Kronologin i Sams, Merrys och Pippins sammansvärjning

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Kronologin i Sams, Merrys och Pippins sammansvärjning

Inlägg av pandersson2 » 3 december 2014, 08:31

Jag har alltid tyckt att Sams, Merrys och Pippins sammansvärjning för att spionera på Frodo inte varit logisk och kronologisk. Är det någon som sett någon förklaring på hur det skall kunna förklaras, eller är det bara jag som reagerat på det?

Frodo får reda på att han har Härskarringen av Gandalf i "The shadow of the past". I samband med samtalet så tjuvlyssnar Sam, ertappas och säger därefter inget till Pippin och Merry. I "A Conspiracy unmasked" så avslöjar Merry att de under lång tid spionerat på Frodo för att han inte obemärkt skall kunna fly från "The Shire". Det avslöjas att Sam skall ha spionerat på Frodo.

Det som stör mig är att Frodo ju rimligtvis inte kan ha planerat att fly innan sitt samtal med Gandalf. Att då en sammansvärjning skall existerat långt innan dess är inte logiskt. När Frodo sedan bestämt sig så har Sam gett tystnadslöfte och kan inte ha informerat om planerna på flykt.

Det förklaras delvis med att Merry skall ha sett Bilbos användande av Ringen samt att de i samband med Bilbos avfärd antagit att Frodo skulle följa honom. Detta skulle betyda att det varit en vilande sammansvärjning under 17 år.

Skriv svar