Galadriel är sagan om ringens drottning!!!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Aule
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 12 september 2002, 12:33
Ort: Charlottenberg

Inlägg av Aule » 19 september 2002, 23:08

trots tre mörkmårdiska poliser på fallet vet ingen vem det är... och alla vi frågar undvicker ämnet och skyndar i väg...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 19 september 2002, 23:47

....Och nu Utrikes, tre olifanter försvann från Harad Zoo i lördags natt. OIK (Olifanternas Intresse Klubb) kräver idag att Harad Polisen genast ska lösa fallet men....

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 20 september 2002, 08:49

ännu har dom inte setts till, men det ryktas att dom försvann in i den Gyllene Skogen, där har den elaka djurtämjerskan Galadriel en stor cirkus som hon planerar att ta över värlen med...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 20 september 2002, 13:54

Lämnar ämnet lite nu... men tänkte att jag inte behövde skapa en ny tråd för den här frågan.

Så här står det i Silmarillion:
"Då reste sig Ilúvatar och ainur varseblev att han log"


Sen ungefär en sida senare står det:
"Men när de beträdde Tomrummet sade Ilúvatar till dem: "Skåda er musik!".Och han visade dem en ny vision, gav dem syn medan de tidigare haft endast hörsel"

Det är väl konstigt, hur kan de se att han log om de inte hade syn?

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 20 september 2002, 17:43

Ett fel i översättningen kanske?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 20 september 2002, 18:31

Jag har inte engelska, men någon har den kan den väl skriva vad som står där?

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 20 september 2002, 20:19

det låter väldigt mysko, men dom är ju Ainur så dom behöver nog inte syn, hörsel och sånt där dödligt...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 20 september 2002, 21:43

I originalet står det "And he showed them a vision, giving to them sight where before was only hearing", vilket jag snarare tolkar som att själva den värld ainur tillsammans skapade tidigare endast funnits som en stor musik, alltså något som bara gick att höra, men att Ilúvatar nu gjorde denna musik synlig.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 21 september 2002, 03:20

Flikkan skrev:Jag har inte engelska, men någon har den kan den väl skriva vad som står där?
"Then Ilúvatar arose, and the Ainur perceived that he smiled".

Vare sig varseblev att han log eller perceived that he smiled betyder ju att de just såg att han log, utan bara att de på något sätt förnimde att han log - vare sig de nu hörde det på hans tonfall, kände det med fingertopparna på hans mungipor eller bara kände på sig att han gjorde det - med intuition eller med något "sjätte sinne".

Alla som känner exempelvis någon blind har kanske märkt att de genom förlusten av ett sinne har desto mer förstärkta andra sinnen. Även en seende människa kan, om man är uppmärksam, ofta känna på sig sinnesstämningen hos en människa som står dold bakom ryggen på en. Ainur lär inte ha varit sämre.

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 23 september 2002, 15:46

Jag kunde gått med på det om det skulle stått att han blev mycket glad, men att man skulle känna att personen bakom en ler, det är lite för mycket telepati.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 september 2002, 16:57

"And he showed them a vision, giving to them sight where before was only hearing"

Jag översätter meningen för att ni ska förstå hur jag tänker...

Och han visade dom en vision, en vision av det som förut hade hörts.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 september 2002, 17:58

Gothmog II skrev:"And he showed them a vision, giving to them sight where before was only hearing"

Jag översätter meningen för att ni ska förstå hur jag tänker...

Och han visade dom en vision, en vision av det som förut hade hörts.
Nja, om du inte vill översätta med "... han gav dem syn[-förmåga], när de tidigare bara haft hörsel" får du nog åtminstone sträcka dig till "han gav dem möjligheten att se det som de tidigare bara kunnat höra", eller något i den vägen ... Nej, det blev nog inte så bra det heller, förresten. Det kan ligga en del i ditt förslag, men det är farligt att i en översättning demonstrera sin egen tolkning allt för tydligt. Tolkien är inte helt entydig, så det bör inte översättaren vara heller.

Anledningen att ainur inte såg innan är naturligtvis inte att de var blinda, utan att det helt enkelt inte fanns något att se. Sedan lät han musiken ta gestalt, och därmed trädde den fysiska världen fram, som tidigare inte varit fysisk (kroppslig menar jag då) utan bara musik/ljud (det är ju strängt taget fysik det också ...). "Skåda er musik!" ropar han ju ett par gånger. Slutsatsen är nog att vi är på samma väg :wink:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 september 2002, 18:00

Gurthang skrev:Jag kunde gått med på det om det skulle stått att han blev mycket glad, men att man skulle känna att personen bakom en ler, det är lite för mycket telepati.
Om du inte vill tillerkänna ainur den förmågan, så räcker det nog ändå med att Ilúvatar antingen sjunger eller säger något för att de ska höra att han ler. För övrigt hade väl inte Ilúvatar heller någon kroppslig gestalt, så leendet vore ändå omöjligt att se med ögonen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 23 september 2002, 18:10

Lindir skrev: "han gav dem möjligheten att se det som de tidigare bara kunnat höra", eller något i den vägen ... Nej, det blev nog inte så bra det heller, förresten.
Nej, det vart inte så bra. Det låter snarare att han gav dom ett val, en möjlighet då alltså, att se vad de sjungit, men de fick faktiskt syn. Fast jag tror på det du antydde, att det nog inte fanns något att se. Och de själva hade väl inte " mänsklig " skedpnad heller, så...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 september 2002, 18:18

Flikkan skrev:Nej, det vart inte så bra. Det låter snarare att han gav dom ett val, en möjlighet då alltså, att se vad de sjungit, men de fick faktiskt syn.
Men synförmåga innebär väl i och för sig en valmöjlighet mellan att titta eller inte titta ... Innan man har en möjlighet att se har man ju åtminstone inte valet. Eller menar du att han tvingade dem att se ...?

Utan att försvara min formulering (som inte var det minsta genomtänkt) skulle jag ändå vilja hävda att förmåga (t ex synförmåga) och möjlighet (t ex möjlighet att se) är samma sak i det här fallet.

Skriv svar