Ny inom Härskarringen - online
Ny inom Härskarringen - online
Hej, jag är en ny medlem på skalman.nu. Jag har kommit hit mer eller mindre av en slump, men det har visat sig vara en plats som överensstämmer väldigt väl med mina intressen.
Om jag ska presentera mig så heter jag Gabriel och håller på med en "Sagan om ringen" sajt (namnet gör det kanske inte rättvisa... sajten kommer innefatta samtliga svenska böcker av Tolkien) vid namn Araneldor (alla som kan sin Quenya kommer snabbt på vad det står för). För tillfället är sajten lite tom dock, allt jag har ännu är ett forum (som om möjligt är ännu tommare). Om jag lyckas få ihop något läsbart kommer jag dock meddela här...
I vilket fall som helst skulle jag vilja fråga efter länkar till svenska Härskarringen sajter värda att besöka.
Tack på förhand / Gabriel "Yozorama" Persson
Om jag ska presentera mig så heter jag Gabriel och håller på med en "Sagan om ringen" sajt (namnet gör det kanske inte rättvisa... sajten kommer innefatta samtliga svenska böcker av Tolkien) vid namn Araneldor (alla som kan sin Quenya kommer snabbt på vad det står för). För tillfället är sajten lite tom dock, allt jag har ännu är ett forum (som om möjligt är ännu tommare). Om jag lyckas få ihop något läsbart kommer jag dock meddela här...
I vilket fall som helst skulle jag vilja fråga efter länkar till svenska Härskarringen sajter värda att besöka.
Tack på förhand / Gabriel "Yozorama" Persson
-
Beleg Strongbow
- Medlem
Välkommen! Kul med ännu en entuisast!
Jag är lite fake-fan kanske man kan säga för jag kan ju inte alla språken (Quenya, Sindarin, Svartiska och allt vad dom heter) men jag har läst de flesta böckerna å ritar lite med. Dagens Bild är det forum där jag skriver mest eftersom det är den visuella perfektionen samt den historiska aspekten jag gillar och fascineras av i Tolkiens mästerverk.
Vad betyder det där du skrev förresten??
/Kalle "Beleg Strongbow" Landelius
Vad betyder det där du skrev förresten??
/Kalle "Beleg Strongbow" Landelius
-
Trippad kick
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
-
Trippad kick
- Medlem
Araneldor torde betyda (källa Silmarillion tror jag) Kungaboken (quenya)
Ara(n) = Kung, jmf Arathorn, Aragorn...
neldor = bok
Men det kan säkert ha fler betydelser... jag är ju som sagt ganska ny, och har inte lärt mig mycket Quenya ännu, men detta är vad jag har försökt luska ut genom att kolla ordboken i slutet av Silmarillion.
(Jag skulle nog tro att det skulle vara en eldar, flera eldar dessutom)
---------------
Om man kan alla språken i Ringens Värld (Midgård) så bör man nog klassas som ett hardcore-fan...
Ara(n) = Kung, jmf Arathorn, Aragorn...
neldor = bok
Men det kan säkert ha fler betydelser... jag är ju som sagt ganska ny, och har inte lärt mig mycket Quenya ännu, men detta är vad jag har försökt luska ut genom att kolla ordboken i slutet av Silmarillion.
(Jag skulle nog tro att det skulle vara en eldar, flera eldar dessutom)
---------------
Om man kan alla språken i Ringens Värld (Midgård) så bör man nog klassas som ett hardcore-fan...