Film fråga

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Lalaland
Ny medlem

Film fråga

Inlägg av Lalaland » 1 mars 2003, 02:14

Jag har inte läst sor sedan jag var 13 och har vedvetet låtit bli att läsa om den i väntan på filmen, så bli inte sura om svaret på min fråga går att finna i boken. Hursomhelst, i prologen så sägs det att under 2500år var ringen försvunnen ur ALL Kännedom. Elrond verkar dock minnas hela händelseförloppet som om det var igår. Och varför sitter han och ruvar på denna information istället för att berätta det för Gandalf eller kanske till och med leta lite efter ringen under de 2,5 millenium han har haft på sig? 8O

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 1 mars 2003, 10:39

Det är Gandalf som har berettat det för Elrond..
Till viss del iaf.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 1 mars 2003, 16:41

Film fråga
Sär skrivning

:)

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 5 mars 2003, 23:06

Danne skrev:
Film fråga
Sär skrivning

joo den skrivningen är rätt sär men frågan är om det är en särskrivning?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Re: Film fråga

Inlägg av D. Andersson » 5 mars 2003, 23:56

Lalaland skrev:Jag har inte läst sor sedan jag var 13 och har vedvetet låtit bli att läsa om den i väntan på filmen, så bli inte sura om svaret på min fråga går att finna i boken. Hursomhelst, i prologen så sägs det att under 2500år var ringen försvunnen ur ALL Kännedom. Elrond verkar dock minnas hela händelseförloppet som om det var igår. Och varför sitter han och ruvar på denna information istället för att berätta det för Gandalf eller kanske till och med leta lite efter ringen under de 2,5 millenium han har haft på sig? 8O
Vilket händelseförlopp? Det om hur ringen förlorades och om Sauron är ju välkänt både bland alver och i Gondor. Att Ringen låg i floden kunde nog de flesta lista ut. Men ingen visste exakt var den fanns eller så, bara att den troligtvis trillat ner i floden och svepts ner till havet.

Skriv svar