Språket som älvarna talar?
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
Språket som älvarna talar?
I sagan om ringen filmen talar älvarna något eget språk,har för mig att Tolkien skulle ha gjort språket baserat på Kalevala språket.
Samt har jag hört att han var kalevala/finland fan är det sant??
//Martin
Samt har jag hört att han var kalevala/finland fan är det sant??
//Martin
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
- Kvaen-Jukk
- Medlem
Det är sant att i endel saker har Tolkien tagit intryck från Kalevala, men hans språk som han gjort det ligger nog närmast keltiskan. Wales låg ju inte långt borta för honom och i den kulturen (om vi går in på ett bredare område) finns det massor med mystik, drakar m.m.
Detta har diskuterats i detta forum tidigare, så det finns nog många experter som kan uttala sig...
Detta har diskuterats i detta forum tidigare, så det finns nog många experter som kan uttala sig...
Har inte själv läst Kalevala men hela historien om Túrin ska väl var väldigt lik någon berättelse ur Kalevala.
Jag är ingen expert på språk men Quenya ska väl vara ganska inspirerat av finskan.

Jag är ingen expert på språk men Quenya ska väl vara ganska inspirerat av finskan.
Om han var ett finland fan låter jag bli att kommentera...Samt har jag hört att han var kalevala/finland fan är det sant??
Tolkien skapade ju många språk (mer eller mindre färdiga), men hans två viktigaste lingvistiska kreationer är ju alsvpråken quenya och sindarinska.Det är sant att i endel saker har Tolkien tagit intryck från Kalevala, men hans språk som han gjort det ligger nog närmast keltiskan.
Quenya är i Midgård under 3:e åldern (då Ringen utspelar sig) främst ett slags "högtidsspråk", ett slags alvlatin, kan man säga, och det språkets främsta förebild var (åtminstone ursprungligen) finska, men även spanska och latin.
Sindarinskan är mer av ett "vardagsspråk" för alverna i Midgård. Detta språk är mycket mer påverkat av walesiskan, men även en del av grekiska.
Hur dessa språkkulturer uppstod i Midgård kan man ju läsa mer om i Silmarillion. Det var ju efter att ha börjat uppfinna sina språk, som Tolkien hittade på en värld där språken talades, och mycket av handlingen i Silmarillion har ju sin grund i att Tolkien "politiskt" ville förklara skillnaderna mellan språken...
Kan inte alla ni som säger att alviskan är påverkat av det och det språket säga på vilket sätt..? Jag har frågat det tidigare och bara fått osäkerheter till svar.
På vilket sätt har walsiskan, grekiskan eller finskan inspirerat Tolkien?
På vilket sätt har walsiskan, grekiskan eller finskan inspirerat Tolkien?
Senast redigerad av 1 barzam, redigerad totalt 2 gånger.