Balroger & Drakar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
LunQan
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:18
Ort: Karlsborg

Inlägg av LunQan » 10 januari 2004, 00:00

tornros skrev:Jag skulle inte vilja sätta någon ond/god stämpel på Bombadill, och absolut inte vilja kalla honom för de godas ambassadör eller nåt liknande. Han levde sitt liv och hade full kontroll på tingen i sin omedelbara närhet, men resten av världen hade han ingen större koll på.
Han bara är.
Ungoliant däremot är ondskan personifierad, och hon är absolut inte någon varelse som Morgoth har skapat. Hon har varit med länge, kanske inte lika gammal som Melkor, men nära nog.
Är inte Morgoth ett annat namn för Melkor eller är Morgoth en plats..?



LunQan

Användarvisningsbild
LunQan
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:18
Ort: Karlsborg

Inlägg av LunQan » 10 januari 2004, 00:04

thorin skrev:Ungoliant däremot är lite knepigare eftersom hon knappast är skapad av Morgoth eftersom hon gör uppror mot honom, vilket en varelse skapad av honom inte hade kunnat. Det står att det bor en ond ande i henne och därför skulle man ju kunna tro att hon är en ainur av ordningen maia, eftersom vi känner till alla Valar.
Men Tolkien menar tydligt att alla Valar är långt mycket mäktigare än maiar. Morgoth borde alltså inte haft några problem att slå Ungoliant.
Hon rä skapad av Morgoth, men Morgoth kan inte kontrollera Ungolianten p g a hennes oändliga hunger. Hon var tvungen att drivas ut i någon öken (kom inte på namnet) av balrogarnas piskor. De var det enda hon skydde.

Användarvisningsbild
LunQan
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:18
Ort: Karlsborg

Inlägg av LunQan » 10 januari 2004, 00:05

thorin skrev:Ungoliant däremot är lite knepigare eftersom hon knappast är skapad av Morgoth eftersom hon gör uppror mot honom, vilket en varelse skapad av honom inte hade kunnat. Det står att det bor en ond ande i henne och därför skulle man ju kunna tro att hon är en ainur av ordningen maia, eftersom vi känner till alla Valar.
Men Tolkien menar tydligt att alla Valar är långt mycket mäktigare än maiar. Morgoth borde alltså inte haft några problem att slå Ungoliant.
Hon rä skapad av Morgoth, men Morgoth kan inte kontrollera Ungolianten p g a hennes oändliga hunger. Hon var tvungen att drivas ut i någon öken (kom inte på namnet) av balrogarnas piskor. De var det enda hon skydde.

SaLmIaK
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 8 juli 2003, 23:43

Inlägg av SaLmIaK » 10 januari 2004, 11:13

LunQan skrev:
tornros skrev:Jag skulle inte vilja sätta någon ond/god stämpel på Bombadill, och absolut inte vilja kalla honom för de godas ambassadör eller nåt liknande. Han levde sitt liv och hade full kontroll på tingen i sin omedelbara närhet, men resten av världen hade han ingen större koll på.
Han bara är.
Ungoliant däremot är ondskan personifierad, och hon är absolut inte någon varelse som Morgoth har skapat. Hon har varit med länge, kanske inte lika gammal som Melkor, men nära nog.
Är inte Morgoth ett annat namn för Melkor eller är Morgoth en plats..?



LunQan
Morgoth och Melkor är samma snubbe.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 10 januari 2004, 13:15

Ungoliant är av ainur, inte Morgoths skapelse. Hennes avkomma levde ju i Ered Gorgoroth. (Sil, sidan 130)

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 10 januari 2004, 23:56

Hon rä skapad av Morgoth, men Morgoth kan inte kontrollera Ungolianten p g a hennes oändliga hunger. Hon var tvungen att drivas ut i någon öken (kom inte på namnet) av balrogarnas piskor. De var det enda hon skydde.[quote][/quote]

Nej, Morgoth kunde inte skapa varelser..bara omvandla dem.
Där har du tyvärr fel.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 30 juni 2003, 17:34
Ort: Sundsvall

Inlägg av Aeglos » 10 januari 2004, 23:57

Hon rä skapad av Morgoth, men Morgoth kan inte kontrollera Ungolianten p g a hennes oändliga hunger. Hon var tvungen att drivas ut i någon öken (kom inte på namnet) av balrogarnas piskor. De var det enda hon skydde.
Nej, Morgoth kunde inte skapa varelser, bara omvandla.
Där har du tyvärr fel.

thorin
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 januari 2004, 22:12
Ort: stockholm

Inlägg av thorin » 11 januari 2004, 00:42

men om ungoliant är en ainur måste hon alltså vara av rangen maia då vi känner alla valar. Valar var de mäktigaste av ainur som steg ner i världen.
Det sägs på flera ställen att Valar har en otroligt mycket större makt än maiar.
Tolkien säger att en on urande bor i ungoliant och detta kan man ju tolka som en ainur och borde vara den rimliga tolkningen men det stämmer inte med att hon kunde ha en chans mot Melkor..
Urande kanske är något anant än ande(ainur) och bombadill hör också denna klass till ?
=)

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 11 januari 2004, 13:47

Eruenion skrev:Var monstret utanför moria en av morgoths skapelser? Jag har alltid varit under intrycket att det bara var en varelse som varit oberoende av det mesta annat i världen, som shelob t.ex.
Fläsket skrev:Allt ont är skapat av Morgoth. Det är väldigt tydligt definierat i Silmarillion.
Att man sedan inte har 100% koll på VAD det är Morgoth förvrängt för att skapa grejerna gör dem bara otäckare.
8)
Shelob härstammar från Ungolianth - alla spindlars moder - som på eget bevåg verkar ha blivit 'ond' (eller möjligen följde Melkors disharmoni) redan innan världens skapelse. Jag vet inte om man ska kalla det Melkors skapelse bara därför. Melkor verkar tom. ha rätt stor respekt för Ungolianth även om han inte drar sig för att utnyttja henne när hon suger ljuset ur de två träden.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 24 januari 2004, 23:07

Det som står om Ungoliant är att hon steg ner från mörkret som omger Arda, samma mörker som Morgoth senare skulle kastas ut i. Allt detta tyder väl på att hon antingen:

1. Är av egen art, som Tom Bombadill

2. Är av Iluvatar skapad, eftersom han skapade allt från början.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 25 januari 2004, 10:57

Vi vet ju egentligen inte va Tom Bombadill är för nått?

Har hört en komisk sak. En jag träffade på ett annat forum sa att han var helt säker på att den näst mäktigaste nazgulen hette Gothmog. Jag tror han blandat ihop Khamul med orchen som leder anfallet mot minas tirith. Man har väl bara gett en nazgul namn, khamul som var ledare i Dol Guldor?? Häzmästarkungen nämnns ju aldrig vid namn. Det fanns väl aldrig nån nazgul som kallades Gothmog??

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 25 januari 2004, 11:18

Den Gothmog som nämns i Konungens Återkomst definieras inte vad han/hon/den/det är.

Det sägs bara att det är den som är "second in command" i den mordoranska militärstrukturen.

Många anser att det är en Nazgûl.

Khamul är dock den enda Nazgûl som nämns vid namn och utpekas som varandes ringvåldnad.

Häxmästaren har säkert ett namn men Tolkien angav det aldrig.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 25 januari 2004, 11:21

Nä precis. Har alltid fattat det som att Gothmog var en orch iaf.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 3 april 2003, 22:22
Ort: Uppsala

Inlägg av MrMR » 25 januari 2004, 11:46

Och jag ser det tvärtom. Jag TROR att ´Gothmog the lieutenant of Morgul´är en Ringvålnad då hans titel i mina öron låter illa på en orch.
Hur som helst är det ju som sagts ovan ingen som vet Gothmog II egentliga ´rastillhörighet´.
Gothmog I var ju Balrog
Var nämns Khamul vid namn och sort egentligen. Jag orkar inte läsa om böckerna just nu för att inte tala om vilken inverrkan det skulle ha på mina studier :roll: .

/Martin

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 25 januari 2004, 14:14

MrMR skrev:Och jag ser det tvärtom. Jag TROR att ´Gothmog the lieutenant of Morgul´är en Ringvålnad då hans titel i mina öron låter illa på en orch.
Hur som helst är det ju som sagts ovan ingen som vet Gothmog II egentliga ´rastillhörighet´.
Gothmog I var ju Balrog
Var nämns Khamul vid namn och sort egentligen. Jag orkar inte läsa om böckerna just nu för att inte tala om vilken inverrkan det skulle ha på mina studier :roll: .

/Martin
Khamul nämns bland annat i Sagor från Midgård, tror jag det är. Det står typ att "den nazgûl som Frodo och hoberna gömde sig från i Fylke var Khamul, första hövitsman av Dol Guldor.

Jag har alltid tänkt mig att Gothmog II som nämns som Second-in-command efter Häxmästaren vid Pelennors Slätt är en nazgûl. Det ter mig ytterst konstigt att Sauron eller Häxmästaren skulle sätta en orch före en nazgûl "vid styret".

Skriv svar