OT: Robert Jordan död

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

OT: Robert Jordan död

Inlägg av B Hellqvist » 20 september 2007, 18:34

Författaren Robert Jordan avled den 16/9 efter en tids sjukdom. Han skulle fyllt 59 en månad senare. Han är mest känd för "The Wheel of Time", ett mastodontiskt fantasyepos som är uppe i 11 böcker. Den 12:e och avslutande existerar tydligen som ett utkast, och kommer att redigeras av hans hustru, som sedan tidigare verkat som hans redaktör.

Personligen tröttnade jag på hans evighetsserie i och med del 6, och det har varit ett stående skämt bland de som haft svårt för hans böcker att det skulle bara fattas att han skulle dö innan serien var avslutad. Inte för att någon önskade livet ur honom, men nu har det skett. RIP, RJ.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 20 september 2007, 23:20

Det var olyckligt. För några månader sedan läste jag att sjukdomen verkade vara på väg att gå över, men så blev det tydligen inte. För mig har hans böcker varit läsvärda.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 21 september 2007, 14:08

Jurgen Wullenwever skrev:Det var olyckligt. För några månader sedan läste jag att sjukdomen verkade vara på väg att gå över, men så blev det tydligen inte. För mig har hans böcker varit läsvärda.
Håller med, även om böckerna i mitten av serien är en aning tragliga. Början och slutet av serien är bättre. Fattas, tror jag, bara en bok i slutändan i den engelska upplagan. Kanske det finns något utkast till den sista så att någon kan slutföra serien.
Det var synd att han slösade tid och krafter på att börja från början med händelserna (New spring) innan huvudserien ens var färdig.
Hur som helst är det tragiskt när en fantasyförfattare trillar av pinnen. Goda sådana är det allt för ont om.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 september 2007, 05:31

Såg precis tråden, och minna värsta farhågor har alltså besannats... Jag hade faktiskt tänkt tanken att det vore typiskt att något skulle hända eftersom serien aldrig tar slut. Ett slut som jag väntat på i många år nu.

Tragiskt och beklagligt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 mars 2011, 13:56

Måste säga att Brandon Sanderson som tog över författandet av de slutliga böckerna har visat sig vara rätt val. Han är bättre än Jordan! :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av cats » 14 mars 2011, 15:14

Dûrion Annûndil skrev:Måste säga att Brandon Sanderson som tog över författandet av de slutliga böckerna har visat sig vara rätt val. Han är bättre än Jordan! :)
Såg att min grabb hade Brandon Sanderson i bokhyllan på engelska. Finns de ännu översatta till svenska?

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av medundersåte » 17 mars 2011, 15:54

cats skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Måste säga att Brandon Sanderson som tog över författandet av de slutliga böckerna har visat sig vara rätt val. Han är bättre än Jordan! :)
Såg att min grabb hade Brandon Sanderson i bokhyllan på engelska. Finns de ännu översatta till svenska?
Enligt förlaget kommer avslutningen av serien som skrivs av Sanderson inte att översättas till svenska.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 2 april 2011, 11:08

Dûrion Annûndil skrev:Måste säga att Brandon Sanderson som tog över författandet av de slutliga böckerna har visat sig vara rätt val. Han är bättre än Jordan! :)
Man vet ju som läsare inte vad som författats och skrivits av Jordan, vad som författats av Jordan och skrivits av Sanderson, och vad som författats och skrivits av Sanderson.

Sedan har ju Sanderson i uppgift att avsluta det hela och knyta samman de flesta av trådarna, medan Jordan var fri att ständigt skapa nya, vilket drog ut på saken.

Därtill kommer att det ekonomiska systemet har medfört stora tidsförskjutningar i parallellhandlingarna, eftersom den första av de tre Jordan/Sanderson-böckerna skulle innehålla avslutade händelsecykler för att tillfredsställa läsarna, och den andra innehöll det som skedde samtidigt och strax efteråt, för att någorlunda komma i kapp.

För egen del tycker jag att det hade varit bättre om Jordan hade hållit sig till de sex böckerna som var tänkta i en mellanfas av seriens uppkomst. Först var det en bok, sedan tre, därefter sex, och så svällde det ut till ett ständigt ökande antal ...

De utgivna tre första böckerna stämmer med sexpartsschemat (tror jag), och varje bok är en avslutad cykel där huvudpersonerna skils åt i början, upplever diverse förvecklingar, och sedan dramatiskt återförenas i slutet. Den fjärde började svälla ut, och sedan blev det allt mindre av handling och struktur och allt längre tid mellan utgivningen av böckerna.

Nu är det ju blott ett halvår tills vi får läsa slutet, så det är snart hänt.

Jag undrar om jag någonsin kommer att läsa om hela serien. De första böckerna läste jag ett antal gånger, men 7-8-9-10-11 har jag bara läst en gång, utöver att jag för bok 11 läste om två partier, duellen i början och Furyk Karedes besök i Mats läger flera gånger.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av Schwalbe » 22 juni 2011, 21:55

Mycket tråkigt. Måste erkänna att jag inte har läst hans böcker, men jag brukar alltid snegla på dem i bokhandlarna. RIP.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 december 2011, 14:41

Jurgen Wullenwever skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Måste säga att Brandon Sanderson som tog över författandet av de slutliga böckerna har visat sig vara rätt val. Han är bättre än Jordan! :)
Man vet ju som läsare inte vad som författats och skrivits av Jordan, vad som författats av Jordan och skrivits av Sanderson, och vad som författats och skrivits av Sanderson.
Senkommet svar... Men jag tycker mig se en lite annorlunda ton i hur saker och ting skildras, i alla fall i karaktärerna. Jag tröttnade till exempel tidigt på den ensidiga kvinnobilden. Senaste boken verkar styrt upp det.

Nån av samma mening:
Anyway. What IS with all the braid-pulling? We all know (how could we not?) that this is Nynaeve's signature feature; but as the books - ahem - progress, virtually all the female characters are gradually coalescing into one ur-female: catty, bad-tempered, prudish, domineering, childish and parochial.

I struggle to think of another series of books - outside of the supermarket romance section possibly - in which women are so maddeningly misrepresented. The amount of time spent brushing hair, arranging clothing (real and imagined), gossiping, glaring really hard, mooning over some future husband and blushing at the merest whiff of sexual impropriety would be tiresome in a book about boarding-school 'gals' having pillow-fights and getting up to high-jinks in the rec.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av B Hellqvist » 5 december 2011, 17:41

Det, och Jordans ständigt återkommande "she crossed her arms under her breasts". Är det någon som känner någon kvinna som brukar göra så?

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av Johan Ekstrand » 19 december 2011, 11:22

Själv tyckte jag det kändes som att han nästan beskrev ALLT som hände, ned till minsta frasande kjolfåll och frustande häst. Inte konstigt att det blev elva böcker då. Väldigt segt, dessutom. Och som redan nämnts, massvis med saker som återkommer hela, hela tiden.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: OT: Robert Jordan död

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 7 december 2013, 23:55

Inatt råkade jag upptäcka en fan-fiction med ett mer utvecklat slut än det som trycktes i den sista boken, och skribenten önskade att texten skulle spridas:
https://www.fanfiction.net/s/8920091/1/ ... nd-the-WoT

Skriv svar