Galadriel är sagan om ringens drottning!!!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Galadriel är sagan om ringens drottning!!!

Inlägg av Elrond » 6 september 2002, 23:24

Galadriel är inte bara vacker, vis, elegant och majestätisk.... hon är också drottning över alla noldor-alver och man kan se hene som drottning över alla alver!

Sedan första gången jag läste Sagan om ringen böckerna så har hon alltid varit min favorit, och kommer så att förbli. Hon regerar över det vackra skogslandet Lothlórien och med hjälp av sin ring Nenya, vattnets ring, håller hon de stora och majestätiska träden för evigt vid liv...... Hon är gift med Celeborn, kung av Lothlórien, och de har tillsammns en dotter som heter Celebrian.

Alla som har Galadriel som favorit i sagan om ringen kan ju skicka sina funderingar till mig.....frågor eller bara tankar om Galadriel eller Lothlórien.

Námarie.......

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 6 september 2002, 23:57

Mellyn

Vet inte ifall jag kan hålla med om att Galadriel skulle batraktas som drottnign över alla alver... möjligtvis över de som härstammar ur Noldor, men det finns många fler som kvalificeras som drottningar...

Var finns Luthien, Idril och Arwen...
Sen kan jag hålla med om att Galadriel kankse skulle kunna räknas som regent av den enkla anledningen att hon är ibland de äldsta Alverna som vandrar på Midgårds jord.

Cuio mae

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 september 2002, 10:26

Sen kan jag hålla med om att Galadriel kankse skulle kunna räknas som regent av den enkla anledningen att hon är ibland de äldsta Alverna som vandrar på Midgårds jord.
Annars är Círdan äldst av alla alver som lever i Midgård med sina 17.500 år. Han vaknade upp vid den där stranden (Culuvien?) och överlevde till början av fjärde åldern sen åkte han till Valinor och passerade ut ur historien.

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 7 september 2002, 10:53

Det var just av denna anledning som jag skrev att Galadriel bara var en av de äldsta Alverna. Givetvis var Cirdán äldst... :D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 september 2002, 11:16

Det var just av denna anledning som jag skrev att Galadriel bara var en av de äldsta Alverna. Givetvis var Cirdán äldst...
Förstod det, jag satt och räknade ut hur gammal Círdan var men jag kommer inte ihåg exakta siffran...något på 17500 var det iallafall..

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 7 september 2002, 11:36

Var inte Cirdán en av de alver som vaknade och såg stjärnorna??
Har för mig att jag har diskuterat detta med någon förr.

Galadriel, har jag för mig, föddes i Aman.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 7 september 2002, 14:41

Var inte Cirdán en av de alver som vaknade och såg stjärnorna??
Det var ju det Gothmog skrev.

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 7 september 2002, 14:52

Ahhh, måste lära mig läsa hela inläggen! :oops:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 september 2002, 15:13

lite disträ? :lol:

Emil
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 april 2002, 16:17

galadriel

Inlägg av Emil » 7 september 2002, 15:50

Galadriel är ju en av de drivande krafterna inom vita rådet. Visst är hon bland de främsta av midgårds alver. Annars är ju Elronds Vattnadal den plats som Noldoralvernas traditioner bevaras starkast.

Att Galadriel skulle inneha titeln "Noldors högsta Drott" i midgård framgår ju inte i boken. Men då hennes far är den främste bland Noldor i Aman (andra sidan havet) är det väl inte otänkbart att många ser henne som alvernas "överdrottning" i Midgård.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 september 2002, 16:00

Att Galadriel skulle inneha titeln "Noldors högsta Drott" i midgård framgår ju inte i boken. Men då hennes far är den främste bland Noldor i Aman (andra sidan havet) är det väl inte otänkbart att många ser henne som alvernas "överdrottning" i Midgård.
Både Galadriels far (Finarfin) och mor (Eärwen) stannade kvar i Aman och dog aldrig, detta gör Galadriel till High-Princess of Noldor om hon ska ha någon titel överhuvudtaget. Annars är hon Drottning över Noldor öst om Valinor

Emil
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 april 2002, 16:17

jo så sant

Inlägg av Emil » 7 september 2002, 16:11

Det är väl Åke som gör mig förvirrad, High-King och High-Princess finns ju inte i Åkes svensk översättning. "Noldors högsta Drott" är ju inte en korrekt benämning.

Det är klart att hon är High-princess för Noldor. Jag tror dock att noldors traditioner finns starkast bevarat i Elronds vattnadal.

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Re: jo så sant

Inlägg av Elrohir » 7 september 2002, 20:37

Emil skrev:Det är klart att hon är High-princess för Noldor. Jag tror dock att noldors traditioner finns starkast bevarat i Elronds vattnadal.
På vilket sätt skulle Noldors traditioner vara mer bevarade i Vattnadal? Galadriel har helt klart mer äkta blod än vad vi halvalver (räknar med mig själv) har och skulle därför kunna bevara dessa traditioner bäst..? Skulle inte dessa traditioner bevaras i Lothlorien? Eller menar du vilket fäste som är starkast?

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 6 september 2002, 23:07
Ort: Vattnadal

Inlägg av Elrond » 7 september 2002, 21:01

om man ska se till vilket fäste som är starkast kan man ju lugnt säga att det är Lothlórien som är det starkaste. Brödraskapet hinner ju inte långt in i Den Gyllene Skogen innan många pilar är spända emot dem. Men vattnadal har också många vakter ute i bergen och har koll på allt som sker däri, men dess främsta säkerheter är nog dess svåra och gömda placering och Bruinens Vad (där ringvålnaderna spolas bort) . Men jag kan inte riktigt håll med om att traditionerna bevaras bäst i Vattnadal, Lórien är också bra på sånt. :D

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 8 september 2002, 10:30

På vilket sätt skulle Noldors traditioner vara mer bevarade i Vattnadal?
Lothlórien är ju mer uppenbart ett land där folket är av en "ras" och dess ledare en annan. Vattnadal är ett mer homogent samhälle, där kunskap mer verkar stå i fokus än i Lothlórien....

Skriv svar