Bilbo

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 12 april 2002, 10:21

Var det Gollum som sa att den fortfarande existerade då?

Jag tycker att han borde ha känt det...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 12 april 2002, 15:11

Jo det var väl det. :monkee:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 12 april 2002, 22:42

varför skulle dom fångat och torterat gollum från första början om dom inte misstänkte honom för att ha stulit ringen?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 12 april 2002, 23:44

Okej, Gollum kanske inte riktigt sa till Sauron att han haft ringen, men jag misstänker att det är ifrån Gollum som Sauron fick reda på att ringen inte var förstörd även om Gollum inte menade att han skulle få reda på det. :monkee:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 13 april 2002, 16:09

Men det var väl en överraskning för de flesta att Isildur hade behållit Ringen, när detta avslöjades på Elronds rådslag?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 13 april 2002, 16:38

Var det? :monkee:
Iavrjefall så uppfattade jag det som att det var allmänt känt att han använt ringen :monkee: Och att någon hade den nu :monkee:
Fast du brukar ju ha rätt Danne :D

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 13 april 2002, 19:15

Citat ur boken, från kapitlet "The Council of Elrond". Vi dyker in just när Elrond håller på att berätta:
..., and Isildur cut the Ring from his hand with the hilt-shard of his father's sword, and took it for his own.'

At this the stranger, Boromir, broke in. 'So that is what became of the Ring!" he cried. 'If ever such a tale was told in the South, it has long been forgotten. I have heard of the Great Ring of him that we do not name; but we believed that it perished from the world in the ruin of his first realm. Isildur took it! That is tidings indeed."
Det kanske är en konstig slutsats, men om inte Boromir kände till detta om Ringen, lär inte så många andra heller ha gjort det. Eller? Boromir var ju trots allt arvinge till Rikshovmästarnas tron i Minas Tirith, och mer upplyst än så måste det ha varit svårt att bli i Midgård. Men, som sagt, Sauron borde ju veta det...

Förresten, visst är Rikshovmästare en fruktansvärt löjlig översättning av "Steward"? Jag tänker använda ordet "Förvaltare" i min översättning, vilket beskriver förhållandet mycket bättre...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 13 april 2002, 19:58

Åtminståne ganska många alver och par dvärgar borde veta om det. :monkee:
Och du får hålla med om att det är konstigt att inte Boromir visste om det. :monkee:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 13 april 2002, 22:23

Varför borde ganska många alver och ett par dvärgar känna till det. I kaoset kring Saurons "död" och Barad-dûrs fall lär väl ingen ha märkt att Elrond, Gil-galad, Círdan och Isildur rusade in för att förstöra Ringen. Och de tre alverna lär ju inte ha spritt detta vidare i någon större utsträckning!

Jag tycker inte alls att det är särskilt märkligt att inte Boromir kände till det.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 13 april 2002, 23:43

Danne skrev:Förresten, visst är Rikshovmästare en fruktansvärt löjlig översättning av "Steward"? Jag tänker använda ordet "Förvaltare" i min översättning, vilket beskriver förhållandet mycket bättre...
Visst är hovmästare en märklig översättning. Undrar om Ohlmarks inte tänkte på hovmarskalk istället. Men "förvaltare" tycker jag absolut inte om. Låter närmast som någon som har hand om en aktieportfölj...

Steward på engelska har ju en etablerad betydelse även som en titel, "högre tjänsteman vid hovet" ungefär. Då borde man hitta ett svenskt ord som också är åt titelhållet, snarare än ett rent funktionsbeskrivande ord.

Ståthållare, kanske? Annars är ju jarl ett mycket trevligt gammalt ord...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 13 april 2002, 23:53

Jo Jarl/jarl känns ganska stabilt (är det liten eller stor bokstav på Jarl/jarl om ingen här vet kanske en krigdyrkare vet) det var väl det som han Jarl/jarl Egil Knutsen eller vad han hette var för att Erik (?) inte var tillräckligt gammal. Förmodligen är jag helt ute och cyklar med namnen :oops: , men ni kanske fattar vem jag menar ändå :monkee:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 14 april 2002, 15:56

Du behöver naturligtvis inte hålla med mig Kamelen, men Jarl tycker jag ger helt fel associationer. Ordet Steward i LotR har framför allt funktionsbetydelse, och inte titelbetydelse. En "steward" är ju en (gods)förvaltare, som ser över "godset" å adelsmannens, eller godsägarens vägnar. Detta är ju precis "stewardens" uppgift i Minas Tirith: att "hålla uppsikt" över kungariket, tills kungen själv kommer tillbaka.

Ordet Jarl (som motsvaras av engelska Earl) är en gammal adelsbeteckning, som inte stämmer in det minsta på den faktiska betydelsen, hur bra det än låter.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 april 2002, 16:52

håller med kamelen, ja tycker ståthållare låter bra.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 14 april 2002, 19:45

Ståthållare är faktiskt riktigt bra...... hmmm... :D

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 15 april 2002, 13:57

Jag tycker inte heller att det låter så dumt :wink:

Skriv svar