Roland Adlerberth?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 september 2002, 16:23

vet några stockolmare som har en tendens att börja snacka norrländska helt spontant, det låter väldigt skomt.
haha :D känner igen det där aule :wink: (han försöker sig på värmländskan ibland, men det går bara inte) (han går i min klass här i de värmländska skogarna :D )
riks svenska och det är ju faktiskt stockholmska...
det är bara stockholmare som tycker så... :P

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 28 september 2002, 18:48

Det lustiga är ju trots allt att dialekter utvecklas hela tiden. Det är exempelvis inte många stockholmare idag som säger "eta reker" (som mina föräldrar gör, och de pratar ändå inte extremt mycket stockholmska).

Dagens stockholmska har betydligt öppnare ä:n, mycket öppnare än rikssvenska ä:n till och med.

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 28 september 2002, 21:42

nej det har du rätt i...
men vi skriver i af svenska och inte som i värmland
tex Gött (gott), mört (mörkt) det är ju inte klokt...
haha känner igen det där aule (han försöker sig på värmländskan ibland, men det går bara inte) (han går i min klass här i de värmländska skogarna )
du jag pratar skit bra värmlenska säg inget annat.... :D

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 september 2002, 21:56

du pratar för fint robin :P

förresten säger vi 'mörrt' till mörkt

Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 28 september 2002, 22:02

ok... :D
det var nästan rätt..

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 29 september 2002, 01:20

Danne skrev:Det lustiga är ju trots allt att dialekter utvecklas hela tiden. Det är exempelvis inte många stockholmare idag som säger "eta reker" (som mina föräldrar gör, och de pratar ändå inte extremt mycket stockholmska).

Dagens stockholmska har betydligt öppnare ä:n, mycket öppnare än rikssvenska ä:n till och med.
Är det inte så att det som förr var utpräglat underklassmål ("eta reker") nu har blivit vanligt i vissa typer av överklass, där man kanske vill markera att man kommer från självaste Kungl Hufvudstaden, och därför talar så som en äkta stockholmare förväntas göra. Av de stockholmare man hör på TV tycker jag ofta att t ex näringslivstoppar pratar mer utpräglad stockholmare än många andra.

Vad gäller vanliga stockholmare man träffar är det svårt att avgöra, eftersom så stora delar av dem är ditflyttade från resten av landet. Man hör betydligt oftare skånska i Malmö och göteborgska i Göteborg än man hör stockholmska i Stockholm. Själv är jag från Uppsala, och jag undrar om inte det är en av de mest dialektblandade städerna i Sverige. Jag känner knappt en människa som har föräldrar som verkligen är från Uppsala - i stort sett alla är ditflyttade, inkl mina föräldrar. Orsaken är naturligtvis universitetet (eller snarare universiteten - det finns ju bevars två i sta'n), som dessutom är det universitet i landet som traditionellt haft största upptagningsområdet (i princip hela Sverige, med viss underrepresentation av sydsvenskar).

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 29 september 2002, 11:22

Är det inte så att det som förr var utpräglat underklassmål ("eta reker") nu har blivit vanligt i vissa typer av överklass, där man kanske vill markera att man kommer från självaste Kungl Hufvudstaden, och därför talar så som en äkta stockholmare förväntas göra.
Nja, jag tror att det var längesedan "eta reker" var underklassmål, men jag skulle inte kalla det överklassmål heller. Mina föräldrar är typisk medelklass, så det har betydligt mer med generation att göra än vilken klass man tillhör.

Sedan är det faktiskt så att typiska "överklassområden" (om vi ska dra till med grova generaliseringar), som Täby och Danderyd m.m. nästan har mer utpräglad Stockholmska, men den låter inte likadant som den gamla typiska söderslangen, som jag tror att de flesta förknippar med Stockholm.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 29 september 2002, 13:47

Danne skrev:Sedan är det faktiskt så att typiska "överklassområden" (om vi ska dra till med grova generaliseringar), som Täby och Danderyd m.m. nästan har mer utpräglad Stockholmska, men den låter inte likadant som den gamla typiska söderslangen, som jag tror att de flesta förknippar med Stockholm.
Njaej, men det finns ju mängder av olika stockholmska dialekter. Förr var det ju så att obildat folk talade "som de gjorde" dvs dialekter, medan utbildat folk utmärktes av att de klarat att lära sig utslätad rikssvenska. Numera har det ju blivit "fint" igen att tala genuina dialekter (i takt med att de håller på att försvinna). Exempelvis är det ju många kulturpersonligheter som t o m lägger sig till med dialekter som de inte ens är uppfödda med. På samma sätt har jag ibland ett intryck av att exempelvis näringslivstoppar ofta markerar något slags stockholmska (och då menar jag förstås inte söderslang ...).

Annars är ju lidingöholmska ett tydligt exempel på en dialekt som talas av bara överklassen, liksom de områden du nämner, med motsvarigheter i örgryteborgska o d. Det är väl den överklassholmskan som näringslivstopparna anammat också. Söder består ju inte längre av underklass utan mest av hippa trettioåringar i karriären, vilket väl bidragit till att dess klassiska dialekt börjar försvinna. I takt med att den suddas ut kan den dock bli kultdialekt och därmed få nya oväntade talare.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 29 september 2002, 19:09

jag lückas alltid lägga mig på med göteborska när jag är på läger även om det inte finns en end göteborgare där...det är ganska jobbigt kan man säga...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 29 september 2002, 19:21

Jag brukar 'få' den dialekten som pratas just där jag är, en gång pratade jag Halländska en hel sommar, till slut vart min familj väldigt trött på mig och jag fick sluta... Annars är nog Halländska den finaste dialekten, enligt mig.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 29 september 2002, 19:29

Hmm, själv brukar jag ofta hamna i finlandssvenska (jag har fått komplimanger för den av finlandssvenskar *skryt, skryt*) eller bryta på ryska eller turkiska. Finns det någon psykolog där ute som vill tolka? :wink:

Undrar vad det har med Roland Adlerberth att göra, förresten ... Vilken dialekt talade han?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 29 september 2002, 19:35

Varifrån kom han?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 29 september 2002, 19:50

Flikkan skrev:Varifrån kom han?
Han tycks ha bott i Göteborg, men jag vet inte om han var därifrån. Förlåt, härifrån.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 30 september 2002, 14:00

Ursäkten accepterad Danne, jag förstår vad du menade...

Det enda jag kunde hitta om Adlerberth var att han arbetade som bibliotekarie i Göteborgstrakten...

:D Få se nu, vi har Stockholmare, Göteborgare, Skåningar, Värmlänningar och Norrlänningar(?) på forumet. Det enda som saknas är väl Gotlänningar och lite öländare... :lol:

Finns det förresten något som egenligen kan kallas rikssvenska, dvs som majoriteten av svnskarna talar? Jag tror det iaf inte...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 30 september 2002, 14:10

Finns det förresten något som egenligen kan kallas rikssvenska, dvs som majoriteten av svnskarna talar? Jag tror det iaf inte...
Jag tror rikssvenska egentligen aldrig har varit det som majoriteten av svenskarna talar. Svenskan har väl egentligen inte längre någon standardiserad form av språket (som man får säga att engelskan har). För hundra år sedan räknades som rikssvenska den "dialekt" skådespelarna fick lära sig tala på Scenskolan och Dramaten, men nu har ju dialekterna besudlat (OBS! skämt!) även denna helga instans.

Men rent artificiellt kan man väl definiera rikssvenska fortfarande. Vi hade en mycket kort fonetikkurs på skolan, och där pratade vi fortfarande om rikssvenska...

Skriv svar