Storbritannien vs Preussen

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Storbritannien vs Preussen

Inlägg av Hohenzollern » 23 april 2005, 13:15

Någonting jag har funderat på under senare tid är allianserna mellan Storbritannien och Preussen. Jag har inte stenkoll på fakta men har för mig att bägge nationerna har haft nära kontakter med varandra under 1700 och 1800 talet.
Stämmer detta?

Ett gemensamt hot från Frankrike borde vara en ganska logiskt enande faktor. Även att den brittiska och "tyska" kulturen borde ha en hel del likheter. Men om man då ser till senare tid så blev det omkastade roller då Frankrike och Storbritannien fann varandra. På grund av Tysklands enande? Att tyskarna gick om Storbritannien industriellt? Försöken att hävda sig även kolonialt? Eller kan man skylla allt på Wilhelm II(?) som omkullkastade Bismarcks diplomati?

Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar!

Ha det bra!

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 23 april 2005, 13:51

Det kan ju också ha göra med att det satt en tysk på Englands tron. ;)
Huset Hannover, från George I till drottning Victoria.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 april 2005, 13:20

Divide et Impera! Englands traditionella politik var (är?) att liera sig med den 2:a eller 3:e kontinentalmakten - mot den 1:a - för att behålla SIN maktställning. Alla engelska allianser med europeiska kontinentalmakter - korta eller långvariga - följer det mönstret. Det kan t.o.m. skönjas inom EU.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem

Inlägg av Hohenzollern » 24 april 2005, 17:49

Preussen har ju flera gånger varit rätt trängda, då de legat mitt i Europa. Ska man se till religionen har ju preussarna precis som britterna haft en protestantisk statsreligion till skillnad från Frankrike. Det känns som naturligt att Storbritannien tillämpade sitt "Divde et Impera"?

Skriv svar