Deadwood, hur mycket stämmer?

Skriv svar
Frogman
Medlem

Deadwood, hur mycket stämmer?

Inlägg av Frogman » 20 maj 2005, 21:06

Det finns en ort som heter Deadwood som grundades under guldrushen i Dakota, hur mycket stämmer överens med TV-serien på TV4?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 maj 2005, 14:33

Jag tror följande.

En del nyare bebyggelse har tillkommit
Att samhället har moderniserat
Att vissa byggnader från 1800-talet ännu finns kvar.
Jag har sett en bild på kyrkogården i Deadwood där både Wild Bill Hickok och Calamity Jane ligger begravda, där är väldigt vackert just nu.

Hittade en bra sida som är värt ett besök.
http://www.deadwood.org/

Hittade den där kartan
http://www.deadwood.org/ClassLibrary/Pa ... oodMap.pdf

Man kan också lägga in lite bilder också.
En av bilderna är ganska så likt serien va!

Stefan
Bilagor
0122_2.jpg
0122_2.jpg (59.96 KiB) Visad 2812 gånger
ph_247.jpg
ph_247.jpg (72.59 KiB) Visad 2812 gånger

commuter
Medlem

Inlägg av commuter » 4 augusti 2005, 11:02

Den verkliga historien om staden Deadwood är ju bara ramberättelsen för en ide som seriens skapare David Milchin hade. Hans ursprungliga koncept handlade om Paulus i Rom, men föll av olika orsaker. Han sökte vidare efter en verklighet som kunde spegla hans funderingar kring rätt och fel, moral och omoral etc, tills han råkade på myten om Wild Bill Hickock och därigenom halkade in på Deadwood.
I stort sett alla i serien förekommande karaktärer har verkliga förebilder, en del verkar genuint äkta, som Al Swearengen, medan andra, Bullock, är idealiserade, och andra rent anakronistiska. Lite synd är det, eftersom de verkliga historierna är minst lika fascinerande som de fiktiva. Jag personligen tycker man har lyckats fånga miljöer och fysionomier på ett äkta sätt, och även artonhundratalsengelskan känns hyfsat äkta, med sin blandning av svordomar och blomsterspråk.
Däremot är inte de efterlevande lika glada över hur deras förfäder behandlas. Dan Doherty beskrivs i serien som Swearengens egen lojale mördare, viljelös och osäker, medan han i verkligheten var både driftig och framgångsrik, och antagligen inte ens en våldsam person. Detsamma gäller för hotellägaren, vars namn undflyr mig nu - men tydligen ligger bevisbördan på släkten i det här fallet.

Det finns flera bra böcker om Deadwood, jag kan rekommendera The Real Deadwood av John Ames (Chamberlain Bros). Den tar dessutom upp hur Tv-serien skiljer sig från verkligheten.

Nämnas bör att Wild Bill Hickock numer har en hedersplats i Deadwood, med egen staty och guidade turer. Synd bara att han endast befann sig där två månader, och under den tiden knappt gjorde något väsen av sig alls. Så det är inte bara HBO som idealiserar historien....

Skriv svar