Tolkien nobelpriskandidat

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Tolkien nobelpriskandidat

Inlägg av tyskaorden » 4 januari 2012, 11:24

50 års sekretessen för Svenska akademiens dokument har släppts läser jag i dagens SVD kultur. Där står bl.a. att läsa att Tolkien varit uppe som kandidat till Nobelpriset i litteratur. Den dåvarande ständige sekreteraren i Akademien Anders Österling sågade dock honom med motiveringen: "Resultatet har dock icke i något avseende blivit dikting av hög klass".

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tolkien nobelpriskandidat

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 januari 2012, 12:53

Nobelpriset brukar väl inte gå till populära storsäljare?

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Tolkien nobelpriskandidat

Inlägg av Nimrod-S » 6 januari 2012, 13:56

Jurgen Wullenwever skrev:Nobelpriset brukar väl inte gå till populära storsäljare?
Populära storsäljare brukar inte vara speciellt litterära.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tolkien nobelpriskandidat

Inlägg av tyskaorden » 6 januari 2012, 15:46

Jurgen Wullenwever skrev:Nobelpriset brukar väl inte gå till populära storsäljare?
Tja sådana Mario Vargas Llosa och Selma Lagerlöf var väl skapligt framgångsrika innan de fick priset exempelvis.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Tolkien nobelpriskandidat

Inlägg av Johan Ekstrand » 6 januari 2012, 16:37

Ptjaa, Tolkiens storhet ligger ju inte i det rent litterära, om ni frågar mig. Jag har läst betydligt bättre böcker. Så ovan nämnda resonemang verkar ju rimligt.

/Johan

Tokin
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 januari 2012, 11:28
Ort: Stockholm

Re: Tolkien nobelpriskandidat

Inlägg av Tokin » 6 januari 2012, 20:17

Hej!Jag prövar om jag har kunnat komma in på detta forum. F.ö: också Guardian uppmärksammar - http://www.guardian.co.uk/books/2012/ja ... obel-prize

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tolkien nobelpriskandidat

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 januari 2012, 21:48

Johan Ekstrand skrev:Jag har läst betydligt bättre böcker.
Vilka är dessa böcker, och hur är de bättre?

Någon skrev i Dagens Nyheter under 1990-talet att det fanns bättre författare än kapten W.E. Johns (som skrev Biggles-böckerna). Jag har alltid tyckt att det låter så subjektivt och nedvärderande.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Tolkien nobelpriskandidat

Inlägg av Johan Ekstrand » 5 februari 2012, 11:46

Naturligtvis är det subjektivt, hur kan det vara på annat vis? Nedvärderande vill jag däremot inte låta, främst eftersom jag är en stor beundrare av Tolkiens böcker.
Jag tycker att Tolkiens styrka ligger i hans förmåga att på ett trovärdigt sätt bygga upp en värld fylld av olika varelser, språk och kulturer. På så sätt är han betydligt bättre än t.ex. Eddings Belgariad, om vi nu ska hålla oss till jämförelser med andra fantasyböcker. Samspelet mellan olika företeelser saknar i Eddings böcker i mångt och mycket dynamik. Folkslag beter sig på mer eller mindre liknande sätt genom hela bokserien. Tolkiens böcker är helt enkelt mer plausibla.

Bättre bok? Bilbo - en hobbits äventyr. Varför? Bättre struktur och en tydligare berättelse som knyts ihop på ett förträffligt sätt.

/Johan

Skriv svar