Så var det jaKapten_Gars skrev:Det uttalande gällde ju endast Neapel som var ökänt pga den dåliga kvaliten på trupperna, trupperna från norra Italien slogs över lag väl.Panzerschreck skrev:Oj vilken meritStefan skrev: Delar av trupperna tydligen tom bättre än deras italienska motståndare.![]()
Som John R Elting sa om de italienska (eller en viss italiensk stat dvs) trupperna under napoleon epoken, att deras bäst övade manöver var massflykt!
Fyrkantsformation
- Panzerschreck
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Det är svårt att sia om hur det hade gått för tyskar och italienare, italienarnas med och motgångar diskuteras ju på annan plats och tyskarna förde aldrig krig på en sådan skala i Afrika. De tyska krigen präglades av helt andra fiender och förutsättningar, det är värt att notera att kärnan i de tyska kolonialtrupperna i östafrika var brittisk utbildade sudaneser och en liten grupp zulusoldater. Tyskarna insåg tidigt kulsprutans värde och använde Maxim typen mycket tidigt i östafrika.Djinghis Khan skrev:Jo det är sant som du skriver ang. Tamai. Enligt min litteratur berodde mahdisternas framgång i att bryta fyrkanten vid Abu Klea också på terängen; en avdelning mahdister lyckades avancera i en sänka, skyddade från elden. När gardnern hakade sig rusade dessa upp och kastade sig in i det öppnade hörnet av fyrkanten. Imponerande iallafall att britterna lyckades sluta fyrkanten och slå tillbaka angriparna, jag gissar att ex. italienarna eller tyskarna hade varit förlorade i en sådan situation...
- Djinghis Khan
- Medlem
Nej det är ju som sagt bara en gissning - ärligt talat vet jag inte mycket om de tyska truppernas träning, ledning och kompetens. Men utifrån de exempel jag känner till är jag inte särskilt imponerad. Titta på Lugalo 1891 där en kolonn blev näst intill tillintetgjord av Hehes (att några överlevde över huvut taget berodde på att de kunde stoppa fienden med en maximkulspruta - så du har ju rätt i att de var effektiva i att ta till sig den nya tekniken). Sedan har vi ju armén pinsamma insatser under första fasen av Hereroupproret. Men visst, man kan ju inte döma ut den tyska kolonialarmén efter några få motgångar - i så fall skulle man ju kunna kalla den brittiska armén usel med tanke på Isandlwana och Maiwand...Kapten_Gars skrev:Det är svårt att sia om hur det hade gått för tyskar och italienare, italienarnas med och motgångar diskuteras ju på annan plats och tyskarna förde aldrig krig på en sådan skala i Afrika. De tyska krigen präglades av helt andra fiender och förutsättningar, det är värt att notera att kärnan i de tyska kolonialtrupperna i östafrika var brittisk utbildade sudaneser och en liten grupp zulusoldater. Tyskarna insåg tidigt kulsprutans värde och använde Maxim typen mycket tidigt i östafrika.Djinghis Khan skrev:Jo det är sant som du skriver ang. Tamai. Enligt min litteratur berodde mahdisternas framgång i att bryta fyrkanten vid Abu Klea också på terängen; en avdelning mahdister lyckades avancera i en sänka, skyddade från elden. När gardnern hakade sig rusade dessa upp och kastade sig in i det öppnade hörnet av fyrkanten. Imponerande iallafall att britterna lyckades sluta fyrkanten och slå tillbaka angriparna, jag gissar att ex. italienarna eller tyskarna hade varit förlorade i en sådan situation...
- Kapten_Gars
- Medlem
De tyska kolonialtrupperna varierade mycket i kvalite och stridssätt mellan de olika koloniern, trupperna i Nambia såg ut på ett helt annat sätt än de i östafriak som i sin tur skiljde sig ifrån truppen i Kamerun. SWA Schütztruppen var helt "vita" förband och under Hererorevolten mest värnpliktiga. DOA (östafrika) var svarta yrkessoldater med vita befäl.
Vad de tyska Schütztruppen kunde presterna som bäst ser man på Lettow-Vorbecks smått otroliga insats under 1914-1918. De tyska askaris var tveklöst de bästa "bush"soldaterna och markant bättre än samtliga andra förband som rekryterades bland afrikanerna söder om Sahara.
Lugalo 1891 var inte precis någon billjant insats men oddsen var emot tyskarna även utan von Zelewski's dumhet.
Vad de tyska Schütztruppen kunde presterna som bäst ser man på Lettow-Vorbecks smått otroliga insats under 1914-1918. De tyska askaris var tveklöst de bästa "bush"soldaterna och markant bättre än samtliga andra förband som rekryterades bland afrikanerna söder om Sahara.
Lugalo 1891 var inte precis någon billjant insats men oddsen var emot tyskarna även utan von Zelewski's dumhet.
.This situation led to resistance and revolt from the natives, like the HeHe who announced their independence from the Germans in the south central region of the colony in 1891. They were led by a young, aggressive and intelligent chief named Mkwawa.
The Germans attempted a peace policy of negotiation, even removing Wissmann as commissioner for being too militant, but their efforts were rebuffed. Thus in July 1891, the new commissioner, Emil von Zelewski was ordered to teach the HeHe some respect for German authority.
Zelewski's punitive force-three companies of the Schutztruppe-consisted of himself, 13 German officers and NCO's, 320 askaris, 170 porters, and several machine guns and field guns. With this force, Zelewski arrogantly entered HeHe territory without taking any defensive precautions.
On July 30,1891, Zelewski forces burned dime villages and shot three envoys that Mkwawa had sent in order to open discussions with the Germans. Alarmed Mkwawa ordered the mobilization of his army for war.
Continuing his campaign, Zelewski and his men passed through a rough mountainous area. The trail was small and strewn with rocks and boulders. On August 17, the HeHe army of 3,000 men led by Mkwawa's brother, Mpangie, struck the spread-out column.
Armed with spears and a few guns, the HeHe rushed the column in an effort to force hand-to-hand combat. The askari, taken by surprise, were only able to get off one or two rounds before being set upon by the charging HeHe. The battle soon became a massacre with German resistance over within ten to fifteen minutes. Zelewski was one of the first killed along with 360 men of his command. Only three Germans, sixty-four askaris and seventy four porters escaped the debacle. Two hundred sixty HeHe died as well
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 2 gånger.
- Djinghis Khan
- Medlem
Jag gissar att man räknade de stupade som låg kvar. I så fall borde man iofs räkna med att många sårade senare avled av sina skador, de afrikanska samhällena hade i regel inte ngn sjukvård som kunde hantera skottskador särskilt bra. Bärarna brukade gå längst bak så vitt jag vet. Vid Lugalo klarade sig de två bakre kompanierna eftersom de inte hamnade i bakhållet, utan lyckades skingra hehekrigarna med en kulspruta. Min gissning är att flera av bärarna befann sig i trygghet hos dessaStefan skrev:Hur kan man veta att precis 260 HeHes stupade? Fanns det nån utomstående vittne?
Intressant att nästan hälften av porters (bärarna?) klarade sig. Jag antar att de sågs som lite av icke-stridande. ??