Aragon för "modig" i filmen ?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
grunkan
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:39

Aragon för "modig" i filmen ?

Inlägg av grunkan » 19 maj 2002, 12:15

Hej!

Jag har en sak jag gått och grubblat på i flera veckor.
I filmen tycker jag Aragon är för "modig" tex. när han slåss mot orcer när boromir dör. Så ser han ju ass ball ut och så slåss han men i boken har jag fått för mig att han är ganska tillbaka dragen i början.

Är det någon mer som håller med mig ?

//grunkan

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Aragon för "modig" i filmen ?

Inlägg av Relay » 19 maj 2002, 13:51

grunkan skrev:Hej!

Jag har en sak jag gått och grubblat på i flera veckor.
I filmen tycker jag Aragon är för "modig" tex. när han slåss mot orcer när boromir dör. Så ser han ju ass ball ut och så slåss han men i boken har jag fått för mig att han är ganska tillbaka dragen i början.

Är det någon mer som håller med mig ?

//grunkan
Kallas han inte för vidstige i boken???
och han verkar vara precis som jag föreställde mig i boken.
Läste första boken innan jag såg filmen så lite besviken blev jag Arwen hade en för stor roll men i filmen önskade jag nästan att hennes karaktär skulle vara med mer och utvecklas.

Jag älskar kvinnliga hjältar.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 19 maj 2002, 15:40

Jag måste nog säga precis tvärtom... i alla fall delvis... :)

Jag har alltid sett bokens Aragorn som en modig, kunnig, och allmänt erfaren veteran, visserligen ingen "Arnold", men ändå.

Filmens Aragorn må vara en smula mer actionorienterad, men PJ har lagt till en egenskap hos honom, som inte finns i boken: tvivel på sig själv. Jag tycker personligen att detta gör Aragorn mer intressant än i boken, men samtidigt blir han en liten smula "vekare".

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 maj 2002, 19:14

Att Aragorn är modig och tar risker är ett grepp som ska betona att han är värdig sin ledarroll och framtida titel som kung. Ingen skulle ha hört talas om honom i Gondor om han inte kört på för fullt vid Amon Hen - det var vinna eller försvinna som gällde.

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:38
Ort: Sverige

Inlägg av Ioreth » 20 maj 2002, 10:37

en engelsk post från den officiella fanclub:ens diskussionsforum .... länken kommer ändras efter ett tag eftersom de inte sparar inläggen bortom sida 10 :) ...

http://calder.decipher.com/cgi-bin/msgb ... 101-4007$1

Emil
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 april 2002, 16:17

mod

Inlägg av Emil » 23 maj 2002, 17:03

Aragon är en veteran utöver det vanliga. Han konkurerade redan i sin ungdom om Minas Tirith bornas gunst med den unge Denethor. Han ledde på eget bevåg en framgångsrik attack mot Umbars hamn och han krigade i Rohan tillsammans med Eomers far Edmund(?). Att Aragon är modig råder ingen tvekan om.
Att han skulle vara en exeptionell svärdkämpe kanske man däremot kan ifrågasätta. Jag tror nog att Boromir skulle vinna i en kamp man mot man mot Aragon.
PJ:s version av Amon Hen striden tycker jag är okej. Aragons agerande vid Väderklint tycker jag är överdriven i filmen. I boken får man mer intrycket av att ringvålnaderna frivilligt drar sig tillbaka efter den lyckade attacken mot Frodo än att de blir ivägskrämda av en vilt fäktande Aragon.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 maj 2002, 18:31

Jag tycker att Aragorn i LoTR-filmen är ungefär som jag tänkt mig honom, dock så lite mer mystisk och okänd...
Jag tror nog att Boromir skulle vinna i en kamp man mot man mot Aragon.
Osäker på vem som skulle vinna, min personliga favorit av de två är Boromir men jag skulle nog ha satsat pengar på Aragorn...
Aragons agerande vid Väderklint tycker jag är överdriven i filmen
Ringvåldnaderna är rättså övermäktiga jämfört med Aragorn...att dom skulle fly för en vilt fäktande Aragorn istället för att dra sig tillbaka efter en lyckad attack mot Frodo verkar vara lite "inte deras stil".

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 23 maj 2002, 19:00

Edmund(?)
nej, Eomund

jag vet inte riktigt vem som skulle vinna en svärdsduell mellan aragorn och boromir. ja förstår att boromir, som prins av gondor, är väl tränad inom 'stridskonst', men ja har ingen aning om vilka erfarenheter han har av riktiga fältslag. däremot, som emil sa, så har ju aragorn stora erfarenheter av detta. det är en svår fråga, men ja skulle nog tro på aragorn eftersom att en dúnadan, dúnedains hövding tillochmed, egentligen borde slå en 'vanlig' man som är lika väl tränad inom samma område.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 28 maj 2002, 22:12

Boromir påpekar i Rivendell att det är Gondors folk som skyddar resten av Midgård från Sauron, vilket stämmer. Och Boromir verkar trimmad i svärdsfäktandets finesser...

Användarvisningsbild
Mirthil
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 juni 2002, 11:52
Ort: Morgoths östra sida...

Inlägg av Mirthil » 19 juni 2002, 12:00

tror att det skulle bli en jämn match men att aragon skulle vinna till slut


och en sak till Mirthill II is back as Mirthil

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 21 juni 2002, 00:17

Fast, vid Council of Elrond och när dom bär ner den stupade Boromir har Tolkien klart skrivit att Boromir är högvuxen och kraftig, skulle det inte göra honom lite starkare och då ha ett litet övertag mot Aragorn? (Om inte i en svärdsfighting, så måste han vinna i brottning)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 21 juni 2002, 15:18

Boromir är ju i praktiken dessutom Gondors militäre överbefälhavare, och beskrivs av sin bror som kunnig och intresserad av krigskonst, om jag inte missminner mig.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 juni 2002, 02:55

Boromir tar ju dessutom hand om ganska många orcher helt själv innan han stupar vid Amon Hen (och då genomborrad av en massa pilar, och det utan något Anduril som får de flesta orcherna att skita på sig bara dom ser det...

Här kommer mitt 200:e inlägg förresten...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 25 augusti 2002, 17:37

när ja läste om han först så trodde ja han va tjock o skulle likna en blandning mellan bombadill o hagrid i harry potter!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 25 augusti 2002, 19:19

han beskrivs ju inte direkt som fet...jag tänker mig mer Strider som lite tanig...fast stark och stor ändå, han e ju KUNG :)

Skriv svar