Gondor och Rohan, IG i historia?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Gondor och Rohan, IG i historia?

Inlägg av Gothmog » 14 april 2002, 15:17

Något som jag stör mig på i Ringen-trilogin är att alla människor i Gondor och Rohan (från bönder till adel) är extremt ovetande om deras historia. Jag tror ingen i varken Gondor eller Rohan skulle ens klara G i historia.

Nästan allt Gandalf säger (om saker i Rohans eller Gondors historia) till kungen i Rohan eller Denethor i Gondor så svarar dom: Det trodde jag bara var en myt i våra sånger. Det blir nästan lite löjligt, eftersom vad Gandalf än säger står Theoden och Denethor som två fånar och säger mun-i-mun: "Det trodde jag bara var en myt i våra sånger".

Jag vill bara höra vad ni tycker, men jag tycker att kungar ska kunna deras historia.


--------------------------------------------------------------------------------------

"Ge alla i Rohan och Gondor en 100-timmars kurs i deras egen historia"

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 14 april 2002, 15:34

Åtminståne Theoden borde veta någonting, fast det var ju en helt annan kultur eller vad man ska säga då, nu verkar det mer som om Denethor och Theoden stängt in sej i en egen värld, och tar allt annat som fiender.
Fast dvärgarna och alverna gör ju i och för sigfrid inte heller så mycket för vänskap......Lite knostigt är det väl kanske. Fast varför ska man tro att det inte är sägner? Det har gått förbannat lång tid sedan den Isildurs tid (jag antar att du syftar på den) Så egentligen är det väl inte så konstigt. Dom ända som inte har anledning att tro att det är sagor är dom som levde då eller känner någon tillräckligt bra för att veta att han/hon levde och talar sanning :monkee:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 14 april 2002, 15:40

Rätta mig om jag har fel, men har inte historiekunskaperna i världen ökat markant under det senaste århundradet eller två. (I vår värld alltså)

Hur mycket kunskap hade exempelvis de medeltida svenska kungarna om saker som skett för några hundra, eller tusen år sedan. Antagligen inte mycket.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 april 2002, 16:44

ja, ja tror säkert att vi vet mer om t.ex. 1600-talet än va de som levde på 1700-talet gjorde, och kanske tillochmed mer än vad de som själva levde på 1600-talet gjorde, det är ju trots allt en en 'informationsålder' vi lever i...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 14 april 2002, 18:53

Svaret hos Gondors samt Rohans bristande kunskap skulle kunna vara att dom inte har tid med forskning runt deras rötter eller att dom helt enkelt inte orkar bry sig om det förflutna (You may change the future, never the past).

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 15 april 2002, 14:06

Men om de måste ju ha lite koll iaf.
De måste väl ha några skrifter eller nått tyvker jag...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 15 april 2002, 18:43

Jag säger det igen, hur mycket koll tror du Gustav Vasa hade på saker som hänt för flera tusen år sedan. Antagligen inte mycket...

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 15 april 2002, 18:54

Danne skrev:Jag säger det igen, hur mycket koll tror du Gustav Vasa hade på saker som hänt för flera tusen år sedan. Antagligen inte mycket...
Jo, det klart.
Men Arda är ju (även om många tror det) inte vår värld.
Det finns många fler kända sägner och legender i Midgård än vad det fanns under t.ex. Gustav Vasas tid.Då borde ju alla ha ett visst medfött intresse för historia, eller hur?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Skrifter & böcker

Inlägg av Ori » 15 april 2002, 19:14

Jag har en stark känsla från Sagan om Ringen-böckerna att det är en ganska märkvärdig sak att Bilbo + Frodo + Sam skriver en bok. Skrifter/böcker var förmodligen en ganska exklusiv sak (även) i Arda.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 15 april 2002, 20:15

Hur menare du "fler kända sägner"? Jag skulle tro att antalet sägner inte skiljer sig så mycket från Gustav Vasas tid. Varför skulle det inte funnits sägner i Sverige på 1500-talet?

Det är, som Ori säger, en ganska märkvärdig sak att Bilbo & Frodo skriver en bok. Alverna i framför allt Vattnadal hade säkert en hel del gamla skrifter, och de besatt säkert också stora historiska kunskaper. Men trots att Minas Tirith antagligen hade ett stort bibliotek, var inte Minas Tirith ett "upplyst" samhälle. Historia ansågs säkert inte vara ett särskilt viktigt ämne.

Annatar
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 14 april 2002, 23:16

Inlägg av Annatar » 15 april 2002, 21:12

hum, kan du typ nämna några saker som de bara svarar "Det trodde jag bara var en myt i våra sånger" på?

tja, det som jag kommer ihåg är att Theoden svarar på detta sättet om enterna och hoberna vilket inte borde vara så konsigt. men i vilka andra sammanhang svarar han så?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 15 april 2002, 21:42

Alldeles bortsett från Gustav Vasas eventuella historiekunskaper, hur mycket koll har vi själva på vad som hände i Sverige för 2500 år sedan? Jag bara undrar!

Om någon t ex skulle komma och säga att "jo, det var ju då som Oden kom invandrande söderifrån och lade under sig landet", då finns det många av dagens historiker som skulle säga just precis:

"Det trodde jag bara var en myt."

(Vilket det för all del kanske är också. Men det vet vi inte! Vi kan, trots all historieforskning och avancerad arkeologi, inte säga vilka fakta, om några, som ligger bakom de gamla asasagorna. Och om Oden verkligen fanns så hamnar han förresten troligare ett par hundra år e. Kr. Alltså betydligt mer nyligen än Sista Alliansen är för Theoden och gubbarna, men vi vet fortfarande inte vad som hände då.)

Fotnot: Då jag inte har någon vidare koll på Silmarillion har jag hämtat siffran 2500 år från filmen. Hoppas den stämmer!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 17 april 2002, 14:38

Rohans ryttare som inte lever allt för långt ifrån Fangorns skog borde nog känna till enterna lite bättre. Eftersom att dom är rädda för att gå in där, borde åtminstone någon tänka "Hej, vad är det att vara rädd för? Om enterna bara är en myt så låt oss gå in i skogen"

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 17 april 2002, 16:31

Danne skrev:Hur menare du "fler kända sägner"? Jag skulle tro att antalet sägner inte skiljer sig så mycket från Gustav Vasas tid. Varför skulle det inte funnits sägner i Sverige på 1500-talet?
Ok, kanske inte fler.Men betydligt mer fantastiska.Du måste väl erkänna att historian är betydligt mer närvarande i Arda än i vår värld?
Med alla citat och ordspråk och gamla visor och så.

Emil
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 april 2002, 16:17

Jag retar mig inte

Inlägg av Emil » 17 april 2002, 16:32

Danne har rätt, mycket av de kunskaper vi besitter om vår historia har kommit de senaste 100 åren. Vem tror nu för tiden att det har funnits 13 Erikar på Sveriges tron innan Erik XIV.

Jag tycker istället att både Theoden och Denethor framstår som mycket trovärdiga karaktärer. Jag är mer benägen att hålla med Gandalf som talar om Denethor som en kunnig man i Gondors historia.

Mycket av skriven litteratur kan dessutom ha försvunnit i Gondor respektive Rohans många krig. Edoras har ju varit ockuperat och det har väl Minas Tirith också? (Ättefejden m.m.)

Skriv svar