The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Krell
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 april 2002, 12:37
Ort: Göteborg

The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av Krell » 23 februari 2009, 08:39

The Hunt For Gollum; a 45 minute independent film inspired by The Lord of the Rings which is to be released to the internet for free on May 3 2009.
The Hunt For Gollum is an unofficial not for profit short film by a group of enthusiast filmmakers. As a Lord of the Rings Fan Film, we are not affiliated with the Tolkien Estate or New Line Cinema and are producing this project as an entirely non commercial film. As with other fan films we are making this purely for the enjoyment of the material and the experience of making a high quality low budget film.
The script is adapted from elements of the appendices of The Lord of the Rings. The story follows the Heir of Isildur; the "greatest huntsman and traveller in Middle Earth" as he sets out to find the creature Gollum. The creature must be found to discover the truth about the Ring, and to protect the future Ringbearer.
http://www.thehuntforgollum.com/

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av Den stegrande kamelen » 23 februari 2009, 14:10

Systerfilmen "Born of Hope", som kommer något halvår senare, verkar egentligen än mer intressant. Den är dubbelt så lång, till exempel! Och utbygdsjägarnas liv och leverne i perioden innan konungens återkomst, det har egentligen alla förutsättningar att bli en bra historia.
http://www.bornofhope.com

Men självklart skall även första filmen ses! Vid en första anblick verkar det mesta ovanligt proffsigt för att vara ett amatörprojekt.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av Marcus » 30 april 2009, 18:34


LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av LasseMaja » 14 maj 2009, 22:17

Finns ju att se nu och jag tar mig tid imorgon kväll tror jag! 8-)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 27 maj 2009, 19:10

Den stegrande kamelen skrev:Systerfilmen "Born of Hope", som kommer något halvår senare, verkar egentligen än mer intressant. Den är dubbelt så lång, till exempel! Och utbygdsjägarnas liv och leverne i perioden innan konungens återkomst, det har egentligen alla förutsättningar att bli en bra historia.
http://www.bornofhope.com

Men självklart skall även första filmen ses! Vid en första anblick verkar det mesta ovanligt proffsigt för att vara ett amatörprojekt.
Det ser skoj ut!

En egenhet är att berätterskan i början säger "dynedain". Hur kommer det sig? Särskilt märkligt enär engelskan inte har något y-ljud. Hon kanske tänker på walesiskan.

En tråkigare sak är att det verkar vara för mycket Peter Jackson och för litet John Tolkien som har inspirerat.
-Tolkien skildrar Dunedain som långa, svarthåriga och gråögda, men de här skådespelarna ser ju ut som vem som helst från Nordeuropa.
-Orcherna skildras i filmerna som groteska monster, medan Tolkien beskrev dem såsom människoformade, men mindre än människor, fula, smutsiga, satta, breda, plattnästa, gulhyade, med breda munnar och sneda ögon, hjulbenta, ej leende, och havande försämrade och frånstötande versioner av de för europeer minst ljuvliga mongoltypernas utseenden. Det var väldigt rasistiskt, förefaller det, så det skulle kanske inte vara möjligt idag, men det skulle spara in ganska mycket på sminket att använda vanliga asiater för att spela orcher.


http://en.wikipedia.org/wiki/Orc
In Tolkien's writing, Orcs are of human shape, but smaller than Men, ugly, filthy, with a taste for manflesh. In a private letter, Tolkien describes them as "squat, broad, flat-nosed, sallow-skinned, with wide mouths and slant eyes
...
Tolkien also describes them as bow-legged.
...
Their hearts were of granite and their bodies deformed; foul their faces which smiled not, but their laugh that of the clash of metal, and to nothing were they more fain than to aid in the basest of the purposes of Melko."
...
In Letter #210, Tolkien describes the Orcs as "degraded and repulsive versions of the (to Europeans) least lovely Mongol-types".

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Re: The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av Ohlmarxisten » 15 augusti 2009, 10:22

Jurgen Wullenwever skrev:En egenhet är att berätterskan i början säger "dynedain". Hur kommer det sig? Särskilt märkligt enär engelskan inte har något y-ljud. Hon kanske tänker på walesiskan.
Det är sindarin och där finns ett y-ljud. Men fel är det väl ändå. Kanske har man missförstått det här avsnittet:
Tolkien ([i]LotR[/i], Appendix E) skrev:Sindarin alone among contemporary languages possessed the ‘modified’ or fronted u, more or less like u in French lune. It was partly a modification of o and u, partly derived from older diphthongs eu, iu. For this sound y has been used (as in ancient English): as in lyg ‘snake’, Q. leuca, or emyn pl. of amon ‘hill’. In Gondor this y was usually pronounced like i.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 14 december 2009, 21:53

Den stegrande kamelen skrev:Systerfilmen "Born of Hope", som kommer något halvår senare, verkar egentligen än mer intressant. Den är dubbelt så lång, till exempel! Och utbygdsjägarnas liv och leverne i perioden innan konungens återkomst, det har egentligen alla förutsättningar att bli en bra historia.
http://www.bornofhope.com

Men självklart skall även första filmen ses! Vid en första anblick verkar det mesta ovanligt proffsigt för att vara ett amatörprojekt.
Nu har den äntligen kommit ut! Bitvis gripande, faktiskt, men jag är ju så sentimental ...

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Re: The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av Ohlmarxisten » 14 december 2009, 22:33

Drivkraften bakom "The Hunt for Gollum" verkade ju inte vara att berätta en historia utan mer att "leka" lite i Tolkiens (eller kanske Jacksons) värld. Som sådan en ganska imponerande övning med tanke på resurserna. Men helt ointressant som berättelse.

Lite roligt var ändå att ...

... man satt och irriterade sig på att de inte verkade ha fått till huvdpersonen Gollum och att han därför var tvungen att tillbringa filmen i en säck. Men så dyker han upp i närbild i slutbilderna! Titeln "The Hunt for Gollum" fick på det viset ytterligare en betydelse.

"Born of Hope" hade inte heller så mycket att berätta men liksom "The Hunt for Gollum" gjorde den det på ett imponerande vis.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: The Hunt For Gollum - En 40-minuters kortfilm

Inlägg av pandersson2 » 15 december 2009, 13:18

Jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad. Det var mer Tolkienkänsla för mig än de avskyvärda filmerna av Jackson. Jag skulle dock gärna sett annorlunda orcher än dessa zombier som Jackson introducerade. Det lugnare tempot i berättelsen uppskattade jag. Den kunde dock i mina ögon kortats ned en del.

Skriv svar