Silmarillion

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
SAURON
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 november 2002, 16:32
Ort: klippan

Silmarillion

Inlägg av SAURON » 4 november 2002, 16:40

har inte läst denna boken kan ngn berätta lite smått vad den handlar om.
och boken Ringens värld är den ngt att läsa?
vilken rekommenderar ni som kan det här?
själv har jag bara läst Två tornen och Konungens återkomst.

vilken av Silmarillion och ringens värld ska man läsa först?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Tja...

Inlägg av D. Andersson » 4 november 2002, 16:45

Första halvan av Ringens Värld är en del av Sagan om Konungens Återkomst, som det svenska förlaget Norstedts av någon idiotisk anledning valt lägga i ett eget verk (troligtvis för pengarnas skull).

Silmarillion är en "Bibel", med berättelser från hur världen skapas till tredje ålderns slut.

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 4 november 2002, 16:46

Först och främst så ska du läsa hela trilogin sen Ringens värd och sen Silmarillion...
Den årdningen är mitt tips..

Vad Silmarillion handlar om är nog lite svårt att förklara, så det får nån annan göra.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 4 november 2002, 18:10

Är nog bäst att läsa Ringens Värld före, tror jag, fast jag gjorde tvärtom så jag vet inte riktigt.

Men Silmarillion handlar om hur Ilúvatar med hjälp av Ainur skapade världen. Den handlar om Valar (som är några slags gudar under Ilúvatar eller hur jag nu ska förklara) och deras kamp att fögöra den onda sidan som Morgoth/Melkor skapat. De skapar alverna och människorna och dvärgarna och man får följa vissa valda personer och ätter som utför stordåd i Midgård och Valinor. Otroligt bra bok! Sen efter du läst den kan du alltid läsa Sagor Från Midgård, den innehåller bl.a Om Hur Tuor Kom Till Gondolin och Berättelsen om Húrins barn, som är längre versioner av kapitel i Silmarillion.

Yozorama
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2 november 2002, 19:49
Ort: Lund, typ...
Kontakt:

Inlägg av Yozorama » 5 november 2002, 00:03

Den nya Silmarillion har dessutom ett par tillägg som jag finner mycket intressanta - om Istari och Palantirerna. Jag har boken men har inte hunnit ta mig igenom den än (läser Sagan om de två tornen för tillfället).

Ska det vara helt korrekt bör du nog läsa böckerna i följande ordning:
Silmarillion
De Förglömda Sagornas Bok (I och II)
Ringens Värld
Bilbo
Trilogin om Härskarringen

samt ha Sagor från Midgård som ett slags instick, där du läser de olika avsnitten allt efter hur de inträffar.
(Rätta mig om jag har fel)

För att orka dig igenom Silmarillion tror jag att det är bäst att du har läst något eller flera av följande först dock:
Trilogin om Härskarringen
Bibeln (ev. Koranen)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 5 november 2002, 12:12

Yozorama skrev:Den nya Silmarillion har dessutom ett par tillägg som jag finner mycket intressanta - om Istari och Palantirerna. Jag har boken men har inte hunnit ta mig igenom den än (läser Sagan om de två tornen för tillfället).
Har de flyttat över två kapitel från Sagor från Midgård och lagt dem i Silmarillion? Idiotiskt, de två kapitlerna är ju inte ens i Silmarillion-stil.
Ska det vara helt korrekt bör du nog läsa böckerna i följande ordning:
Silmarillion
De Förglömda Sagornas Bok (I och II)
Ringens Värld
Bilbo
Trilogin om Härskarringen
Intressant. Jag skulle snarare säga (som grundordning att läsa dem i)
Bilbo
Trilogin
Ringens Värld (som ju PÅ ORGINALSPRÅKET som TOLKIEN ville ha det) är en del av trilogin. Att Norstedts har ändrat är oväsentligt.
Silmarillion
Sagor från Midgård
De förlorade sagornas bok

Jag tycker att HOME (DFSB bland dem) är ganska onödig egentligen. Den innehåller inte så mycket fakta om världen, utan snarare visar hur Tolkien arbetade sig framåt och skapade sin värld. Efter att man läst DFSB bör man läsa Silmarillion igen.
För att orka dig igenom Silmarillion tror jag att det är bäst att du har läst Bibeln (ev. Koranen)
Hmm... Jag känner EN som läst Bibeln och Silmarillion. INGEN som läst Koranen och Silmarillion. De böckerna är nog ganska onödiga, tror inte man fattar så mycket mer av Silmarillion om man läst Koranen :)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 november 2002, 14:24

Yozorama skrev:Den nya Silmarillion har dessutom ett par tillägg som jag finner mycket intressanta - om Istari och Palantirerna.
Är det verkligen så? Du menar inte att det är i Sagor Från Midgård? Jag har senaste upplagan av Sagor Från Midgård och där finns minnsan Istari och Palantír-tjofsans kvar. Men jag har inte nyaste Silmarillion så jaa... får väl kolla på stan eller något.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 november 2002, 14:36

Måste hålla med Haldir mer om läsordningen, tror det blir lite väl mastigt att börja med en bok som Silmarillion... Jag rekommenderar liksom Haldir Bilbo - Dit och Tillbaks Igen till att börja med, och sedan Sagan om Ringen. Om du sedan är väldigt intresserad tycker jag att du ska fortsätta med åtminstone Ringens Värld och Silmarillion, och sedan kanske de andra böckerna det har pratats om här.

SAURON
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 november 2002, 16:32
Ort: klippan

Inlägg av SAURON » 5 november 2002, 15:31

jag läser bilbo nu.
började igår.
sen får jag nog läsa första delen i sagan om ringen.missade den.
orkade inte läsa igenom den eftersom jag såg filmen 13 ggr.
men sen när jag började läsa två tornen så blev jag fan besatt av boken.
läste ut den på 3 dagar sen tog direkt och lånade konungens återkomst och läste den på 4 dagar.
ruggigt bra böcker.

så jag ska ge mig på ringens värld och de andra när jag e klar först då.

tacksam för svar

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 november 2002, 15:42

Läs Sagan Om Ringen, första alltså! Den är mycket annorlunda än filmen - ta tillexemepel åren innan Frodo ger sig av, Gamla Skogen, Tom Bombadill, Kummelgastarna, Glorfindel och hur mycket mer som helst..

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 november 2002, 16:17

Flikkan skrev:Läs Sagan Om Ringen, första alltså! Den är mycket annorlunda än filmen - ta tillexemepel åren innan Frodo ger sig av, Gamla Skogen, Tom Bombadill, Kummelgastarna, Glorfindel och hur mycket mer som helst..
Och framförallt den där speciella känslan som finns i just Sagan om Ringen-böckerna. Den går absolut inte att fånga på film... Eller i alla fall inte utan att man kör en berättarröst och massa inre monologer(som förövrigt brukar kännas så orealistiska så att de förstör filmen...) i bakgrunden hela tiden. Hehe.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 november 2002, 16:43

Håller med om den där specilla känslan, tycker att det finns lite här och där av den i filmen, men den saknar det lilla extra.

Hoppas de kommer att få Sam och Frodos broderkärlek bra i TTT och Rotk, för det är så vackert... En extra stämning.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 november 2002, 16:44

Precis, inget är så vackert som kärlek mellan vuxna män

Yozorama
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 2 november 2002, 19:49
Ort: Lund, typ...
Kontakt:

Inlägg av Yozorama » 5 november 2002, 18:20

Flikkan skrev:
Yozorama skrev:Den nya Silmarillion har dessutom ett par tillägg som jag finner mycket intressanta - om Istari och Palantirerna.
Är det verkligen så? Du menar inte att det är i Sagor Från Midgård? Jag har senaste upplagan av Sagor Från Midgård och där finns minnsan Istari och Palantír-tjofsans kvar. Men jag har inte nyaste Silmarillion så jaa... får väl kolla på stan eller något.
Det kan nog stämma... jag var osäker (och trött) när jag skrev det... sedan har jag för tillfället glömt båda de böckerna hemma hos min farmor... så jag kunde inte kontrollera... men jag hade för mig att senaste utgåvan av Silmarillion var upplagd så här: Valaquenta, (något annat om skapelsen), själva historien, samt två tillägg som inte direkt hade med det hela att göra (Palantirer och Istari), och lite register och quenya-sindariska i slutet...

Men jag har haft fel förr...
Intressant. Jag skulle snarare säga (som grundordning att läsa dem i)
Bilbo
Trilogin
Ringens Värld (som ju PÅ ORGINALSPRÅKET som TOLKIEN ville ha det) är en del av trilogin. Att Norstedts har ändrat är oväsentligt.
Silmarillion
Sagor från Midgård
De förlorade sagornas bok

Jag tycker att HOME (DFSB bland dem) är ganska onödig egentligen. Den innehåller inte så mycket fakta om världen, utan snarare visar hur Tolkien arbetade sig framåt och skapade sin värld. Efter att man läst DFSB bör man läsa Silmarillion igen.
Min lista är vad jag anser vara den i ordning korrekta... dock bör man som jag också har sagt ha läst åtminstone Trilogin om Härskarringen först (det skadar inte att läsa den två gånger)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 november 2002, 19:25

Haldir skrev:Ringens Värld (som ju PÅ ORGINALSPRÅKET som TOLKIEN ville ha det) är en del av trilogin. Att Norstedts har ändrat är oväsentligt.
Tyvärr gäller det inte bara den svenska utgåvan. Min engelska utgåva saknar också tilläggen. :(

Skriv svar