Hmm...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Hmm...

Inlägg av Flikkan » 17 september 2002, 14:51

Jag var helt övertygad om att Bilbo både var kusin och farbror till Frodo. Nu är det någon som kommer och säger att han bara var farbror. Vem har rätt?

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 17 september 2002, 14:54

Han är bara farbror tror jag!!!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 17 september 2002, 15:22

Haha, jag hade "såklart" rätt. Tittade igenom första kapitlet och på första sidan så står det ju!
Den äldste av kusinerna var Bilbos förklarade gunstling, unge Frodo Bagger.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 17 september 2002, 16:42

Jag har aldrig riktigt förstått deras släktskapsförhållanden, som är osedvanligt krångliga. Så här skriver Tolkien:
Mr. Drogo, he married poor Miss Primula Brandybuck. She was our Mr. Bilbo?s first cousin on the mother?s side (her mother being the youngest of the Old Took?s daughters); and Mr. Drogo was his second cousin. So Mr. Frodo is his first and second cousin, once removed either way, as the saying is, if you follow me.
På svenska innebär detta att Frodo i själva verket är Bilbos kusinbarn och sysslingbarn.

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 17 september 2002, 16:56

Flikkan skrev:Haha, jag hade "såklart" rätt. Tittade igenom första kapitlet och på första sidan så står det ju!
Den äldste av kusinerna var Bilbos förklarade gunstling, unge Frodo Bagger.
Japp.. Bilbo föddes 1290 (fylkeår) av Bungo Bagger o Belladona Took... Bungos föräldrar var Mungo Bagger o Laura Grävling.. Mungos brorsa var Largo Bagger (gift med Tanta af Hornenstöt) som är Drogo Baggers (Frodos far) pappa..

Dvs Drogo och Bungo var kusiner och det ger ju att Bilbo o Frodo vara var sysslingar... 8O


Frodo är ju oxå släkt med Merry på moderns sida (Primula Vinbock var ju gift med Drogo Bagger) och Primulas bror Roimac är fader till Saradoc som var Merrys farsa.. dvs Merrys farfars systersbarn är Frodo.. eh?

Medan Merry och Pippin förstekusiner.. Merrys mamma Esmeralda Vinbock var syster med Paladin II som var farsa till Pippin...

Dessutom är ju både Merry o Pippin avlägset släkt med Bilbo, Belladona (som var Bilbos mor) är syster till Hildigrim, Hildigrim var farfarsfar till Pippin och morfarsfar till Merry...


källa Rings Värld

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 17 september 2002, 17:02

Drogo och Bungo var inte sysslingar. Drogos far Fosco och Bungo var kusiner, vilket gör att Drogo är Bungos kusinbarn, vilket i sin tur innebär att Frodo är Bilbos sysslingbarn, precis som jag sade.

Källa: "Ringens Värld"

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 17 september 2002, 17:05

Danne skrev:Drogo och Bungo var inte sysslingar. Drogos far Fosco och Bungo var kusiner, vilket gör att Drogo är Bungos kusinbarn, vilket i sin tur innebär att Frodo är Bilbos sysslingbarn, precis som jag sade.

Källa: "Ringens Värld"
nej, det sa jag inte heller...


jag skrev ovan:

"Dvs Drogo och Bungo var kusiner och det ger ju att Bilbo o Frodo vara var sysslingar"

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 17 september 2002, 17:08

Danne skrev:Drogo och Bungo var inte sysslingar. Drogos far Fosco och Bungo var kusiner, vilket gör att Drogo är Bungos kusinbarn, vilket i sin tur innebär att Frodo är Bilbos sysslingbarn, precis som jag sade.

Källa: "Ringens Värld"
Drogos far "Fosco"??

Drogos farsa e väl Largo!

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 17 september 2002, 17:14

Äh glöm det... läste fel ;)

Fosco Bagger o Ruby Bolger var päronen..

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 17 september 2002, 17:23

Growl.. nu måste detta styras upp..

Vi kolla på Appendix C, ¨letar oss bak till Balbo Baggins. Bland hans barn finns Mungo och Largo;syskon. Mungos son var Bungo, and Largo son var Fosco; Bungo o Fosco e kussar.

Bungos son är Bilbo, och Foscos är Drogo; Bilbo och Drogo sysslingar Sen blev Drogo far till Frodo; så Frodo är som bekant Bilbos sysslingsbarn. På Baggers sida..

Men på Took sidan då? Bilbos mamma Belladona är syster till Mirabella, som är Frodos mormor.. så Frodo är oxå Bilbos kusinbarn..

blev det rätt nu?

:lol:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 17 september 2002, 17:57

Nu låter det bättre! :)
Det jag reagerade på var ju att Bilbo och Frodo inte både kan vara sysslingar och sysslingbarn på samma sida!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 17 september 2002, 18:05

Familjeträden i Sagan om Ringen kan vara väldigt invecklade och konstiga. Ett exempel är Arwen och Aragorn som är släkt. Elrond gifte sig med Arwens mamma (Galadriels dotter förresten) och fick Arwen medan Elronds bror Elros blev människa och långt fram i tiden föddes Aragorn. Aragorn och Arwen gifte sig sen. Aragorn är Arwens farbrors barnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarn osv...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 17 september 2002, 18:13

Undra hur Tolkien kom på alltsammans :roll:

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 17 september 2002, 18:32

Gothmog II skrev:Familjeträden i Sagan om Ringen kan vara väldigt invecklade och konstiga. Ett exempel är Arwen och Aragorn som är släkt. Elrond gifte sig med Arwens mamma (Galadriels dotter förresten) och fick Arwen medan Elronds bror Elros blev människa och långt fram i tiden föddes Aragorn. Aragorn och Arwen gifte sig sen. Aragorn är Arwens farbrors barnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarn osv...
Ja.. den e snygg :)

Men hoberns stamtavlor slår ju för det mesta allt.... Inavel till tusen, smart kommer väl Banjomannen o joinar festen :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 september 2002, 20:02

Someone skrev:Fosco Bagger o Ruby Bolger var päronen..
I min (urgamla) upplaga av Ringens värld är dessa båda överhoppade i stamtavlan över Bagger af Hobsala. Är det ändrat i senare upplagor?

Skriv svar