Balroger & Drakar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Balroger & Drakar

Inlägg av Aldarion » 22 februari 2003, 15:30

Så som jag har förstått det hela så är midgård fri från balrogar och drakar när 3:e åldern slutar. Är det nån som kan intyga eller vet nåt annat så vore ja tacksam för lite upplysning :)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 22 februari 2003, 15:35

Det finns inga kända, nej. Däremot kan det mycket väl finnas kvar såna däringa kölddrakar eller vad de heter uppe i norr bland isgrejerna eller bortom länderna vi känner till. Vi har trots allt bara fått följa en liten del av ME:

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 22 februari 2003, 20:05

Kanske inte säger så mycket, men i bilbo säger Torin att dvärgarna drevs bort från nordöstra midgård pga drakarna som härjade, men Bilbo kanske inte är den bästa källan. Men skulle tro att det ligger någon gammal drake och lurar på dvärgskatter när 4e åldern började.

Men om man ser till hur historierna ser ut så borde det inte finnas, vid 4e åldern känns det som det gamla "magiska" försvann, då människorna "tog över" midgård när alverna dragit mot väst. Det märker man bland annat i Sagan om de två tornen när Eómer möter Aragorn, Legolas och Gimli på Rohans slätter.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 23 februari 2003, 15:11

Ok, tackar för informationen. Är det nån som kan tipsa om en bra sida där det finns att läsa om övriga ME, dvs, öster och söder?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 23 februari 2003, 15:35

Tyvärr inte. Eller... Det står LITE i HOME, men det är knappt värt att nämnas och lär inte ge dig nåt mer. Lite står även i... öh... om det är appendixen eller Unfinished Tales. Inte säker på vilket. Tror Unfinished Tales har lite om Rhûnrim.

Användarvisningsbild
Beorn
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 30 januari 2003, 22:43
Ort: Arda

Inlägg av Beorn » 24 februari 2003, 13:45

Ifrågan om drakar hittade jag det här från SoR sid 87:
Det har sagts, att drakelden skulle kunna smälta och uppsluka macktens ringar, men det finns i hela världen inga drakar kvar, vilkas eldar vore heta nog.
Svårt att tolkas han kan mena att det inte finns så kraftfulla drakar lika väl som att det inte finns några.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 24 februari 2003, 16:30

Finns inga riktigt mäktiga elddrakar kvar, tolkar jag det som.

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 1 mars 2003, 19:06

Så som jag har förstått det hela så är midgård fri från balrogar och drakar när 3:e åldern slutar. Är det nån som kan intyga eller vet nåt annat så vore ja tacksam för lite upplysning
Ifrågan om drakar hittade jag det här från SoR sid 87:

Citat:

Det har sagts, att drakelden skulle kunna smälta och uppsluka macktens ringar, men det finns i hela världen inga drakar kvar, vilkas eldar vore heta nog.



Svårt att tolkas han kan mena att det inte finns så kraftfulla drakar lika väl som att det inte finns några.
Ur Letter 144, till Naomi Mitchison
"....Dragons.They had not stopped; since they were active in far later times, close to our own. Have I said anything to suggest the final ending of dragons? If so it should be altered. The only passage I can think of is Vol. I p. 70: 'there is not now any dragon left on earth in which the old fire is hot enough'. But that implies, I think, that there are still dragons, if not of full primeval stature."

Det fanns alltså drakar kvar när 3:e åldern slutade.

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 3 mars 2003, 21:32

PJ verkar inte veta om det iaf. I Lord of the Rings säger Bilbo på hans födelsedagsfest att det inte har funnits någon drake på många år. Inte för att jag menar att man ska gå efter PJ men Tolkien har varit lite otydlig på den punkten

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 3 mars 2003, 23:44

Bilbo säger väl att det inte funnits några drakar i Hobbiton de senaste tusen åren? Har jag för mig iaf.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 4 mars 2003, 18:19

Smaug var en ädel drake iaf, han gillade ja skarpt :)

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 4 mars 2003, 20:47

Tssk... Smaug är visserligen imponerande, men jämför honom med Glaurung och Ancalagon

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 5 mars 2003, 11:33

jo Glaurung åstadkom en hel del.... riktig bråkstake :wink:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 mars 2003, 15:36

Gurthang skrev:PJ verkar inte veta om det iaf. I Lord of the Rings säger Bilbo på hans födelsedagsfest att det inte har funnits någon drake på många år. Inte för att jag menar att man ska gå efter PJ men Tolkien har varit lite otydlig på den punkten
Bilbo var inte allvetande.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 5 mars 2003, 16:53

Aldarion skrev:jo Glaurung åstadkom en hel del.... riktig bråkstake :wink:
Glaurung var riktigt imponerande, om inte annat om man ser till hans slughet. Jag gillade honom skarpt för hans skicklighet med det mesta.

Skriv svar