Galadriel är sagan om ringens drottning!!!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Re: noldor i midgård

Inlägg av Elrond » 10 september 2002, 18:11

Emil skrev:Vattnadal huserar väl flertalet av de noldoralver som finns kvar i midgård?
En del av Eregions alver tog sig väl en tillflykt till Vattnadal då Sauron krossade Eregion.

Elrond själv härstammar från några av Noldors främsta kungar, Fingolfin och Turgon. Jag tror (är övertygad utan att veta) att noldors traditioner i midgård främst hålls vid liv i Vattnadal. Inte minst språket, Aragon som är uppfostrad i Vattnadal har ju Quena som modersmål.
Arwen och hennes bröder härstammar ju desutom också från Galadriel och Finnarfin.

Men hur står det till med Gil-Galads gamla rike i midgård: Lindon?
Är det helt övergivet vid tiden för ringens krig, eller finns där fortfarande ett noldorrike?
*suck*.... Traditioner bevaras inte bäst bara för att man har en del ättlingar till mäktiga personer där..... om man ska se det så, så kan man ju säga att visst, Arwen är en ättling till Galadriel, men självaste Galadriel bor i Lórien.... med Celeborn... två av Midgårds mäktigaste alver... på samma plats.... och dom i sin tur härstammar från mäktiga alver.... är då inte Lórien en mer kulturellt och historiebevarande plats???

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 10 september 2002, 18:12

och till Gothmog: Lindon styrs av Círdan, ja..... en ganska tyst kille den där.... bygger båtar hela dagen lång..... :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 september 2002, 19:40

jag såg en tjock gubbe med skägg nere vid varvet idag, kan det varit círdan?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 10 september 2002, 19:44

jag såg en tjock gubbe med skägg nere vid varvet idag, kan det varit círdan?
Skulle inte tro det, alver är ju inte feta

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Re: noldor i midgård

Inlägg av Elrohir » 10 september 2002, 23:01

Emil skrev:Elrond själv härstammar från några av Noldors främsta kungar, Fingolfin och Turgon. Jag tror (är övertygad utan att veta) att noldors traditioner i midgård främst hålls vid liv i Vattnadal. Inte minst språket, Aragon som är uppfostrad i Vattnadal har ju Quena som modersmål.
Arwen och hennes bröder härstammar ju desutom också från Galadriel och Finnarfin.
Att Elrond stamma ur dessa mäktiga män är sant, men lägg sedan till att han faktiskt är peredhel halvalv, och även om han bär denna titel med högt huvud så är han inte ren Noldor.
Att min kära syster Arwen och min bror Elledan är högt stående Alver hoppas jag alla förstår, men att Aragorn skulle ha quenya som modersmål, måste jag bestämt motstrida.
Var någon stans i böckerna står det att Elessar hade quenya som modersmål.? Inte ens Elrond med sina (7000??) år av visdom talade quenya som modersmål, sindarin ja, men inte quenya!

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 10 september 2002, 23:43

Behöver Elrond vara mindre vis för att han är halvalv?! Inget emot att du(Elrohir) skriver att Arwen är din syster m.m men kom ihåg att medicinska undersökningar visat att sådanna inbillningar inte är bra och att detta inte är ett lajv-läger.. :)

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 11 september 2002, 00:12

Ahhh, glömde bort mig.

Är medlem i Tolkienföreningen Angmar i Malmö, med just detta alias (Elrohir) och betedde mig som jag vanligtvis gör på dessa möten :D

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 11 september 2002, 17:48

Trippad kick skrev: Inget emot att du(Elrohir) skriver att Arwen är din syster m.m men kom ihåg att medicinska undersökningar visat att sådanna inbillningar inte är bra och att detta inte är ett lajv-läger.. :)
Det är väl bara bra om man lever sig in lite.... fortsätt så Elrohir (min son) :D

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 september 2002, 17:51

Skulle inte tro det, alver är ju inte feta
är du helsäker? fanns säkert någon ond svartalv som frossade fett bara för att bli fet och få respekt :P

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Re: noldor i midgård

Inlägg av Elrond » 11 september 2002, 17:51

Elrohir skrev:Att Elrond stammar ur dessa mäktiga män är sant, men lägg sedan till att han faktiskt är peredhel halvalv, och även om han bär denna titel med högt huvud så är han inte ren Noldor.
Du.... jag är faktiskt lika bra som vilken Noldoralv somhelst!!! så det så.....! :x
Senast redigerad av 2 Elrond, redigerad totalt 13 gång.

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 11 september 2002, 17:53

Gilithil skrev:är du helsäker? fanns säkert någon ond svartalv som frossade fett bara för att bli fet och få respekt :P
Alver frossar inte..... inte mat iallafall.... :lol:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 11 september 2002, 17:53

är du helsäker? fanns säkert någon ond svartalv som frossade fett bara för att bli fet och få respekt :P
Inget ont om svartalverna, Eöl Mörkalven var den coolaste av alla alver....så himla olik alla de andra alverna...

Gilithil, kan du tänka dig en fet alv?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 september 2002, 18:40

jag har svårt att tänka mig att de inte skulle kunna bli feta.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 11 september 2002, 18:50

jag har svårt att tänka mig att de inte skulle kunna bli feta.
Alver är befriade från all sjukdom, och fetma är en sjukdom....

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 september 2002, 20:18

du menar alltså att om en alv sätter sig ner i en fotölj och käkar mcdonalds-mat och pizza och dricker cola och inte gör nånting förutom att sitta i den där fotöljen eller sitta framför datorn så kommer den inte bli fet tillslut? låter orimligt... :D (haha, varför diskuterar man ens sånt här, det hela började med ett skämt om en gubbe som jag aldrig sett vid ett skeppsvarv som inte finns.hähä :P )

Skriv svar