Irrrriterande film klantar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Sir Toko
Ny medlem

Irrrriterande film klantar

Inlägg av Sir Toko » 23 september 2002, 10:32

Filmen är storslagen.
Men man kan inte bli mer en irriterad över dessa små men ändock avgörande detaljerna som finns beskrivna i boken som ej finns med i filmen.
Lägger man ner MILJARDER på en sådan film så kan man nog studera boken lite bättre, och i dom flessta fallen är kostnaderna inte ens märkbara.
1. Boromirs dödsbädd i båten, där dett skulle vara vapen från fallna fiender.
2. Förde inte Galadriel, Frodo och (Sam) till Galadriels spegel ??=ironi
3. Det kommer mer.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 23 september 2002, 13:20

Det finns redan en tråd om misstagen i filmen, den kallas "Saker som stör i filmen".

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 23 september 2002, 18:16

det där du sa är ju inte några speciellt avgörande saker i filmen, utan bara små detaljer som egentligen inte har nån större betydelse. det är inget av de omnämda som jag stör mig på speciellt.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 23 september 2002, 18:46

hmm tror att hur PJ än gjort skulle folk klagat. Enligt lilla jag har han ju då gjort rätt i de flesta lägen, hade tex Bombadill vart med hade säkert alla tyckt att han vart larvig. Hade man tagit bort Galadriels lilla anfall hade många säkert tyckt att det hade vart lite "tomt" i den scenen^__^..gillar filmen skarpt, förresten så har jag precis varit med en rar gôsse och sett den på bio, kanske lite onödigt när man har den hemma men den slutar ju snart visas helt så man tog sista chansen... :)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 23 september 2002, 18:47

Har den inte slutat gått än????

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 23 september 2002, 18:49

ja kunde ha sluppit galadriels utbrott

(om man lyssnar på det baklänges så hör man orden fatherland och über-stormbands-führer upprepas flera gånger)

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 23 september 2002, 18:49

inte på Saga i sthlm den ska typ visas där till på Torsdag....

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 23 september 2002, 18:52

Shit... Här slutade den gå i maj/juni tror jag. :S!

Jag kunde också sluppit Galadriels utbrott, de kunde gärna ha gjort så att hon iallafall såg normal ut, än den där gröna "radioactive" Galadriel.

Och till Sir Toko; Inget av dom där sakerna är avgörande.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 23 september 2002, 19:10

visst lägger man märke till det mesta men det stör mig inte direkt. Det finns dock en sak i filmen jag aldrig begripit mig på. :oops: I början av filmen när man får se när allla maktens ringar görs. Galadriel säger då tre ringar gavs till alverna bla bla bla Sen får man se henne stå och titta på sin, bredvid henne finns två andra alver. Jag hade alltid tänkt mig att det var Elrond som skulle stå vid hennes sida men så är uppenbarligen inte fallet, vem är det? den tredje måste väll antagligen föreställa Círdan...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 23 september 2002, 19:15

är det inte gil-galad då? elrond fick väl hans ring

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 23 september 2002, 19:17

det har jag också tänkt på men dissa tanken eftersom Gil-galad enligt lilla dumma mig inte alls ser ut så...mupp

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 23 september 2002, 19:48

Det är mycket riktigt Gil-galad och Círdan som skymtar i bakgrunden. Du kan jämföra med den lilla glimt av Gil-galad som finns i scenen med sista alliansen... Han stöter sitt spjut (Aiglos, va?) i en orch, och ser mycket belåten ut.

Jag tycker att det är just sådana små saker som gör att det känns som om PJ verkligen har läst på, även om han ofta har gjort medvetna val för att förenkla/förtydliga/förändra historien. Det hade exempelvis tagit upp en massa dyrbar tid att förklara vilka Gil-galad och Elendil var, men de är ändå med. Och det faktum att Gil-galad t.o.m. har ett spjut gör mig övertygad om att PJ & co verkligen läst boken noga.

Själv stör jag mig verkligen inte på att Boromirs fienders vapen inte låg synliga i båten. Vem vet, de kanske låg under honom? :)

Mer stör jag mig i sådana fall på att Sam inte är med vid spegelscenen, men, som sagt, det är ett medvetet val PJ har gjort. Och eftersom "The Scouring" (med nästan all säkerhet) är struket, så skulle Sams vision varit nästan onödig och förvirrande.

Jag stör mig också på radioaktiva Galadriel, men efter att ha studerat den passagen i boken, är det egentligen ingen frångång från urtexten utan en väldigt bildlig tolkning.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 23 september 2002, 20:06

jag stör mig inte på radio-aktiva Galadriel, men det hade inte gjort något om man kunde tona ner lite, eller göra som dom gjorde med Gandalf när han ryter till mot Bilbo...

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 23 september 2002, 20:08

Gil-galads spjut heter väll Aeglos??? :?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 23 september 2002, 20:11

Båda stavningarna förekommer, i alla fall enligt Robert Foster.

Skriv svar