1903 Sverige hade pantat Wismar?
1903 Sverige hade pantat Wismar?
Läste idag om Wismar som var pantat för 5 miljoner 1803 och 1903 hade Sverige möjlighet att lösa ut stan för 96 miljoner,
men struntade i det. Vet nån mer om detta?
Re: 1903 Sverige hade pantat Weismar?
Står lite här:Frogman skrev:Läste idag om Weismar som var pantat för 5 miljoner 1803 och 1903 hade Sverige möjlighet att lösa ut stan för 96 miljoner,
http://en.wikipedia.org/wiki/Wismar
- Hans Engström
- Medlem
- Hans Engström
- Medlem
Det hade han säkerligen inte blivit, men när Weimar pantsattes så fanns ju inget kejsardöme att ta hänsyn till. Jag tror inte att Sverige hade vågat återlösa Weimar, det hade antagligen lett till frostiga relationer med Tyskland. En intressant tanke dock, krig har startats för mindre...Hans Engström skrev:tror Kejsaren nog inte blivit så glad då.
- Hans Engström
- Medlem
Nja, jag hittade den här texten på http://www.dhm.de/ENGLISH/ausstellungen ... ck/156.htm. Jag är inte helt säker på hur det ska tolkas, själva fördragstexten skulle säkert vara nyttig, men som jag ser det är det inte självklart att kejsaren hade något att säga till om i Wismar-frågan.
The newly founded German Empire consisted of twenty-five federal states: four kingdoms, six grand duchies, five duchies, seven principalities, and three free cities. Like the German Empire, most of the federal states were constitutional monarchies. The three Hanseatic city republics were the only exceptions, along with both Mecklenburg grand duchies, which retained their sixteenth-century constitutions with the assemblies of the estates provided for therein
- Mathias Forsberg
- Medlem