Denna borde finnas i alla LOTR-fans ägo

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem

Denna borde finnas i alla LOTR-fans ägo

Inlägg av Gustav_A » 4 januari 2003, 23:11

Bild

Det snyggaste och billigaste alternativet om man vill läsa LOTR på engelska (vilket man ska, eftersom det är världens bästa skönlitterära verk genom tiderna).

ISBN: 0-00-714914-X
257 kronor på adlibris.com inklusive frakt

FOTR har Orthanc på omslaget, TTT har Helm's Deep, ROTK har Barad-Dûr. Rekommenderas till alla. Grymt nöjd med min.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 januari 2003, 00:02

Är det med bildomslag från filmen eller? Jag har tagit över min mors gamla (engelska) upplaga från 74, den är då grymt mycket snyggare, med Tolkiens målningar.

Vet inte varför, men jag gillar de gamlare upplagorna bättre. Kanske det beror på att det känns som att man köper de nya bara för att man sett filmen..

Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem

Inlägg av Gustav_A » 5 januari 2003, 19:00

Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig skulle läst LOTR om det inte hade varit för att jag råkade se en grymt bra film på bio kring juletid 2001. Och jag tror det är fler än jag som upptäckt Tolkiens värld i och med filmerna, men sedan tagit till sig böckerna i efterhand.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 januari 2003, 19:30

Jag tycker inte om de här nya utgåvorna som har med filmerna att göra... Gillar de gamla med Tolkiens teckningar på bäst (kanske främst för att jag har dom själv :D )

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 januari 2003, 19:47

Har Tolkiens målningar (de är ju bäst!) på FotR, TTT och RotK (engelska alltså), och även min engelska The Hobbit, min svenska Bilbo och mammas svenska Bilbo. På Silmarillion har jag Ted Nasmith, på svenska Trilogin har jag av Inger Edelfeldt, och har även fått de här nya med John Howes uppslag (gillar inte de omslagen...hm), John Howe även på Lays Of Beleriand, BoLT 1o2, Sagor Från Midgård. Gillis Bonde från Ham samt Sagan om Smeden och Stjärnan av Pauline Bayes, dock vet jag ej vem som tecknat min engelska upplaga av Gillis... Ringens Värld är ju Howe då jag inte alls kunnat få tag på någon annan.. Ingvar Svenssons Tolkiens Midgård av Sven O Gripsholm (kan det vara någon annan?)..

Hm, nu gled jag iväg... Väldigt onödigt meddelande, men jag kände för att skriva någe.

Yozorama
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Yozorama » 6 januari 2003, 01:36

Hmm... jag har Trilogin i pocketform (en av de nyare dito, samma tecknare som har tecknat bilderna i "Film"samlingstrilogin) och i denna samlingsform. Sedan har jag alla de böcker av Tolkien som utgivits i den nyaste utgåvan (samtliga icke-trilogi böcker i den senaste utgåvan ska det vara). Men vem som har ritat... hmm... vad heter han nu igen? (Hjärnsläpp)

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 6 januari 2003, 15:31

jag skulle inte köpa dom...jag har dels min pappas gamla gula pockatupplaga på engelska, en bilbo i pocketversionen på engelska...det är ju dom med tolkiens bilder man ska ha...också har jag alla dom nya böckerna...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 6 januari 2003, 17:04

Jag försöker få tag på en gamlare version av Sagor Från Midgård, har den nya men den är inte speciellt vacker. Innan den nya kom verkar det ha varit brist på Sagor Från Midgård, men det måste iallafall ha vart några upplagor; har lånat en ifrån biblioteket, med framsida av Inger Edelfeldt. Är det någon som vet någon bra sida/affär där de inte endast säljer de nya upplagorna?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 6 januari 2003, 17:31

Flikkan skrev:gamlare
Äldre :P

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 6 januari 2003, 17:33

Jag skriver som jag vill! :wink: Jag vet att det är fel, men jag tänker inte på det när jag skriver. Typ skriver också kuligare ibland, bara för att alla i min omgivning säger så. Och jag med. Vi pratar tydligen så här i Ångermanland.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 6 januari 2003, 18:07

Vi har massa dialektala grejer här i värmland med. Vi säger typ puss'ôn istället för pussade honom och pusse'na iställe för pussade henne (Till exempel... Hehe) Vi har massa underliga uttal på alla ord som finns med...

Hur är det med dig? blir Höss ärre märrä? (klassiker) :)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 6 januari 2003, 18:23

Jo, det är ju kul med 'dialektord' (vad skall man kalla det?), problemet är ju att man inte alltid förstår de från te.x Värmland, Sthlm, Skåne osv. Det som verkar vara mest missförstånd är "vårat" ord 'hä' eller 'he'. De som man sagt det till i te.x Sthlm och så tror att man menar 'här', men den rätta betydelsen är att man skall lägga saken någon stans. Exempel:
'Ska ba hä tillbaks saxen'
Eller för övriga Sverige:
'Ska bara lägga tillbaks saxen'

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 6 januari 2003, 19:40

vilka råbeiga uttryck ni använder er av, helt brutalt skumma yaoh. Fast dom hemskaste orden i historien måste vara keff, gitta och guss(så brutalt fula, och så ska människorna i min närhet använda sig av dom bara för att störa mig :? ) då blir man typ fett lack och sne liksom bah..sjukt bra

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 6 januari 2003, 19:42

Jopp, det ger variation till språket liksom.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 6 januari 2003, 19:46

tur att jag slipper alla knas uttryck då jag säkerligen inte skulle förstå mig på mycket...

Skriv svar