Vilka var det egentligen som anföll värdshuset i Bri?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vilka var det egentligen som anföll värdshuset i Bri?

Inlägg av Den stegrande kamelen » 14 september 2002, 07:49

Var det de svarta ryttarna, eller var det Bill Ormbunke och hans polare? Den här frågan diskuterade vi på det gamla forumet, närmare bestämt här, men vi kom aldrig fram till ett definitivt svar.

Men helt plötsligt, under ännu en genomlyssning av Robert Inglis' underbara audioinläsning av böckerna, snavade jag över svaret. Vi hittade det inte förra gången, för det står inte i eller efter utan faktiskt före själva incidenten, men jag tycker att det är glasklart. Det är i slutet av kapitlet "Vidstige". Merry har just berättat om sitt möte med Svarta Ryttare utanför värdshuset. Vidstige säger att Ryttarna nu troligen vet alla nyheter (om hobernas närvaro osv), och att något kan komma att hända under natten.
'What will happen?' said Merry. 'Will they attack the inn?' 'No, I think not,' said Strider. 'They are not all here yet. And in any case that is not their way. In dark and loneliness they are strongest; they will not openly attack a house where there are lights and many people -not until they are desperate, not while all the long leagues of Eriador still lie before us. But their power is in terror, and already some in Bree are in their clutch. They will drive these wretches to some evil work: Ferny, and some of the strangers, and, maybe, the gatekeeper too. They had words with Harry at West-gate on Monday. I was watching them. He was white and shaking when they left him.'
Verkar som om jag slutgiltigt får överge min gamla förvissning om att det var ryttarna, och som om Bakshi och Jackson också var fel ute på den här punkten. Fast i Jacksons fall kan det mycket väl ha varit avsiktligt, han har ju konsekvent undvikit att introducera så många bipersoner som bara förvirrar tittarna.

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:38
Ort: Sverige

nja ... ta inte bara ETT stycke :)

Inlägg av Ioreth » 14 september 2002, 09:17

I appendixet nämns BÅDE Crickhollow och Bree i samma mening:

"Crickhollow and the Inn at Bree are raided in the early hours." (s. 1066 one-volume engelsk edition)

och Gandalf säger på Rådslaget:
(The council of Elrond p. 257 Gandalf´s account ... )

"So I stayed there that night, wondering much what had become of the Riders; for only of two had there yet been any news in Bree, it seemed. But in the night we heard more. Five at least came from the west, and they threw down the gates and passed through Bree like a howling wind; and the Bree-folk are still shivering and expecting the end of the world."

"I do not know, but it seems clear to me that this is what happened. Their Captain remained in secret away south of Bree, while two rode ahead through the village, and four more invaded the Shire. But when these were foiled in Bree and at Crickhollow, they returned to their Captain with tidings, and so left the Road unguarded for a while, except by their spies. The Captain then sent some eastward straight across country, and he himself with the rest rode along the Road in great wrath."

notera "foiled in Bree AND at Crickhollow"!

LOL ... jag hade i över 20 år inte en tanke på att det var någon annan än ringvåldnaderna som gjorde överfallen, först genom en diskussion på TORC/Tolkienonline blev jag medveten om att andra tänkte annorlunda!

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 14 september 2002, 12:01

Jag har då alltid trott att det var ringvålnaderna, men jag vet att det finns många som har andra tankar om det, men det var precis som i PJ:s version... det var ringvålnaderna som atackerade värdshuset....

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 14 september 2002, 20:39

Blir förbryllad...
Har läst triologin otaliga gånger, och ändå trodde även jag att det var vålnaderna som anföll!

*faller ner i panik och brister i gråt*

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 14 september 2002, 23:56

Eftersom att jag inte fattar nåt av allt detta och det får mig bara att ännu mer tro att det var ringvålnaderna, så undrar jag om det var några andra som attackerade värdshuset...???

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 15 september 2002, 00:58

Ormbunke & Co skulle vara det andra alternativet...men det var ringvålnaderna som anföll i Bri

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: nja ... ta inte bara ETT stycke :)

Inlägg av Den stegrande kamelen » 15 september 2002, 05:39

Ioreth skrev:I appendixet nämns BÅDE Crickhollow och Bree i samma mening:

"Crickhollow and the Inn at Bree are raided in the early hours." (s. 1066 one-volume engelsk edition)
Visst, men jag förstår inte riktigt relevansen av det citatet. Det säger bara att de två ställena blev överfallna samtidigt (den 30:e september), inte vilka som utförde det.
Ioreth skrev:notera "foiled in Bree AND at Crickhollow"!
Jäpp, jag fastnade på precis det där jag också, förra gången vi diskuterade detta. (Se den gamla tråden som jag länkade till ovan.) Men numera, nu när jag är äldre och visare 8), så inser jag att det räcker med att vålnaderna tubbade Bill & Co att göra jobbet åt dem för att det ändå skall vara de själva som blivit "foiled". Det var ju deras plan som klickade, oavsett vem som faktiskt utförde den.
Gothmog II skrev:Ormbunke & Co skulle vara det andra alternativet...men det var ringvålnaderna som anföll i Bri
Ledsen, Gothmog, men det finns inget stöd för din tvärsäkerhet i böckerna. Det står ingenstans klart uttytt vilka det var som perforerade hobernas sängkläder. Det betyder att vi aldrig kommer att få helt klart besked, men indicierna (framför allt citatet i mitt inlägg överst i tråden) pekar på Ormbunke.

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:38
Ort: Sverige

Re: nja ... ta inte bara ETT stycke :)

Inlägg av Ioreth » 15 september 2002, 08:08

Den stegrande kamelen skrev: Visst, men jag förstår inte riktigt relevansen av det citatet. Det säger bara att de två ställena blev överfallna samtidigt (den 30:e september), inte vilka som utförde det.
Ioreth skrev:notera "foiled in Bree AND at Crickhollow"!
Den stegrande kamelen skrev:Jäpp, jag fastnade på precis det där jag också, förra gången vi diskuterade detta. (Se den gamla tråden som jag länkade till ovan.) Men numera, nu när jag är äldre och visare 8), så inser jag att det räcker med att vålnaderna tubbade Bill & Co att göra jobbet åt dem för att det ändå skall vara de själva som blivit "foiled". Det var ju deras plan som klickade, oavsett vem som faktiskt utförde den.
hm "äldre och visare"? Jag är 31 och har varit stor Tolkien-fan(atiker) i över 20 år :) och har minst de senaste 9 åren mest läst de engelska böckerna :) ..

om du tittar igenom appendix-datumen, så är det bara de allra viktigaste händelserna med ...

- och jag är fortfarande övertygad om att överfallet i rummet var vålnaderna medans stölden/skrämseln av hästarna möjligtvis kunde vara Bill & co ... :) :) :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: nja ... ta inte bara ETT stycke :)

Inlägg av Lindir » 15 september 2002, 14:44

Jag håller helt med den stegrande kamelens (nya) syn på frågan. Jag kan inte se något skäl till att de svarta ryttarna skulle bete sig så klantigt. För övrigt skulle de väl ha märkt att Ringen och Ringbäraren inte fanns närvarande, och således ha letat vidare i stället för att börja vandalisera ett tomt sovrum ... Det förefaller mig troligare att någon utförde dådet, som åtminstone när de började hugga trodde att de verkligen siktade mot målet. Filmens framställning tycker jag verkar helt osannolik.
Ioreth skrev:om du tittar igenom appendix-datumen, så är det bara de allra viktigaste händelserna med ...
Det kan du gärna utveckla - jag förstår inte vart du vill komma (eller åtminstone inte hur :wink: ).

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 15 september 2002, 15:13

Men Frodo var ju iallafall på värdshuset, de kände väl hans närvaro (eller Ringens då) hela tiden, inom rimliga gränser, att de liksom dras till den? De behöver väl inte vara i samma rum för att känna den...eller?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 15 september 2002, 15:50

Flikkan skrev:Men Frodo var ju iallafall på värdshuset, de kände väl hans närvaro (eller Ringens då) hela tiden, inom rimliga gränser, att de liksom dras till den? De behöver väl inte vara i samma rum för att känna den...eller?
I så fall borde de ju också lätt ha känt var i värdshuset han/den fanns, vilket alltså tyder på att de inte var i värdshuset överhuvudtaget, utan hade skickat någon annan dit.

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 15 september 2002, 17:46

jag har alltid tänkt mig att det är ringvålnaderna som anfaller. Ska jag vara helt ärlig så fattar jag inte riktigt era motiv på att det skulle vara Ormbunke. Att rinvålnaderna skulle be någon annan att göra deras jobb tycker jag låter ganska osannolikt.
Det där med att ringvålnaderna inte skulle anfalla, om de inte var riktigt desperata har jag alltid förstått som att de inte skulle komma mitt på ljusan dan på ett område där det var massor med folk, höm om inte så får jag väll bara säga att de var desperata :? ...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 15 september 2002, 18:07

Lindir skrev:
Flikkan skrev:Men Frodo var ju iallafall på värdshuset, de kände väl hans närvaro (eller Ringens då) hela tiden, inom rimliga gränser, att de liksom dras till den? De behöver väl inte vara i samma rum för att känna den...eller?
I så fall borde de ju också lätt ha känt var i värdshuset han/den fanns, vilket alltså tyder på att de inte var i värdshuset överhuvudtaget, utan hade skickat någon annan dit.
Hade jag inte tänkt på...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 16 september 2002, 00:36

Jag tror att det faktum att Smörblomma och hans mannar höll vakt hela natten, talar för att det var vålnaderna och inte Bill Ormbunke. Vålnaderna hade nog större möjlighet att ta sig in obemärkta...

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 16 september 2002, 13:51

Det var inte just de vakterna som gjorde det då?

Skriv svar