Preusseri

Skriv svar
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Preusseri

Inlägg av Panzerschreck » 7 augusti 2004, 20:31

Kan man få lite exempel av den så "järnhårda disiplinen" i preussiska armén, kanske till och med nått exempel då dom dragit nytta av den under tex ett slag. Finns det andra arméer som varit kända för en järnhård disiplin? exempel tack :)

mvh John

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Preusseri

Inlägg av Hexmaster » 7 augusti 2004, 23:28

Panzerschreck skrev:Finns det andra arméer som varit kända för en järnhård disciplin? exempel tack
Sparta. Inte bara armén utan hela samhället, om det som sägs om dem stämmer.

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 8 augusti 2004, 01:04

Det var väl iaf dödstraff om man deserterade (viserligen så var det väl så i nästan alla länder armér men ändå), piskstraff inför hela sitt kompani om man gjorde minsta misstag som att t ex svara sin överordnade på "fel sätt", gatlopp för värre misstag osv...

Dragit nytta av sin stenhårda diciplin, ja det var väl en himla fördel i varje drabbning kan man ju tycka. Att alla soldater utför allra minsta order in i detalj är ju nödvändig.

Kan dock förminna mig om ett visst slag då Preussarna anföll Franska ställningar under "Fransk-Tyska Kriget" (kommer inte på drabbningens namn men det var iaf efter detta slag som Napoleon III abdikterade om jag inte missminner mig) . Fransmännen satt iaf bra förskansade men Pressarna stormade på med understöd av sina Krupp kanoner, kanoner som Fransmännen ett flertal gånger försökte storma och ta men inte lyckades med. Pressarna malde iaf på och på och fick Fransmännen att ge vika och fly.
Pressen förlorade nästan 10 000 man medans Franmännen "bara" förlorade knappt hälften.

Slaget finns att läsa om i boken Militära Misstag

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 8 augusti 2004, 01:18

Prozac skrev
Kan dock förminna mig om ett visst slag då Preussarna anföll Franska ställningar under "Fransk-Tyska Kriget" (kommer inte på drabbningens namn men det var iaf efter detta slag som Napoleon III abdikterade om jag inte missminner mig) .
I så fall är det Sedan.
Panzerschreck skrev
Finns det andra arméer som varit kända för en järnhård disiplin? exempel tack
De romerska legionerna då de var på sin topp. Karolinerna är också kandidater.

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 8 augusti 2004, 01:31

Ja så hette det ja, Sedan. Tack så mycket.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Re: Preusseri

Inlägg av Angus » 8 augusti 2004, 13:29

Panzerschreck skrev:Finns det andra arméer som varit kända för en järnhård disiplin? exempel tack :)

mvh John

Den hettitiska armén under det hettitiska kungadömet (1680 f.kr - 1200 f.kr) var känd för sin järnhårda disciplin, och gjorde stort intryck på bl a Ramses II.

//EMS

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 11 augusti 2004, 14:13

När och i vilket sammanhang blev sedan "preusseri" ett begrepp?

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 12 augusti 2004, 14:07

Drar mig tillminnes att jag läst att själva begreppet "Preusseri" kan ha kommit från perioden då Fredrik II var kung och armén växte från att ha varit en institution som skulle stödja staten till att bli någonting som staten fanns till för att stödja.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 9 september 2004, 20:36

Det finns väl en klassisk berättelse om hur en tjuv stal en kista guld från två preussiska soldater. Detta genom att klä ut sig till officer och de båda soldaterna ställde sig i givakt och tjuven stal kistan från de båda soldaterna som var frysta i givakt. Kommer inte ihåg hur berättelsen går egentligen. Är ganska otydlig men är det något som känner igen berättelse? :)

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 september 2004, 20:51

Mackan L skrev:Är ganska otydlig men är det något som känner igen berättelse?
Ögonaböj, trots din fria tolkning :wink: Här är historien som jag minns den:

"Köpenickiad" kallas begreppet, utspelades i Köpenick som vid den tiden var en förstad till Berlin. En påhittig person hyrde en trovärdig officersuniform i en maskeradbutik och letade sedan reda på en militär trupp som väntade på Godot - det känner väl de flesta av oss igen. Ett "Givakt!!!" och lite kommenderande senare så stod soldaterna uppställda framför rådhuset, den påhittige mannen gick in till borgmästaren och bad om stadskassan eller så skulle hans mannar - titta ut genom fönstret bara - öppna eld. Varefter han fick pengarna och stack iväg.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 9 september 2004, 20:59

Glöm inte att den perussiska militärtraditionen var en reaktion på den svenska militarismen under 30-åriga kriget.
Lägger vi sedan till hur gamle 'Fritz' måste ha påverkats när hans far lät avrättta bäste vännen Katte, så har vi fått en unik kombination.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 9 september 2004, 21:00

Bra att du kunde känna igen/till berättelsen trots min väldigt fria tolkning.... :lol: Mitt försvar är att det var väldigt länge sedan jag hörde berättelsen.....

Skriv svar