Fantastiskt?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
TimeHero
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:45
Ort: Linköping
Kontakt:

Fantastiskt?

Inlägg av TimeHero » 24 mars 2002, 15:50

Hej!
Okej, nu kommer jag säkert få en hel del skit, men det klarar jag nog av. :)
Vad är det egentligen som är så bra med Tolkiens trilogi? Jag har läst första boken men tyckte inte alls den var speciellt bra.. Skulle någon/några kunna berätta vad som är så fantastiskt?
What we do in life, echoes in eternity.
- Maximus Decimus Meridius (Russel Crowe) i "Gladiator"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 mars 2002, 16:17

"Den enes skräp är den andres skatt." Man kan givetvis inte begära att alla ska gilla samma böcker, filmer, etc, men det som gjort att SoR har slagit så stort är (enligt mig) två:

1) SoR är ett verk med stort djup och litterära kvaliteter som gjort det mer tillgängligt än annan fantastisk litteratur (av äldre märke).
2) SoR kom vid en tid när det fanns väldigt lite fantastisk litteratur, men trots detta (eller p.g.a.) så kom böckerna att definiera genren och utgöra både en inkörsport för läsarna och en inspiration för andra författare.

Numera finns det ju en hel del popcornfantasy som är mer lättsmält för nykomlingarna (Eddings böcker är exempel på sådan fantasy), och episka verk för de som tycker att dryga 1000 sidor är för kort (vad är Jordan uppe i nu?). SoR har dock kommit att stå som urtypen för episk fantasy, och den speciella stämning som finns i böckerna saknas i de flesta andra verk av nyare märke.

TimeHero
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:45
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av TimeHero » 24 mars 2002, 17:03

Jo, du har nog rätt.
SoR var bland det första jag läste inom fantasy genren och det är väl något man måste "växa in i". Jaja, tack för svaret!
What we do in life, echoes in eternity.
- Maximus Decimus Meridius (Russel Crowe) i "Gladiator"

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Djup

Inlägg av Fasans Lord » 24 mars 2002, 17:09

Nåt annat som gör ringtrilogin otroligt bra är att Tolkien hittade på världen och allt som ligger bakom boken flera decennium före.Och att han inte slutade fila på den efter att haq skrivit LotR heller.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Alla kan inte gilla samma sak

Inlägg av Never Spirit » 24 mars 2002, 19:25

Innan man säger att man inte förstår varför vissa tycker att det är så bra kan man tänka efter på den bästa bok man själv läst coh fråga sej vad som är så bra med den, näe tänkte väl det, det finns 10 ggr så många anledningar att kalla SoR ett mästerverk en den.

Självklart så får du ha din åsikt , och det här inlägget var bara ett försvar mot min.


Fortsätt att kämpa men ingen har tryckt ner Tolkien ostraffat på detta forum (jag räknar in det gamla forumet då)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Samma sak

Inlägg av Danne » 25 mars 2002, 07:19

Som sagt, alla kan ju inte gilla samma sak. Det är ingen som kräver (i alla fall gör inte jag det) att alla måste gilla Tolkiens böcker. Om jag (och ni får gärna såga mig, för jag är inte ens säker på att jag tycker det själv) skulle uttrycka mig lite krasst skulle jag påstå att (i mitt tycke) Tolkien inte är en fulländad författare, men att LotR är en fulländad bok... (så nära man nu kan komma)

Skriv svar