Morannon-troll

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Morannon-troll

Inlägg av D. Andersson » 25 juni 2003, 03:01

Jag vet ej om detta tagits upp tidigare då jag huvudsakligen bojkottat film-trådarna, men om så är fallet dår väl Danne radera denna tråd.

I filmen öppnas Morannons portar av ett troll. Detta måste väl vara en olog-hai? Jag har hört många påstå att det är ett grott-troll, men detta kan väl inte stämma?

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 25 juni 2003, 11:04

Än så länge tror jag inte man kan se skillnad på trollsorterna i filmen/filmerna.
Man har nog använt sig av samma modell för såväl mongo-trollet i Moria som Dörrvakterna på Operakäll...vid Morannon, menar jag.

Varför skulle det inte vara grotttroll vid Morannon?

OK, Pippin möter ett (en?) Olog-Hai vid Morannon under striderna där, men annars har jag inget minne av att de skulle figurera någon annan stans i böckerna.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 25 juni 2003, 14:30

Grottroll som rörs av solljus blir till sten (hänvisar till The Hobbit och Fellowship of the Ring). I filmen verkar det vara rätt mycket dag när de ser trollet. Hade det varit ett grottroll (eller vad det heter) hade han rimligtvis förstelnats. Däremot olog-hai är som uruk-hai (du ser också den gemensamma ändelsen? :)). Olog-hai klarar av att vara i solljus. Därför finner jag det troligare att det är olog-hai. Dock är de väldigt lika i filmen vilket har fått många att fundera.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 25 juni 2003, 14:49

mycket vist sagt d. Andersson. Det stämmer! :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 juni 2003, 17:44

Det finns sex varianter av troll i Midgård: Cave-trolls, Hill-trolls, Mountain-trolls, Olog-hai, Snow-trolls, Stone-trolls. Läs mer här: http://www.glyphweb.com/arda/default.htm

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 25 juni 2003, 19:50

Encyclopedia of Arda om Olog-hai skrev:Many of their abilities they owed to being under the direct will of their master, Sauron, and while under his control they could exist in direct sunlight, unlike others of their kind.

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:42
Ort: Uppsala

Inlägg av birger_kung » 27 juni 2003, 17:24

det är ju dåligt att grotttrollet i filmen kommer in i 21 hallen eller vad rummet hette!!desutom var de två grottroll.

dessutom så vad är jag väldigt fundersam på den där jätten (bilbo boken) som kastar sten...vad är det förr nån typ??

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 28 juni 2003, 13:42

I hallen får trollet bara in foten. Belönas med knivhugg.

Sedan figurerar några grottroll senare när bron har rasat. Dessa troll pytsar ner stenbumbligar i klyftan för att orcherna skall kunna ta sig över.

Så i själva kammaren kommer med andra or inte ens ett helt troll in.

I boken iallafall. :)

Har för mig att det är en orchövding som hackar i Frodo med sitt spjut, inte något troll.

Fast i filmen får "Evil Mongoloid" det jobbet.

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 28 juni 2003, 15:26

I hallen får trollet bara in foten. Belönas med knivhugg
Det står väl aldrg att det var trollet som sticker in foten...fast det är ju troligt. Men det kan lika gärna vara en orch eller uruk-hai.

sid 384 FotR:
'There are Orcs many of them,' he said. And some are large and evil: black Uruks of Mordor. For the moment they are hanging back, but there is something else there. A great cave-troll, I think, or more than one. There is no hope of escape that way.'
Så här står det senare på sid 385
There was a blowon the door that made it quiver; and then it began to grind slowly open, driving back the wedges. A huge arm and shoulder, with a dark skin of greenish scales, was thrust through the widening gap. then a great, flat, toeless foot was forced through below.
Sedan beskrivs det bara hur Frodo hoppar fram och hugger i foten och att det droppar svart blod från Sting.

Någon som vet om troll har svart blod?

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:42
Ort: Uppsala

Inlägg av birger_kung » 28 juni 2003, 17:40

det står ju inte om att nån dödar nått troll så...

Användarvisningsbild
Gorthol
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 juni 2003, 22:17
Ort: Mindon Eldaliéva

Inlägg av Gorthol » 28 juni 2003, 19:28

Däremot olog-hai är som uruk-hai (du ser också den gemensamma ändelsen? ). Olog-hai klarar av att vara i solljus. Därför finner jag det troligare att det är olog-hai. Dock är de väldigt lika i filmen vilket har fått många att fundera.

Trollen i boken i Moria är cave trolls, grottroll. I boken är bron inne i en stor sal och inte ute i det fria..
A huge arm and shoulder, with a dark skin of greenish scales, was thrust through the widening gap. then a great, flat, toeless foot was forced through below.
Tycker det är rätt uppenbart att ovanstående syftar till det grottroll Gandalf ser tidigare när han sticker ut huvudet..

Från encyklopedia:
In the battle before the Gates of Mordor, Aragorn and the Captains of the West encountered a company of large trolls, identified as 'hill-trolls out of Gorgoroth'. That battle took place in sunlight, and so it seems to follow that the hill-trolls must have been Olog-hai.
Hill-trolls från Mordor = Olog-Hai..

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:42
Ort: Uppsala

Inlägg av birger_kung » 29 juni 2003, 17:55

det där säger ju allt om det är sant...slut på detta ämne

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 30 juni 2003, 10:36

jag hittatde en sida om filmen Rotk. Där stod det att det var mountein troll som vaktade svarta porten vid morannon.

Användarvisningsbild
bozi
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 juli 2003, 07:15
Ort: Skövde. Staden mellan Sjöarna

Inlägg av bozi » 10 juli 2003, 07:33

Det kanske var Saim-Hai troll men jag tror dock att de endast finns i Dol Guldur

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 10 juli 2003, 14:11

okejj

Skriv svar