Gondor och Rohan, IG i historia?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 17 april 2002, 17:54

ja trodde...hehe :lol:
Senast redigerad av 1 Gilithil, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Jag retar mig inte

Inlägg av Lindir » 17 april 2002, 18:06

Emil skrev:Danne har rätt, mycket av de kunskaper vi besitter om vår historia har kommit de senaste 100 åren. Vem tror nu för tiden att det har funnits 13 Erikar på Sveriges tron innan Erik XIV.
Man har "vetat" betydligt längre än de senaste 100 åren att det inte har funnits 13 Erikar på Sveriges tron före Erik XIV. Frågan är om han ens själv trodde på det. Å andra sidan var den objektiva historiska sanningen inte så viktig i det läget. Det lät bra och gav status. Och man visste ju trots allt inte med total säkerhet att det inte hade funnits 13 st. Det kan man för övrigt inte veta idag heller, eftersom det förlorar sig i (för-)historiens dunkel ...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 17 april 2002, 21:17

Rohan är ju dessutom ett rättså nytt rike, som inte har funnits allt för länge (jämfört med Gondor), och förlåt mig ifall jag har fel men jag har för mig att jag läste någonstans att Rohan isolerade sig efter att ha fått landet av Gondor och levde för sig själva.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 18 april 2002, 11:16

Rohan är ju inte ett lika "högstående" samhälle som Gondor, det framstår ju ganska tydligt. Jag skulle tro att antalet läskunniga människor, som överlag ändå inte var särskilt många, var färre i Edoras, än i Minas Tirith. Fast det är ju bara en gissning...

Jag tycker dessutom inte alls att det är konstigt att Rohirrim är rädda för Fangorn, utan att egentligen ha någon koll på enterna. Rädslan för något lever nog kvar längre än kunskapen om det, skulle jag tro.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Svar till Kamelen m.m.

Inlägg av *P* » 18 april 2002, 16:51

Last alliance : 3430-441

Händelserna i Lord of the Rings :3018-19

År 3441( eller snarare år 1 i den 3:dje åldern) började de ju om från år 0 igen, så vad jag kan förstå är det ca 3000 år emellan, inte 2500.( om det var dessa båda händelser du syftade på.)

För övrigt tror jag att inte man ska dra alla i de båda rikena över en kam, jag skulle gissa att Faramir visste mer om Gondors historia än både Boromir och Denethor, som oss emellan inte verkade ha någon läggning för studier... :wink:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 april 2002, 19:14

Sen finns det säkert personer i Gondor och Rohan som kan deras historia, men inte har blivit personifierade i böckerna.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 18 april 2002, 19:24

Helt säkert... Kungarna och tronföljarna var väl upptagna med andra saker än sin historia, regera t.ex.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 april 2002, 19:35

Någon sa någonting i stil med:

"Knowing the past, and rule with wisdom. Knowing the future, and rule with ease. Know nothing, and don't rule at all"

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 19 april 2002, 13:35

Ungefär som "den som inte känner historien är dömd att upprepa den" osv? I vilket fall är jag inte så säker på att vare sig Theoden eller Denethor var några exemplariska ledare. Den förre blev ju rätt duktigt duperad av gamle Grima, och den senare...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 19 april 2002, 19:54

...blev bind galen :D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 19 april 2002, 20:21

typ..

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 7 september 2002, 20:37

varken Denethor eller Théoden verkar spciellt klipska........ men Denethor är nog värst som eldar upp sej själv och tittar i Palantírer när han vet att ÖGAT också ser.....

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 7 september 2002, 21:33

Varken Denethor eller Théoden är särskilt tröga, utan både faller båda offer för onskan.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Re: Svar till Kamelen m.m.

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 8 september 2002, 04:33

*P* skrev:För övrigt tror jag att inte man ska dra alla i de båda rikena över en kam, jag skulle gissa att Faramir visste mer om Gondors historia än både Boromir och Denethor, som oss emellan inte verkade ha någon läggning för studier... :wink:
Det står ju i LOTR att Boromir inte var speciellt intresserad av vanlig historia, bara krigshistoria då han liknade krigskungar som Eärnur. Men det sägs ju också att många av pergamenten i Minas Tirith's bibliotek var skrivna på språket i Numenor, och andra språk som inte många kunde läsa.

Sen tycker jag att Theoden verkar ha halvschyst koll på sin historia, lite svårt att veta vad 9 generationer innan hade för sig. Om jag inte missminner mig är det vel han som beskriver varför Helms klyfa heter just helms klyfa?

Ett bra citat, när vi ändå är på G: "Att förbli okunnig om ting som hände innan man var född är att förbli ett barn" - Marcus Tullius Cicero

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 september 2002, 10:23

Rohan och Gondor är ju två helt olika kulturer. Denethor beskriver sig själv som "lore-master" i sin stad, vilket borde innebära att han har en del koll, men, som Gandalf säger, det fanns ju sådana enorma mängder med skrifter i Minas Tiriths arkiv och många var ju dessutom obegripliga för Denethor, så allt hade han nog inte koll på.

Théodens Rohan verkar för mig vara en kultur som inte är särskilt beroende av skrifter, utan mera muntliga traditionsbärare.

Skriv svar