell kritik för detta, inte minst från USA. Kan denna hårda attityd också ha varit en av anledningarna till den Svenska lutheranska kyrkans nedgång?

Användarvisningsbild
Coitadinha
Medlem

Inlägg av Coitadinha » 17 juni 2007, 01:18

När frikyrkorna började bli vanliga i mitten på 1800-talet hamnade de, av naturliga skäl, i motsatsställning till statskyrkan. Även nykterhetsrörelsen kom lite på kant med kyrkan. Kanske, som Vilhelm Moberg skriver i Utvandrarna för att prästen hade monopol på brännvinstillverkningen i socknarna, kanske för att nykterhetsivrarna organiserade sig i ordnar med frimurarliknande ceremonier, kanske bara för att de var något nytt.
Arbetarrörelsen uppstod kanske inte direkt ur dessa rörelser, men ofta var det personer ur dem som gick in med sin föreningsvana och byggde upp den. Därför var det ganska naturligt att arbetarrörelsen var milt uttryckt skeptisk till kyrkan, i synnerhet som kyrkan ställde sig på etablissemangets sida mot den. "Kyrkan, tronen och penningpåsen", inte bara retorik.
Själv är jag född i en bruksort och uppväxt på 50-talet bland dem som fick "Rörelsen med modersmjölken" och jag minns en mycket avvaktande attityd till statskyrkan bland arbetarna. Var man religiös och fackansluten så var man med i en frikyrka. Punkt!

När arbetarrörelsen kom till den politiska makten kom statskyrkan därför att ligga ganska risigt till.

Men skolarbetet är väl redan inlämnat, så det spelar kanske inte så stor roll :)

Skriv svar