Roland Adlerberth?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 1 oktober 2002, 20:27

*P* skrev:Få se nu, vi har Stockholmare, Göteborgare, Skåningar, Värmlänningar och Norrlänningar(?) på forumet. Det enda som saknas är väl Gotlänningar och lite öländare... :lol:
Själv är jag småläning, från de djupa skogarna ni vet! :D

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 2 oktober 2002, 15:16

Det var några stycken som nämnde Norrländska... Jag tycker verkligen inte att man kan säga att det finns någon dialekt som pratas över hela Norrland :monkee:, Norrland är ju för böveln mycket mer än halva Sverige 8O . Bara här uppe i Norrbotten så finns det massor med olika dialekter (den som inte hör skillnad på t.ex. Kalixbor och Kirunabor måste vara rejält döv :D ).

Dialekter är ju annars ganska trevligt och det är synd att så många håller på att försvinna. :cry: :cry: :cry:

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 2 oktober 2002, 15:28

Fast norrland är ju å andra sidan inte lika tättbefolkat som t.ex. Skåne... :wink:

Skämt åsido har jag inget emot norrländska eller de olika varianterna därav... Det är bara så att jag inte har varit så mycket i kontakt med den, förmodligen eftersom jag är skåning.

Norrlänningar jag känner till: Maud Olofsson, Sverker Olofsson, Peter Ericsson... Du ser hur obildad jag är. :oops:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 2 oktober 2002, 21:49

Lägger till med: Killarna i Norrlandsguld-reklamen och Jäkel och Persbrandt (eller är de bara wannabe-norrlänningar?)

Användarvisningsbild
Mirthil
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 juni 2002, 11:52
Ort: Morgoths östra sida...

jhaa

Inlägg av Mirthil » 2 oktober 2002, 23:09

Elrond skrev::) Jaså, kallas han incest Túrin, han förtjänar faktiskt en bättre titel med tanke på vad han uträttade!
o ja han uträttade mycket :lol: (synd att några alv samhällen strök med på samma gång) :lol:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 oktober 2002, 23:29

*P* skrev:Norrlänningar jag känner till: Maud Olofsson, Sverker Olofsson, Peter Ericsson... Du ser hur obildad jag är. :oops:
... och Peter Eriksson är inte ens äkta norrlänning. Han är född i Småland och uppväxt i Strängnäs, och har först nyligen lagt sig till med sin kalixdialekt (jag vet inte hur äkta den låter för en infödd ...).

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 3 oktober 2002, 11:22

Fast eftersom 47 % röstade på honom i hans hemkommun verkar det ju som om han blivit ganska så accepterad... :)

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 3 oktober 2002, 13:25

... och Peter Eriksson är inte ens äkta norrlänning. Han är född i Småland och uppväxt i Strängnäs
Jag tyckte väl att det var något skümt med hans dialekt...
Kalix är väl för övrigt en rätt sküm kommun också politiskt sett:

Citat från Kalix hemsida:
Kalix kommun styrs av en allians som består av Vänsterpartiet, Miljöpartiet de Gröna, Centerpartiet, Moderata Samlingspartiet, Folkpartiet liberalerna, Kristdemokraterna.
Jag såg ett program om Peter Eriksson innan valet där det satt en sur sosse och gnällde över denna koalition(surt sa räven... :lol: ), men invånarna verkar ju nöjda.

Om man räknar ihop Turin och Hurins bragder lyckades välde tillsammans ordna med förstörelsen av inte mindre än tre alvriken, så kom inte och säg att de inte uträttade något... :wink:

Undrar vad som hände Tuor? Hoppas han kom fram till alverna.
Hur gick det förresten med Voronwe? Följde han med Tuor, eller dog han i Gondolin?

Skriv svar