Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 30 november 2003, 15:46

Spelbar bild i sig. Inget fel på teckingen, men inte heller speciellt snygg. Däremot inte alls så högtidlig som jag föreställer mig Galadriel och hennes svanbåt. Tycker inte stämningen på bilden finns någonstanns i SoR.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 16 december 2003, 20:01

Det var ett tag sen nu jag satt med papper och penna framför mig och tecknade...men nu gör jag det, och jag tänkte ta mig tag Smaug en gång till, jag gjorde en version av honom för länge sen, typ 1,5 år sedan och det blev en liten bild som inte var nåt direkt att hänga upp i julgranen. Nu håller jag på med en större version av den, och här kommer första förhandstitten och den gamla versionen att jämföra med:
Bilagor
Smaug-II.jpg
Smaug
Smaug-II.jpg (47.42 KiB) Visad 1807 gånger
Smaug.JPG
Gamla versionen av Smaug
Smaug.JPG (57.39 KiB) Visad 1807 gånger

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 20 december 2003, 23:12

Och här kommer en uppdaterad version av bilden, och jag skulle nog vilja att ni kommenterade den...tack!
Bilagor
Smaug-II.jpg
Smaug II
Smaug-II.jpg (167.76 KiB) Visad 1769 gånger

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 20 december 2003, 23:54

Din nya, distinktare stil är en klar förbättring på alla sätt och vis! Nu ser det riktigt snyggt och proffsigt ut.

Jag gillar de där "batman-vingarna" på sidan av huvudet. Inspirerade av filmen Dragonheart, kanske?

Om jag saknar något så är det väl att du lägger till skuggning på hela draken, inte bara bakom vänstervingen.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 21 december 2003, 17:43

Den stegrande kamelen skrev:Din nya, distinktare stil är en klar förbättring på alla sätt och vis! Nu ser det riktigt snyggt och proffsigt ut.

Jag gillar de där "batman-vingarna" på sidan av huvudet. Inspirerade av filmen Dragonheart, kanske?

Om jag saknar något så är det väl att du lägger till skuggning på hela draken, inte bara bakom vänstervingen.
Tackar så mycket för den konstruktiva kritiken :) Jag har nu i min ensamhet förbättrat (i mitt eget tycke) mitt tecknade och jag är riktigt nöjd med den här versionen av Smaug.

Nu är det här en gammal version av bilden, den uppdaterade ligger oskannad på skissbordet. Skuggning kommer, jag lovar, och den största förändringen hittills är att jag har klätt draken i fjäll. Batman-vingarna på sidan av huvudet vet jag inte riktigt vart jag fick ifrån, Dragonheart har jag faktiskt inte sett mer än en trailer och jag kan inte direkt komma på hur draken ser ut.

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 21 december 2003, 21:23

Jag gillar sättet du målat halsen/magen på det får den att se mer verklig ut enligt mej :D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 28 december 2003, 21:28

Och här kommer en nästan helt avslutad version av Smaug II-bilden. Skuggning har lagts till, bakgrund likså, smådetaljer som blodådror i vingarna, guldhögar lite här och var. Håll till godo gott folk. [Och eftersom Lägg till en bilaga-funktionen inte funkar för tillfället så får det vänta :x ]

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 29 december 2003, 18:31

ska bli kul att se :D :D :D

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

svanskeppet

Inlägg av jimPeMelin » 7 januari 2004, 15:19

Svanskeppet ger som tidigare sagt en väldigt barnboksaktig bild av hur saker ser ut i Midgård. Det känns litegrand som kärlekstunneln på Gröna Lund. Fast skogen är väldigt fin i sina färger.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

En annorlunda bild

Inlägg av jimPeMelin » 11 januari 2004, 23:17

Jag postade denna som länk i en annan tråd häromdagen, och eftersom inga nya bilder dykt upp på Dagens Bild så klämmar jag väl i med denna.

Bild

Jag gillar speciallt Ezpeleta för denna tolkning av Morgoth. Det är kanske ingen traditionell Tolkien illustration, men det är en av mina favoriter för att den fångar denna mörka Vala i en skepnad som kan förklara varför ondskan ändå kan vara så förförisk. Jag ser kopplingar också till Saurons vackra skepnad i 2.a åldern. Gillar också den lite hindu inspirerade stilen. Den är ovanlig i Tolkiensammanhang men konstigt nog passande i detta fallet IMHO.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 12 januari 2004, 12:00

Verkar ju vara direkt taget ur Kama Sutra ju. :P

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Is that a bad thing? ;)

Inlägg av jimPeMelin » 15 januari 2004, 08:19

Korsriddaren skrev:Verkar ju vara direkt taget ur Kama Sutra ju. :P
Is that a bad thing? ;)

Jag tycker själv att det är svårt att illustrera jsut Meklor/Morgoth. Jag har skissat på det i snart ett år och letat upp alla bilder jag kan hitta på hans båda populärste inkarnationer (rustad eller monstruös). Jag vill se honom som han skulle se ut vid Manwës sida innan han började härja i det fysiska Arda. Jag skulle också vilja se, eller själv illustrera hur han kommer till Midgård "i en vulkans skepnad". Har alltid tänkt mig det som nånting i stil med Godzilla eller Jacksons Balrog och Mt Doom, glidandes genom vattnet från väst mot Midgård. :?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 15 januari 2004, 18:09

Morgoth du ritar verkligen snyggt. Ser rikitgt bra ut? Det verkade inte på ditt inlägg som du ritade mycket. Men det borde du. Du har ju förmånen att kunna rita snyggt, använd den!

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 15 januari 2004, 18:20

Never Spirit skrev:Morgoth du ritar verkligen snyggt.
Vem är Morgoth?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 15 januari 2004, 18:25

Shit Gothmog menar jag :oops: :oops: :oops:

Skriv svar